Producent: John Fiore
Regi: Larry Blamire
Manusförfattare: Larry Blamire, baserat på en grundstory av John Fiore
Johnny Slade - John Fiore Mr. Samantha - Vincent Curatola
Charlie Payne - Dolores Sirianni Jerry Kaminski - Richard Portnow
Red Peters - Douglas Stevens Lou Genova - Frank Santorelli

Filmer om maffiaverksamhet har vi sett många exempel på genom åren; somliga seriöst menade och somliga mer skämtsamma. Av det sistnämnda slaget står B-skådisen Larry Blamire, som på senare år sadlat om och blivit regissör och manusförfattare. Han har specialiserat sig på smalare independentfilmer, och hans första film var 2004 års rysarkomedi The Lost Skeleton of Cadavra, som aldrig släppts i Sverige. Därefter gjorde han filmen Johnny Slade's Greatest Hits, som när den släpptes på DVD i USA döptes om till Meet the Mobsters. Och fem år efter premiären har filmen nu äntligen kommit till Sverige, i form av hyr-DVD där den döpts om ännu en gång till Meet the Mafia.

I centrum står den misslyckade sångaren Johnny Slade, som har svårt att lyckas med karriären genom sina måttligt imponerande låtar och det faktum att han vägrar att sjunga covers. Av sin manager får han vad som ser ut att vara hans karriärs största chans - möjligheten att sjunga på en nattklubb mot bra betalning. Det enda kravet är att nattklubbens ägare insisterar på att Johnny varje kväll ska sjunga en ny låt som ägaren själv skrivit. Visserligen är ägarens låtar allt annat än vackra, men det känns ändå som ett vettigt erbjudande. Men det dröjer inte länge innan Johnny upptäcker oroväckande likheter mellan sångerna han sjunger och organiserad brottslighet som begåtts i staden strax efter framförandena. Och för sent inser han att ägaren i själva verket är en maffiaboss, som ligger lågt genom att kommunicera med sina underhuggare genom låtar...

Fastän den dramaturgiskt inte innehåller några nya begrepp, så har Meet the Mafia faktiskt en ganska originell grundstory som känns både intressant och ny. Det borde också ha gått att få filmen riktigt bra, för här finns stor potential för bådr humor och engagemang. Problemet är bara det att filmen helt enkelt inte är rolig. Jag skrattade inte en enda gång under filmens gång, och det gick aldrig längre än leenden vid några tillfällen. Mycket mer än så borde man kunna kräva av en komedi, och jag blev riktigt besviken. Kanske är det jag som inte förstår mig på den här sortens humor, och att andra faktiskt kan skratta åt filmen - jag vet inte, men ärligt talat var det bara vid några få tillfällen som jag ens såg något som jag tror ska föreställa humor.

Samtidigt fungerar filmen heller inte tillfredsställande som drama. Storyn är för osannolik, och det finns gott om logiska luckor och trovärdighetsproblem. Rollfigurerna är också ganska endimensionella, och ingen får något större djup. Därför blir det aldrig helt engagerande, men å andra sidan blir det aldrig direkt tråkigt heller. Tiden går hyfsat fort, och man vill trots allt se vad som kommer att hända. Men trots en knapp speltid på 1 timme 25 minuter känns det ibland lite segt, och Meet the Mafia hade faktiskt vunnit på att kortas ner en smula.

Fotot är relativt bra, men bjuder inte på några nya grepp eller något originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är ganska bra, men ingen sticker ut som något utöver det vanliga. Det är kort sagt fullt dugliga och godkända skådisar, men ingen lär vinna några priser i första taget.

Meet the Mafia har en kul och ny idé, men genomförandet lämnar en hel del övrigt att önska och känns som bortkastad potential. Det blir visserligen aldrig tråkigt och grundstoryn är intressant och småkul, men en komedi som aldrig är rolig är inte mycket att hänga i granen. Trots att filmen i övrigt är välgjord kan jag därför inte ge den mer än en fyra i betyg. Visst kan den vara sevärd, inte minst på grund av möjligheten att er smak kan skilja sig från min, men å andra sidan finns det så många bättre filmer att lägga ner tid på.

Av någon märklig anledning har Meet the Mafia enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV och smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är fina och stilrena, men finns tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt även om det knappast är förvånande för en så pass okänd film som denna.

Recensionen skriven: 16 juli 2010
Senast uppdaterad: 16 juli 2010

Recensionen har lästs 3554 gånger av 1664 personer, sedan den 16 juli 2010