Eric Bishop - Steve Evets Sig själv - Eric Cantona
Lily - Stephanie Bishop Sam - Lucy-Jo Hudson
Ryan - Gerard Kearns Jess - Stefan Gumbs
Zac - Steve Marsh Meatballs - John Henshaw
Spleen - Justin Moorhouse Ryans flickvän - Kelly Bowland
Erics pappa - Max Beesley Daisy - Cole Williams / Dylan Williams

Den brittiska regissören och producenten Ken Loach har blivit känd för sina trovärdiga skildringar av brittisk arbetarklass, med filmer som bl.a. Sweet Sixteen i bagaget. Nu är han tillbaka med Looking for Eric, där storyn kretsar mer eller mindre kring fotboll. Handlingen utspelas i Manchester i England, där Eric Bishop jobbar på posten. Han övergav sin fru och dotter för 30 år sedan, och har först nu återupptagit kontakten med dottern Sam i samband med att hon nu fött barn och behöver barnvakt. Innerst inne har Eric fortfarande känslor för exfrun Lily, men har svårt att ta kontakt med henne efter vad han gjort mot henne. Samtidigt bor Erics två styvsöner hos honom, och det är ingen dans på rosor direkt. De gör inte mycket, och äldsta pojken Ryan har dessutom börjat umgås med lokala gangsters. Men när allting ser som mörkast ut, så dyker Erics största idol - den franska fotbollsspelaren Eric Cantona - upp från ingenstans, och börjar prata med Eric...

Looking for Eric är en någorlunda originell film, och den har absolut en intressant och genomarbetad story. Det råder heller ingen tvekan om att Ken Loach är mycket talangfull när det gäller att skildra brittisk arbetarklass på ett realistiskt och övertygande sätt. Det gäller även denna film, som överlag är en realistisk och jordnära film. Det är oundvikligt att den lär bli mer intressant för de som tycker om fotboll i allmänhet och Eric Cantona i synnerhet, men trots allt är det en förhållandevis liten del av filmen som verkligen handlar om fotboll vilket gör målgruppen bredare än så. Men fastän jag hade höga förväntningar och verkligen ville älska filmen, så kan jag inte påstå att jag blev alltför imponerad. Det är inte alls en dålig film, men heller inte så bra som man borde kunna förvänta sig.

För det första är det en seg och långsam film, och storyn är egentligen i tunnaste laget för att motivera en så lång speltid. I synnerhet under den första halvtimmen händer inte mycket, då fokus ligger på att etablera och presentera karaktärerna och grundpremissen hellre än att verkligen skapa någon nämnvärd handling eller konflikt. Det är förvisso en fin idé att i lugn och ro presentera rollfigurerna, men det får inte ske på bekostnad av tempot som skett här. Det här blir helt enkelt lite väl segt och bitvis halvtråkigt, och jag tvingades vid vissa tillfällen anstränga mig för att hålla mig vaken. Men därefter förändras filmen under den andra halvan, och förändrar närmast karaktär helt. Vardagsproblemen får då en underordnad betydelse, och istället börjar det kretsa kring brottslighet och kriminella ligor. Jag är lite kluven till det begreppet. Det medför visserligen ett högre tempo, och filmen blir inte längre lika långtråkig att titta på. Men å andra sidan känns det malplacerat i sammanhanget, och passar inte riktigt in i den här storyn.

Jag är heller inte helt förtjust i begreppet att blanda in "låtsaskompisar" i filmer, då så många scener består i att Eric inbillar sig att Eric Cantona pratar med honom. I vissa fall kan det visserligen vara en användbar berättarteknik, såsom om det handlar om barn eller sker för komiska poänger. Men här har det inte skett för varkendera. Då filmen i övrigt är så realistisk, så känns det här upplägget lite malplacerat och skär sig mot filmen i övrigt. Många av rollfigurerna är också ganska osympatiska, vilket bidrar till att filmen periodvis blir ganska oengagerande. Det är svårt att känna någon större medkänsla för en man som övergett sin fru och nyfödda dotter för att därefter aldrig träffa dem på 30 års tid, och inte gör han heller mycket i nutid för att få oss att ändra på det intrycket. De två styvsönerna är ännu värre, och har blivit alltför platta och endimensionella.

I slutet blir det också lite väl överdrivet och tillskruvat, och den dittills realistiska stilen påverkas då trovärdigheten kraftigt sjunker. Officiellt klassas Looking for Eric som en dramakomedi, vilket är märkligt då jag inte tycker att den är särskilt rolig. Det är småroligt vid några tillfällen, men jag skrattade bara två gånger, och även då var det inga stora skratt. Mer än så borde man kunna förvänta sig av en dramakomedi, och jag vet ärligt talat inte om kategorin är felaktig eller om det funnits någon udda humor som jag helt enkelt inte förstår mig på. Dessbättre fungerar filmen dock hyggligt som ett ganska seriöst drama, och därför gör inte avsaknaden av humor alltför mycket. Jag kan heller inte förneka att filmen trots allt erbjuder en fin stämning och är en lågmäld och välgjord film. Det finns en viss charm, och visst ler man då och då.

Looking for Eric erbjuder också ett snyggt vardagsbetonat foto med ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och Steve Evets spelar övertygande och trovärdigt som Eric. Eric Cantona spelar sig själv i filmen, och gör en stabil och fin insats. Även övriga skådespelare är bra, även om få sticker ut som något utöver det vanliga. Kort sagt är Looking for Eric en lågmäld och intressant film, som tar upp fascinerande ämnen på ett alltför långsamt sätt. Alltför ofta känner jag mig märkligt likgiltig till vad som händer, och trots det genomarbetade manuset blir det för mig ganska oengagerande. Mer än så borde man kunna förvänta sig av en film som denna, och det här är definitivt inte någon av Ken Loachs bättre filmer. Men det är absolut inte en dålig film, och trots allt är den sevärd för de flesta; i synnerhet om man är pigg och utvilad, och därmed är mer sannolik att kunna hålla sig vaken under de sega partierna. För mig räcker betyget till en svag sexa, och fastän det inte kan ses som dåligt så är det här en förvånansvärt lättförglömlig film som inte lämnar något bestående intryck. Tycker man om Eric Cantona lär man dock garanterat tycka betydligt bättre om filmen, men jag hoppas att jag inte är den enda som inte ens visste om Eric Cantona finns på riktigt eller var en påhittad spelare innan jag läste sluttexterna...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, samt ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter på valt språk. Därefter visas flera trailers för andra filmer - det går att hoppa förbi dessa en i taget genom att gå till nästa kapitel, men irriterande nog går det inte att hoppa över allt genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp. Därefter kommer man till huvudmenyn, som är engelskspråkig och stilren. Det enda extramaterialet som finns är ett flertal bortklippta scener. De är småintressanta att se på, men de flesta tillför inte så mycket. En av scenerna tycker jag dock borde ha fått vara kvar i filmen, då den förklarar en av frågorna man ställde sig medan man såg filmen; nämligen varför Erics styvsöner bor hos honom. Där tar det roliga slut, och mer än så finns inte. I vanlig SF-stil finns tyvärr ingen svensk text på extramaterialet, utan danska och finska är allt som erbjuds.

Recensionen skriven: 19 februari 2010
Senast uppdaterad: 19 februari 2010

Recensionen har lästs 3267 gånger av 1795 personer, sedan den 19 februari 2010