Kortfattade recensioner

Hanna - Hedda Stiernstedt Lasse/Marianne - Rolf Lassgård
David - Klas Wiljergård Eva - Lena Endre
Aisha - Nour El-Refai Helga - Kajsa Ernst
Fromell - Mårten Klingberg Jonathan - Vilhelm Blomgren
Moa - Natalie Minnevik Saga - Mikaela Knapp
Kyrkoherden Gunnar - Ralph Carlsson Louise - Marie Delleskog

28-åriga Hanna försöker få jobb som journalist i Stockholm, men det är allt annat än lätt. När hon sedan ertappar sin sambo med att vara otrogen har hon plötsligt heller ingenstans att ta vägen. Hon har inget annat val än att flytta hem till sina föräldrar Lasse och Eva i Alingsås, och där tacka ja till ett sommarvikariat på SVT:s lokala nyhetsredaktion. Snart får Hanna sig sitt livs chock, då hennes pappa - som jobbar som präst i stadens kyrka - avslöjar att han alltid känt sig som kvinna och vill bli kallad Marianne. Eva har länge vetat om hemligheten, och accepterar det så länge som ingen utomstående vet om det och hen bara är klädd som kvinna inne i bostaden. Men det vill inte Marianne länge till, och Hanna får svårare att acceptera det än hon själv hade trott...

Jag har tyvärr inte läst Ester Roxbergs självbiografiska roman, så jag har inget att jämföra med och kan heller inte bedöma hur nära verkligheten filmen kommer. Men Min pappa Marianne tar i alla fall upp ett högaktuellt och intressant ämne, och handlingen är mycket fascinerande. Filmen som sådan är också bra, men samtidigt inte riktigt så bra som jag hade önskat. Det är underhållande och charmigt, och jag uppskattar verkligen historien om far- och dotterrelationen mellan Lasse/Marianne och Hanna, som verkligen upplevs trovärdig och naturlig. Handlingen är också intressant, och dialogen är ovanligt lyckad. Det är småroligt, berörande och engagerande, och intresset hålls vid liv på ett enkelt men effektivt sätt.

Men på gott och ont är det uppenbart att manusförfattarna har satsat på klassisk "feel good", helt enligt genrens gängse mallar. Således väntar inga överraskningar, utan allt slutar precis som man förstår från första början. Det är förutsägbart och en smula övertydligt, men det är ju å andra sidan knappast ovanligt för genren och det kan man absolut leva med. Ett större problem är att allt upplevs förenklat och tillrättalagt, och det verkar som att precis alla i Alingsås accepterar Lasses nya personlighet utan minsta lilla fördomar eller svårighet. Svårt att säga om det överensstämmer med de verkliga händelserna eller inte, men hur det än ligger till med den saken så upplevs det dramaturgiskt orealistiskt och en smula svårköpt på film. Allt känns lite väl enkelt och tillrättalagt, och det hade varit önskvärt att väva in ytterligare några scener för att kunna få till en mjukare och mer trovärdig övergång.

Det är också lite synd att Lasses/Mariannes hustru Eva blivit så pass undangömd och endimensionell, och inte riktigt får det djup hon hade behövt. Det upplevs lite märkligt att hon får betydligt mindre utrymme än både Marianne och Hanna, varför hennes perspektiv till stor del går förlorad - vilket tyvärr också resulterar i att hennes beteende bitvis upplevs en smula krystat. Mycket upplevs lite för ytligt, och filmen får tyvärr inte riktigt det djup den hade behövt och förtjänat. Även om man förstås vill få till en bred och allmängiltig film, så känns det lite fel att "tvinga in" en så intressant verklig historia i "feel good"-filmens dramaturgi; som om det vore vilken romantisk dramakomedi som helst.

Men de förstklassiga skådespelarna räddar mycket, och Rolf Lassgård är utmärkt i en utmanande roll som Lasse/Marianne. Han borde verkligen ha vunnit Guldbagge i år för bästa manliga huvudroll... Hedda Stiernstedt är också utmärkt, och Lena Endre gör allt som går av den tyvärr lite för underutvecklade rollfiguren. Det finns inte ett enda svagt kort i den här ensemblen, och tillsammans med trovärdig personkemi och samspel så kompenserar det åtminstone delvis för bristerna. Min pappa Marianne är också underhållande och engagerande, och det är absolut en välgjord film - men lite för tillrättalagd för filmens bästa; särskilt under de sista scenerna då det blir för mycket av allt. Filmen är utan tvekan ändå väl värd att se för de allra flesta, men det finns lite för tydliga brister för att jag med gott samvete ska kunna ge den mer än en stabil sjua.

Recensionen skriven: 5 februari 2021

Recensionen har lästs 1475 gånger av 809 personer, sedan den 5 februari 2021