Fernando Wood - Lee Pace George H. Pendleton - Peter McRobbie
Ulysses S. Grant - Jared Harris Krigsminister Edwin Stanton - Bruce McGill
Robert Lincoln - Joseph Gordon-Levitt W.N. Bilbo - James Spader
John Nicolay - Jeremy Strong James Ashley - David Costabile
George Yeaman - Michael Stuhlbarg Elizabeth Blair Lee - Julie White
Överste Ira Clark - David Oyelowo Alexander H. Stephens - Jackie Earle Haley

Den amerikanska presidenten Abraham Lincoln (1809 - 1865) var USA:s president för det republikanska partiet från 1861 och framåt, och har för gemene man främst blivit känd för att ha lett USA genom inbördeskriget (1861 - 1865) och genom att ha lyckats att avskaffa slaveriet. Lincoln har alltid tillhört en av de populäraste amerikanska presidenterna genom historien, och därför är det knappast förvånande att det då och då görs filmer om honom. I somras kom den (gissningsvis) inte helt sanningsenliga Abraham Lincoln - Vampire Hunter, och nu är det dags för en mer trovärdig återberättelse om Lincoln. Bakom Lincoln står Steven Spielberg, och filmen nominerades till 12 Oscars inför Oscarsgalan 2013 för bl.a. bästa film, men vann dock bara två (bästa manliga huvudroll och bästa scenografi).

Det är januari 1865, och presidenten Abraham Lincoln har precis inlett sin andra ämbetsperiod. Det amerikanska inbördeskriget mellan nord- och sydstaterna har pågått i flera års tid, vilket påverkar det mesta. Abrahams fru Mary Todd pressar honom att få slut på kriget snabbt som ögat, då deras son är intresserad av att ta värvning i armén - något hon inte vill tänka sig. Men Abraham vill inte bara få slut på kriget - helst genom att nordstaterna ska vinna, inte genom fredsförhandlingar - utan vill dessutom få igenom sin egen långsiktliga plan; att avskaffa slaveriet en gång för alla. Detta genom ett trettonde tillägg till USA:s konstitution, som uttryckligen förbjuder alla former av slaveri; något som i praktiken redan hade upphört i nordstaterna, men som fortfarande var vanligt förekommande i sydstaterna. Oddsen är väldigt låga, för även om alla republikaner skulle rösta med honom saknas ändå 20 röster; som alltså i så fall måste komma från demokraterna. Dessutom är det bråttom, för uppgifter tyder på att sydstaterna är på väg att kapitulera, och då många argumenterar för att kriget skulle upphöra utan slaveriet så lär ingen vara beredd att rösta för förslaget om de faktiskt visste om att kriget närmar sig sitt slut...

Jag kan inte påstå att jag är alltför insatt i amerikansk historia, och förmodligen i likhet med många andra svenskar visste jag inte mer än de mest grundläggande fakta om den forne presidenten Abraham Lincoln. Det kan ställa till med vissa svårigheter, i och med att Lincoln inte haft för avsikt att presentera någon komplett biografi utan istället fokuserar på en kortare period av Lincolns liv - till 90% handlar det om en enda månad i samband med att hans andra ämbetsperiod som president inleddes, och nästan allt kretsar kring just avskaffandet av slaveriet. Det är förståeligt att fokusera filmen på en begränsad period, då biografier som försöker få med ett helt liv alltför ofta upplevs fragmentariska. Men det ställer till med vissa problem om man, i likhet med undertecknad, inte visste alltför mycket om Abraham Lincoln som person. Vad som hände innan hans andra ämbetsperiod som president får vi inte veta, och om hans personlighet får vi bara vissa glimtar. Tillräckligt för att få en viss inblick i honom som person, men inte tillräckligt för att få något mer djuplodigt porträtt; i synnerhet inte om man inte hade mer omfattande historiska fakta innan.

Men det är utan tvekan intressanta händelser som skildras, och Lincoln har blivit en fascinerande och engagerande film. Framförallt får vi följa det inte helt rumsrena politiska rävspel som pågick i ett försök att säkra att slaveriet avskaffades av kongressen, och det visste jag ingenting om innan. Därför är det mycket intressant att få en inblick i det, och allting tyder på att filmen ligger mycket nära de verkliga händelserna. Därmed har också Abraham Lincoln blivit mer mångbottnad än tidigare, och genom de halvtvivelaktiga skumraskaffärer som lagförslaget innebar får vi se både goda och dåliga sidor om honom. Vi får kanske inte veta så jättemycket om Lincoln som person, men han får i alla fall fler nyanser än vad många lär veta om honom. Jag uppskattar också den ironiska lågmälda humor som delvis genomsyrar filmen, vilket framförallt märks under scenerna med de politiska diskussionerna. Det lättar upp stämningen, och gör att filmen inte blir riktigt lika tung som annars hade blivit fallet. Det gör också att filmen upplevs underhållande, samtidigt som det finns ett påtagligt djup. Det är charmigt och intressant, och dessutom blir det åtminstone bland republikanerna ovanligt nyanserat då vi får följa även andra än just Lincoln i en del scener. Det blir helt enkelt inte lika enkelspårigt som biografier ofta brukar bli, och ämnet är mycket intressant.

