John Farley - Seann William Scott Jasper Woodcock - Billy Bob Thornton
Beverly Farley - Susan Sarandon Maggie Hoffman - Amy Poehler
Tracy - Melissa Sagemiller Nedderman - Ethan Suplee
Neddermans bror - Jacob Davich Sally - Melissa Leo
Oates - Stephen Taylor Cindy (mäklare) - Jennifer Aspen
John som ung - Kyley Baldridge Nedderman som ung - Alec George

Alla har vi väl mindre roliga minnen från skoltiden, med bland annat lärare som verkligen inte borde ha blivit lärare. Det är något som manusförfattarna bakom Mr. Woodcock tagit tillvara på, som hade biopremiär i höstas och nu släpps på DVD. Här får vi lära känna John Farley, som hade det väldigt jobbigt under grundskolan på Forest Meadow Middle School. Till största delen berodde det på skolans hemska gymnastiklärare mr. Woodcock, som terroriserade och misshandlade sina elever på absolut värsta sätt - faktum är att min gamla gympalärare framstår som rena rama himmelriket i jämförelse... Nu har han lagt det bakom sig, och har blivit en framgångsrik författare av självhjälpsböcker. Han har nyligen gett ut en bok om att lägga det förflutna bakom sig, när han reser tillbaka till sin gamla hemstad för att få en utmärkelse av kommunen. Då får han till sin stora fasa reda på att hans mamma just förlovat sig med just mr. Woodcock. Mot honom är han en trevlig och charmig man, men mot eleverna - för han jobbar fortfarande som gympalärare - har han inte förändrats ett dugg. När John till råga på allt får veta att Woodcock ska tilldelas pris som årets lärare (hur han nu kunnat få det...) är måttet rågat, och han känner att han måste till varje pris avslöja för sin mamma hur Woodcock egentligen är...

Det har varit mycket svårt att skriva den här recensionen, då jag sällan varit så kluven som nu. Filmen har en ganska originell grundstory, och är intressant och någorlunda genomtänkt. Den är välgjord, och man ser faktiskt inte att stuntmän använts till de mer våldsamma scenerna. Skådespelarinsatserna är också bra. Billy Bob Thornton spelar bra som tyrannisk och ond lärare, och Susan Sarandon som mamman Beverly är förstås alltid duktig. Bäst är ändå komikern och skådespelerskan Amy Poehler (från bl.a. Saturday Night Live), som med en fantastisk utstrålning gör en imponerande rolltolkning som Johns PR-agent Tracy. Melissa Sagemiller är också mycket bra som Johns gamla klasskompis Tracy - tyvärr en alldeles för liten roll. Seann William Scott spelar relativt bra i huvudrollen, men ger ibland ett lite stelt intryck. Mr. Woodcock är en riktigt rolig film, där man får många tillfällen att skratta. Filmens stora problem är istället att sensmoralen känns minst sagt tveksam, i synnerhet i slutet. Utan att avslöja för mycket, så läggs den stora vikten på Johns överdrivna agerande, medan ingen reagerar över Woodcock - trots att han aldrig visar minsta tecken till ånger eller sympati. Det känns verkligen inte rätt. Det hade varit en sak om Woodcock bara varit en hård lärare - då hade filmens sensmoral kunnat fungera hyfsat. Men här går det betydligt längre än så. Han rentav mobbar sina elever, och misshandlar de flesta både fysiskt och psykiskt; och merparten av staden verkar inte se något fel med det. Det gör att hela sensmoralen blir fel, och i slutändan känns filmen som ganska poänglös... Antingen borde slutet skrivas om, eller också borde mr. Woodcocks agerande ha tonats ner kraftigt; så att han bara framstår som hård och grym, istället för en galning som borde hamnat i fängelse för länge sedan, eller åtminstone blivit avskedad. Åtminstone hade det behövts att få se någon form av ånger eller tanke bakom Woodcocks handlingar, något som här inte sker. Man kan heller inte skönja minsta lilla förståelse för Woodcocks agerande, utan han är och förblir helt osympatisk hela filmen igenom. Visserligen är han trevlig mot Johns mamma, men när han beter sig så skrämmande mot alla andra, så går det inte att veta om hans känslor för henne verkligen är äkta eller om han bara "behärskar" sig på ett annat sätt än mot andra i omgivningen. Utifrån sensmoralen var tanken antagligen det förstnämnda, men jag fick åtminstone hellre motsatt intryck, i och med att vi mot alla andra än Beverly inte kan se minsta tecken på ånger eller förståelse. Kanske är det delvis ett skådespelarproblem, men huvudsakligen är det nog hellre i manuset som bristerna ligger. Faktum är att det här är första gången i livet som jag spontant tycker att en film har helt felaktig sensmoral, och försöker att lära ut något som inte alls känns rätt. Åtminstone undertecknad kan inte för mitt liv ursäkta Woodcocks sinnessjuka beteende, som rentav innefattar fysisk misshandel mot småbarn. Därmed försvinner också en del av poängen med filmen. Det är mycket tråkigt, då det annars är en intressant, originell och riktigt rolig film. I slutändan är filmen ändå sevärd, men den tveksamma sensmoralen i synnerhet i slutet sänker helhetsintrycket så mycket, att jag inte med gott samvete kan ge filmen mer än en femma.

