Komedi / Parodi(er) / Spelfilm / Långfilm
Speltid: 1 timme 30 minuter
Produktionsland/år: USA, 2013
Produktionsbolag: Relativity Media & GreeneStreet Films, i samarbete med Virgin Produced
Producent: Peter Farrelly, Ryan Kavanaugh, John Penotti & Charles B. Wessler
Regi: Peter Farrelly, Will Graham, Steve Carr, Griffin Dunne, Steven Brill, James Duffy, Elizabeth Banks, Patrik Forsberg, Brett Ratner, Rusty Cundieff & James Gunn
Manusförfattare: Rocky Russo, Jeremy Sosenko, Ricky Blitt, Bill O'Malley, Will Graham, Jack Kukoda, Matthew Alec Portenoy, Claes Kjellström, Jonas Wittenmark, Tobias Carlson, Will Carlough, Jonathan van Tulleken, Elizabeth Wright Shapiro, Patrik Forsberg, Olle Sarri, Jacob Fleisher, Greg Pritikin & James Gunn
Charlie - Dennis Quaid Griffin - Greg Kinnear
Bob Mone - Common Sig själv - Seth MacFarlane
The Catch
Beth - Kate Winslet Davis - Hugh Jackman
Angie - Katie Finneran Ray - Roy Jenkins
Homeschooled
Samantha Miller - Naomi Watts Robert Miller - Liev Schreiber
Anna - Julie Ann Emery Sean - Alex Cranmer
Kevin Miller - Jeremy Allen White
The Proposition
Julie - Anna Faris Doug - Chris Pratt
Larry - J.B. Smoove
Veronica
Neil - Kieran Culkin Veronica - Emma Stone
iBabe
Chefen - Richard Gere Arlene - Kate Bosworth
Robert - Aasif Mandvi Brian - Jack McBrayer
Super Hero Speed Dating
Batman - Jason Sudeikis Robin - Justin Long
Lois Lane - Uma Thurman Stålmannen - Bobby Cannavale
Supergirl - Kristen Bell Wonder Woman - Leslie Bibb
Pingvinen - John Hodgman Kvinnan - Katrina Bowden
Middleschool Date
Nathan - Jimmy Bennett Amanda - Chloe Moretz
Mikey - Christopher Mintz-Plasse Steve - Patrick Warburton
Amandas pappa - Matt Walsh
Happy Birthday
Brian - Seann William Scott Pete - Johnny Knoxville
Pysslingen - Gerard Butler
Truth or Dare
Emily - Halle Berry Donald - Stephen Merchant
Victory's Glory
Coach Jackson - Terrence Howard Wallace - Corey Brewer
Anthony - Aaron Jennings Bishop - Larry Sanders
Beezel
Amy - Elizabeth Banks Anson - Josh Duhamel

Den måttligt framgångsrika manusförfattaren Charlie Wessler har lyckats få till skott ett möte med filmproducenten Griffin på ett filmbolag i Hollywood, och presenterar sina idéer för honom. Charlie har gott om manusutkast, men varje filmidé är mer absurd och skruvad än den förra, varför Griffin snart tröttnar och avvisar honom. Men Charlie har inga planer på att ge sig av från filmbolagskontoret förrän Griffin har erbjudit honom kontrakt; vare sig det sker frivilligt eller under vapenhot...

Det råder knappast någon brist på episodfilmer, men Movie 43 tar steget ännu längre. Det är enkelt uttryckt en kortfilmssamling med helt fristående kortfilmer av det komiska slaget, som vävs ihop av en ganska tunn men kul ramberättelse. Kort sagt får vi alltså se de olika filmer som manusförfattaren pitchar; precis som om filmerna redan har spelats in. Premissen är annorlunda och kul, och ramberättelsen må vara absurd men också ganska rolig. Någon sammanhängande film kan man dock inte påstå att det är, för de olika inslagen - i de flesta fall på 5 - 10 minuter vardera, men ett par inslag är på bara någon minut - har egentligen inga likheter mellan varann. Det är helt fristående, och enda gemensamma nämnaren är att samtliga är extremt politiskt inkorrekta. Efter alltför många menlösa filmer på senare år, där manusförfattarna gjort allt för att inte stöta sig med någon, är det en uppfriskande inställning med en kontroversiell och politiskt inkorrekt film som inte drar sig för att få i stort sett alla att ta illa upp. Det är välkommet och en ovanligt vågad film med dagens mått mätt.

Problemet är bara det att de olika inslagen i Movie 43 håller en minst sagt ojämn nivå. Ett par inslag är riktigt roliga och genomtänkta, ytterligare några är helt okej men inget märkvärdigt medan ett flertal andra är helt poänglösa. Men humorn lämnar i många fall en hel del övrigt att önska, och det var bara vid några få tillfällen jag faktiskt skrattade högt. Annars går det inte längre än till småfniss eller leenden, och i många fall inte ens det. Roligast och charmigast är det tyvärr ganska korta inslaget Veronica, och det var enda gången då jag regelbundet skrattade högt. Men även ett par andra inslag är riktigt kul och har sina poänger - däribland ett väldigt smaklöst men ändå roligt superhjälteinslag; en slags parodi på den gamla TV-serien Läderlappen och dess överdrivna stil.

