Roger - Peter Magnusson Henrik - Peter Engman
Anna - Malin Arvidsson Kari - Lisbeth Johansson
Stellan - Kalle Westerdahl Yngve - Christian Fiedler
Patricia - Malin Tengvard Mia - Anna Mercedes Lundholm
Lisen - Paloma Winneth Varelamontes Fru Lignell - Elisabeth Bernhoff Höglund
Damen på sjukhuset - Birgitta Pettersson Domaren - Anders Axén

Veronica är en ambitiös läkare som jobbar på Södersjukhuset. Hon är sedan länge frånskild, och har en 12-årig son vid namn Alexander. Då hon behöver renovera köket kommer hon i kontakt med snickaren Micke; som även han är frånskild och har 12-åriga dottern Fanny (!). Trots att de är så olika som det överhuvudtaget är möjligt blir de förälskade och inleder ett förhållande. De bestämmer sig för att tillbringa sommaren tillsammans i en stuga i Bohuslän, trots att deras respektive barn inte direkt ser fram emot att tvingas umgås. Sommaren blir heller inte fullt så lätt som de räknat med, då alla grannarna är minst sagt extrema och Veronicas enerverande överklassmamma Alicia dessutom bor i området.

Micke & Veronica är sannerligen ingen särskilt originell film, utan det mesta har man sett förut - och har man sett regissörens tidigare Sommaren med Göran och En gång i Phuket vet man också ungefär vad som väntar. Men storyn med moderna familjer och styvbarn är i och för sig intressant och alltid aktuell, varför man kan hitta på mycket utifrån en sådan premiss. Resultatet är en ganska bra men tyvärr lite väl ojämn film. Både Micke och Veronica hinner få en del nyanser och känns förhållandevis äkta. Storyn är också intressant och relativt genomarbetad, och det blir hyfsat engagerande.

Micke & Veronica har blivit en riktigt charmig film, som överlag är ganska rolig. Man får skratta en del åt de periodvis riktigt lyckade dialogerna och situationerna, och mellan varven är det riktigt kul med en del fyndiga och smarta repliker. Det är förvisso ingen enorm skrattfest och det är ganska långt mellan de riktigt klockrena poängerna, men man skrattar i alla fall under de flesta scener - och fastän det varierar mellan allt från småfniss till riktigt stora skratt, så får det väl ändå anses som ovanligt bra; särskilt bland svenska komedier som ärligt talat sällan är så jättehumoristiska. Det är mysigt och riktigt underhållande, med ett sympatiskt par och en del tillspetsade men i alla fall periodvis roliga biroller.

Men det är som sagt en ojämn film, och den humor som förekommer är verkligen högt och lågt. Periodvis är det riktigt roligt, med klockrena och fyndiga poänger och även ett visst djup. Men ibland blir det rent löjeväckande, med alltför överdrivna rollfigurer som är omöjliga att ta på allvar. Att överdriva och spetsa till rollfigurer är förstås ett vanligt förekommande fenomen bland komedier, och så länge det sker för komisk effekt kan man inte direkt klaga på det. Men ibland har det här skett på ett sådant smaklöst sätt att det inte alls blir roligt, utan mest känns löjligt och poänglöst. Det blir också för mycket av det goda, då man med all rätt kan fråga sig varför det inte verkar finnas en enda någorlunda normalt funtad människa i Bonuslän... Det fullkomligt kryllar av klichéer, och dessutom är det mer än lovligt förutsägbart där det mesta utan större ansträngning kan förutspås långt i förväg.

Fotot är snyggt, med en del vackra vyer över Bohuslän, men med ett tämligen traditionellt bildspråk. Skådespelarinsatserna varierar en del, men är överlag helt okej. Izabella Scorupco tillhör inte någon av mina favoriter, men gör ändå förvånansvärt bra ifrån sig och spelar ganska bra. David Hellenius är dock ärligt talat inte så mycket till skådis, och håller en minst sagt varierande nivå. Det märks att han trots allt är komiker i första hand, för så länge scenerna går ut på humor och komik fungerar han ganska bra. Men vid mer dramatiska och seriösa scener märker man tydligt av hans begränsningar, och allting känns så konstlat att man omöjligen kan ta honom på allvar. Dock måste jag medge att David och Izabella har övertygande personkemi. Suzanne Reuter är bra i en minst sagt extrem roll som Veronicas måttligt charmiga mamma, och dubbningsveteranen Claes Ljungmark gör som vanligt en stabil och bra rollprestation. Peter Magnusson är om möjligt en ännu mer begränsad skådespelare än vad David Hellenius är, men fungerar ändå hyfsat då hans roll är så väldigt liten och i stort sett enbart finns med för komisk effekt.

Som vanligt när det gäller svenska filmer lider även denna av vissa problem med tydligheten och dialogen. Ofta är det svårt att uppfatta allt som sägs, då många mer eller mindre mumlar och ljudmixningen lämnar en del övrigt att önska. Jag är därför tacksam att SFs recensionsvisning fanns med svensk text, för den behövs. Inför biopremiären i julas gick som bekant regissören Staffan Lindberg ut och gjorde stort väsen av att svensk text på alla svenska filmer på bio vore dödsstöten för svensk komedi, i och med att man då kan se slutet av meningarna innan skådespelarna har uttalat dem. Det känns närmast ironiskt att börja klaga på det i det här sammanhanget, då all dialog är så smärtsamt förutsägbar att det ändå aldrig kommer några överraskningar mot slutet av meningarna. Och nog bör filmer ha stora problem om spoilning av slutet av meningarna skulle förstöra helhetsintrycket...?

Micke & Veronica är varken originell eller särskilt subtil, men det är en charmig och underhållande film som håller intresset vid liv. Det är ganska roligt, och manusförfattarna har en del intelligenta komiska poänger att komma med. Det är mysigt, trevligt och trots allt hyfsat engagerande. Men det är också mer än lovligt ojämnt, där klockrena poänger samsas med billig buskis och humor som helt missar målet. Där de flesta rollfigurer är vandrande stereotyper, och det bitvis blir alldeles för klyschigt. Kort sagt en väldigt ojämn film, där humorn närmast kan beskrivas som "hit and miss". Men premissen är trots allt intressant och kul, och som lättsam underhållning för stunden duger det gott. Filmen lämnar inget bestående intryck, men är ändå fullt sevärd och förtjänar därför med nöd och näppe en svag sjua i betyg.

Recensionen skriven: 5 maj 2015
Senast uppdaterad: 5 maj 2015

Recensionen har lästs 4987 gånger av 2496 personer, sedan den 5 maj 2015