Lincoln är en mycket dialogdriven film, som till stora delar består av politiska diskussioner. Av det pågående inbördeskriget får vi knappt se någonting; det begränsas till ett par minuter i början av filmen. Annars består den allra största delen av filmen av prat, prat och ännu mera prat. Förvisso förståeligt och dialogen är överlag mycket bra, men ibland blir det lite för mycket av det goda då bl.a. Abraham ibland framstår som onödigt högtravande. Det finns några djupa anekdoter för mycket, och dialogen blir ibland onödigt tungrodd. Att det dessutom kryllar av invecklade facktermer gör knappast saken bättre.

Dessutom bör man ha goda förkunskaper i amerikansk inrikespolitisk historia för att faktiskt förstå allt som tas upp, för många av nyanserna och detaljerna förklaras inte uttryckligen. Hur resonerade exempelvis demokraterna, som till varje pris ville behålla slaveriet...? Om detta nämns inte ett ord, och det är inte alls lätt att förstå vilka de olika fraktionerna egentligen är som slåss mot varandra och vad alla vill. Filmen kräver helt enkelt ganska goda politiska grundkunskaper för att komma till sin fulla rätt, och medan de flesta amerikaner säkerligen har studerat inbördeskriget tillräckligt noga i skolan för att förstå det mesta, så lär detsamma inte gälla merparten av svenskar eller för den del européer överlag. Jag tillhör i alla fall inte de med tillräcklig politisk kunskap, och därför var det säkerligen många nyanser och aspekter som jag inte lyckats uppfatta. Manusförfattaren har också valt att fokusera delar av storyn på det privata planet, och på sidohistorien där Abrahams fru Mary Todd vill få stopp på inbördeskriget för att inte riskera att förlora deras son som velat ta värvning. Det är förvisso en intressant historia, men den lilla detaljen att Marys familj var högt framstående slavägare nämns inte ett ord om.

Tyvärr har Lincoln också blivit lite väl lång för sitt eget bästa, och klockar in på knappt två och en halv timme. 2 timmar 24 minuter med politiska diskussioner och utdragen dialog om politiska rävspel blir lite för mycket av det goda, och bitvis känns filmen lite seg och utdragen. Om man inte är väldigt intresserad av politiska processer uppstår ett antal onödigt långa transportsträckor till de riktigt starka och vassa scenerna, och filmen hade vunnit på att kortas ner med minst 20 minuter.

Fotot är utmärkt och filmen erbjuder ett starkt men ofta ganska enkelt bildspråk. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Daniel Day-Lewis är utmärkt som Abraham Lincoln. Han gör en imponerande och minnesvärd rollprestation, där han spelar övertygande och går in i rollen till 100%. Dessutom är han hyfsat lik den verkliga förebilden. Sally Field är bra som hans fru Mary Todd Lincoln, men jag hade ändå lite svårare att vänja mig vid henne då jag inte lyckades bortse från hennes långvariga roll i TV-serien Brothers and Sisters. Då är Tommy Lee Jones bättre som Thaddeus Stevens, och han imponerar stort i en ovanligt tacksam roll. Även i övrigt är det mycket bra skådespelare, och alla gör bra ifrån sig utan ett enda svagt kort.

Lincoln är en intressant, mångbottnad och engagerande film som skildrar de verkliga händelserna kring avskaffandet av slaveriet och slutet på det amerikanska inbördeskriget på ett fint och ärligt sätt. Det är underhållande och fascinerande, men tyvärr också lite för långt och enformigt för sitt eget bästa. Det saknas också en del bakgrundsinformation kring både Lincoln som person och vad hans politiska motståndare egentligen ville, som bitvis förutsätter ganska goda kunskaper i amerikansk historia. Det lär nog inte särskilt många icke-amerikaner ha, och därför kan filmen ibland upplevas onödigt "amerikansk". Det är utan tvekan en oerhört välgjord och intressant film, men personligen blev jag ändå en smula besviken och jag kan inte påstå att jag kan rättfärdiga alla Oscarsnomineringar som filmen fått. I mina ögon är det heller ingen förvåning att den faktiskt inte vann Oscarn. Betygsmässigt når filmen upp till en stark sjua och den är väl värd att se, men genom det enorma fokuset på dialog blir det ibland lite för tungt och händelsefattigt.

Recensionen skriven: 18 februari 2013
Senast uppdaterad: 30 oktober 2013

Recensionen har lästs 4079 gånger av 2230 personer, sedan den 18 februari 2013