DVD-utgåvan kommer från SF, och erbjuder anamorfisk bredbild i proportionerna 2,40:1, vilket på ren svenska innebär stora svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV, och mindre svarta fält på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo (båda på engelska). Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utmärker sig inte nämnvärt. Filmen är textad på de fem nordiska språken samt engelska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade - varken på svenska eller engelska. Dock är jag tacksam att det finns engelsk text, något vi sannerligen inte är bortskämda med vid SF:s DVD-utgåvor. DVD-skivan inleds med distributörsjingel, följt av språkval och varningstexter på valt språk i 10 sekunder (som inte går att hoppa förbi). Därefter får vi se några trailers för andra filmer (otextade), som i vanlig ordning går att hoppa förbi. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är rörlig men bara på engelska.

Som extramaterial hittar vi först och främst en bakom kulisserna-dokumentär på en kvart, som huvudsakligen består av intervjuer med skådespelarna, manusförfattarna och andra inblandade. Det är ganska intressant och vi får veta en del matnyttigt, men tyvärr ligger fokuset på själva produktionen och rollbesättningen. Därför får vi inte veta mycket alls om tanken bakom manuset och liknande. Ibland blir det också lite väl mycket skryt över alla inblandade, i synnerhet Billy Bob Thornton. Därefter hittar vi ett tiotal bortklippta scener, varav somliga snarare är utökade versioner av scener som redan finns med i filmen. Ett par av scenerna hade varit önskvärda att ha kvar i filmen, men de flesta tillför inte speciellt mycket. Vi hittar också en featurette kallad "P.E. Trauma Tales" där en del av teamet bakom filmen berättar om hemska lärare de haft, plus intervjuer med en riktig amerikansk idrottslärare. Halvintressant att se, men kopplingen till filmen är tunn. Slutligen hittar vi också en ursprunglig amerikansk biotrailer för samma film. Där tar det roliga slut... Överlag är ändå extramaterialet fullt godkänt, men jag hade önskat en djupare inblick i manuset och storyn, och gärna även ett kommentatorspår. Såvitt jag kan avgöra verkar extramaterialet identiskt på alla utländska DVD-utgåvor, så det ser inte ut som att vi går miste om någonting i Skandinavien. I likhet med alltför många andra DVD-utgåvor från SF, finns det tyvärr ingen svensk text på extramaterialet (och heller inte norsk eller isländsk). Däremot finns det både engelsk, dansk och finsk text på allt extramaterial. Jag är visserligen tacksam att det finns engelsk text, då det är betydligt bättre än ingen text alls, men vad är det för märklig språkdiskriminering som Svensk Filmindustri sysslar med egentligen, där danska och finska tydligen värderas högre än svenska på samtliga DVD-utgåvor...? Då har jag större förståelse för den engelska texten, som gissningsvis är tagen direkt från någon utländsk (gissningsvis brittisk) DVD-utgåva.

Recensionen skriven: 7 mars 2008
Senast uppdaterad: 7 mars 2008

Recensionen har lästs 3788 gånger av 2109 personer, sedan den 7 mars 2008