Annars är det nästan alltid skruvat, tillspetsat och pinsamt; men det innebär inte att det faktiskt blir roligt då själva finessen ofta saknas. Den humor som förekommer är nästan uteslutande "billig" och osmaklig humor långt under bältet; vanligtvis av "kiss och bajs"-karaktär. Mer intelligent eller lågmäld humor lyser helt med sin frånvaro, utan det här är så smaklöst, överdrivet och absurt som det överhuvudtaget är möjligt. Vid några tillfällen är det faktiskt roligt, men det förekommer också några inslag som går alldeles för långt och där jag ärligt talat inte kan se någon poäng överhuvudtaget; vare sig komisk eller storymässig - de mest påtagliga fallen är Truth or Dare, Happy Birthday och Victory's Glory som jag verkligen önskar att filmteamet hade haft den goda smaken att klippa bort helt och hållet.

Upplägget med korta fristående episoder gör också att filmen blir ganska osammanhängande, och utöver den ganska tunna ramberättelsen finns ingen röd tråd. Alla inslag är så pass korta att det inte finns plats för karaktärsutveckling eller ens mycket till personbeskrivningar, och i många fall blir storyn också väldigt tunn då allting ska redovisas väldigt snabbt. I stort sett inget av inslagen räcker längre än 10 minuter, och på den tiden finns det inte mycket tid för någon sammanhängande story. Det hade inte gjort mycket om det bara varit väldigt roligt - trots allt kan ju även korta sketcher på TV vara kul att se på - men när det som regel är mer pinsamt än kul hamnar saker och ting i ett annat läge. Det låter inte särskilt lyckat, men trots allt uppskattade jag ramberättelsen och drogs in i handlingen. Jag kan inte förneka att det ofta är engagerande, och fastän det är osmakligt så vill man hela tiden se vad manusförfattarna hittat på för vansinniga idéer härnäst. För vansinnigt är det - förvänta er inget annat. Men om man sedan tycker om det eller inte är nog högst individuellt.

Fotot är enkelt men effektivt. Skådespelarinsatserna är däremot mycket bra, och det är en minst sagt imponerande ensemble som filmteamet lyckats få ihop - kanske den mest imponerande uppsättningen skådespelare på flera års tid. Alla gör bra ifrån sig, och det finns inte ett enda svagt kort i den här ensemblen. Bland de bästa kan nämnas Chloe Moretz, Anna Faris, Kate Winslet, Emma Stone och Halle Berry; men även Chris Pratt, Richard Gere, Christopher Mintz-Plasse och Hugh Jackman spelar riktigt bra.

Movie 43 är en originell och oerhört tillspetsad film, och med sin minst sagt vågade och politiskt inkorrekta stil lär den inte lämna någon oberörd. Bitvis är det riktigt kul, men tyvärr är det minst lika ofta bara allmänt osmakligt och pinsamt. Men ramberättelsen är kul, och mellan varven blir det trots allt ganska lyckat. Därför blir Movie 43 med viss tvekan ändå sevärd, men det hade kunnat bli så mycket bättre med samma premiss och bristerna är för många för att rättfärdiga ett högre betyg än en stabil femma. Varifrån den märkliga titeln kommer ifrån har jag dock inte lyckats utröna, då det trots allt "bara" är 13 inslag som ingår utöver ramberättelsen; inte i närheten av 43...

Det finns två olika versioner av Movie 43, där inslagen är identiska men där ramberättelsen skiljer sig åt. I Sverige är det den nordamerikanska originalversionen vi får se, med den kontroversiella (för att inte säga spritt språngande galna) manusförfattaren. I merparten av Europa har den ramberättelsen bytts ut mot en brittisk version där tonårskillar letar kontroversiella inslag på Internet. Trots att det är den officiella internationella versionen av filmen lyser den dock helt med sin frånvaro i Sverige. Den skandinaviska DVD-utgåvan innehåller alltså endast den amerikanska originalversionen, och fastän jag misstänker att den är bättre än den europeiska versionen (som åtminstone på papperet låter helskum) hade jag gärna velat se den versionen som alternativ version eller bonusmaterial på DVD-utgåvan.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det finns heller ingen språkinställningsmeny, så vill man se filmen utan text måste man därmed starta filmen som vanligt och stänga av textning manuellt med fjärrkontrollen i efterhand. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt då den amerikanska DVD-utgåvan enligt uppgift har med både den amerikanska och europeiska versionen av filmen och dessutom ett bortklippt inslag.

Recensionen skriven: 4 oktober 2013
Senast uppdaterad: 4 oktober 2013

Recensionen har lästs 3409 gånger av 1995 personer, sedan den 4 oktober 2013