Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB
Tom Dobbs - Robin Williams Jack Menken - Christopher Walken
Eleanor Green - Laura Linney Eddie Langston - Lewis Black
Stewart - Jeff Goldblum Danny - David Alpay
Mathias - Doug Murray Jenny Adams - Linda Kash
President Kellogg - David Nichols Senator Mills - David Ferry

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Barry Levinson har till viss del satsat på politiska satirer - en genre som annars inte är särskilt vanlig - och har bland annat legat bakom den mycket hyllade Wag the Dog. Nu är han aktuell med en ny politisk satir, som i Sverige släpptes direkt på DVD den 31 oktober 2007, fastän den visats på bio i många andra länder. Robin Williams spelar huvudrollen som en komiker vid namn Tom Tobbs, som blivit framgångsrik i USA genom en talkshow med politisk satir. Som ett skämt kommer en person i publiken vid hans program en dag med en kommentar om att han borde ställa upp i presidentvalet - hon vore trots allt ett kliv uppåt från USA:s presidenter på senare tid... Det som var menat som ett skämt spårar ut, och snart har namninsamlingar som kräver att Tom satsar på att bli president blivit vardagsmat på Internet. Tom bestämmer sig för att utnyttja det, och för skojs skull ställa upp som oberoende presidentkandidat (d.v.s. utan att tillhöra något parti). Av någon outgrundlig anledning blir han också godkänd som kandidat för presidenttiteln i 13 delstater. Parallellt med detta har amerikanska regeringen infört ett nytt datoriserat röstningssystem, där man röstar via datorterminaler istället för röstsedlar - detta för att en gång för alla komma ifrån problem med köer i vallokalerna och strul med tveksamma röstsedlar (minns någon senaste presidentvalet...?). Det låter bra, men Eleanor Green, en av programmerarna på dataföretaget Delacroy som fått i uppdrag att framställa det nya röstningsystemet, upptäcker att programmet inte är fullt så stabilt som det verkar. Det har närmare bestämt allvarliga buggar, som kan påverka utgången. Hennes chefer på företaget vill dock inte lyssna på hennes varningar - trots allt skulle ju sådana skandaler inte vara bra för aktierna - så de gör allt de kan för att tysta ner henne. Och det otänkbara händer - Tom Dobbs vinner presidentvalet och blir USA:s nästa president...

Jag hade inte alltför höga förväntningar inför den här filmen, dels på grund av att omslaget får filmen att framstå som en ganska slamsig och oseriös komedi, och dels då regissören som tidigare nämnts legat bakom Wag the Dog - en i mina ögon riktigt överskattad film, som jag inte alls tycker är så bra som resten av världen verkar anse. Dessbättre var dock mina förhågor om denna film ogrundade, och Man of the Year visade sig vara en riktigt bra film. Den är periodvis mycket rolig, samtidigt som den är en ganska vass satir mot i synnerhet det politiska läget i USA. Samtidigt har den en ganska genomtänkt och intressant story, och lyckas med att väcka intresse. Den första dryga tredjedelen är filmen egentligen en ganska ren komedi och satir, och är riktigt rolig. Därefter förändras upplägget, och fokuset ändras till drama med humor för att lätta upp stämningen. Generellt fungerar dessa byten bra, men ibland blir det för långt mellan de komiska poängerna under filmens sista del. Dessutom kan man tycka att filmen har en tendens att spreta åt alla håll, och att manusförfattaren inte riktigt kunnat bestämma sig för var huvudfokuset ska ligga - periodvis är det en ren komedi, ibland politisk satir, ibland drama, ibland romantik och ibland rentav en thriller. Även om man lyckats relativt väl att hålla ihop storyn, så känns det inte som nödvändigt med alla dessa delar. Filmen hade troligen fungerat bättre som ren dramakomedi, och gärna med lite mer humor under filmens sista två tredjedelar än vad som nu skett. Skådespelarinsatserna är bra, och de flesta spelar övertygande och trovärdigt. Robin Williams tillhör inte mina favoritskådisar, och han har ibland haft en tendens att spela över i vissa roller han gjort. Han gör dock en utmärkt insats i det här fallet, och lyckas trovärdigt och skickligt att klara av både de komiska och mer dramamässiga delarna, och skiftningarna däremellan. Även Laura Linney som Eleanor spelar mycket bra, och känns trovärdig och naturlig. Trots det lite extrema ämnet, känns filmen överlag någorlunda naturlig, men dock kan man anmärka att buggen i röstningsprogrammet inte känns särskilt trovärdig - som programmerare vet jag med säkerhet att chansen att ett program skulle kunna bugga på det här sättet, och särskilt av den orsak som det finns här, bör vara lika med noll. Jag tycker dock inte att man kan bedöma det enda misstaget alltför allvarligt, och det här är ändå en underhållande, intressant och rolig film. Den håller kanske inte att ses om flera gånger, men är utan tvekan värd att se en gång.

DVD-utgåvan är avsedd för ett flertal länder, och återger filmen i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1. Utöver det engelska ljudspåret finns också dubbade ljudspår på tyska och spanska; samtliga är i Dolby Digital 5.1. Trots att sluttexterna uppger att filmen spelats in i DTS, finns dock inget DTS-spår att tillgå. Textning finns på åtta olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska (vanlig text). Tyvärr finns dock ingen text för hörselskadade - inte ens på engelska - vilket är beklagligt. När man matar in DVD-skivan, möts man först av distributörslogga på 20 sekunder, som tyvärr inte går att hoppa förbi. Därefter dyker en språkvalsmeny upp, som följs av varningstexter i 10 sekunder på valt språk. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn - det finns inga tecken av vare sig påtvingade trailers eller anti-piratpropaganda, som vissa andra distributörer tycks älska. Menyn återges endast på engelska, och är enkel och stillastående, men fyller sin funktion. Efter att man spelat upp filmen visas en extra textskärm på 5 sekunder med adressen till Universal Pictures svenska filial (vad nu det fyller för funktion...) samt en kort jingel för det företag som gjort DVD-mastringen; innan vi kommer tillbaka till huvudmenyn. Tyvärr finns inget bonusmaterial överhuvudtaget att tillgå, vilket är lite tråkigt. Såvitt jag förstår så har filmen åtminstone lite extramaterial i andra länder (däribland USA), med bl.a. en bakom kulisserna-dokumentär, men av någon anledning saknas detta i den europeiska utgåvan vi får. Varför vet jag inte, då filmen distribueras av Universal även i USA, och det därför rimligen inte kan finnas rättighetsskäl bakom att extramaterialet saknas. Det är hursomhelst tråkigt, då det hade varit intressant att se mer om tanken bakom filmen och hur produktionen gick till.

Recensionen skriven: 29 november 2007
Senast uppdaterad: 29 november 2007

Recensionen har lästs 3509 gånger av 1859 personer, sedan den 5 december 2007