Barbie - Elisha Cuthbert Lloyd - Eric Christian Olsen
Henry - Tim Allen Kate - Andie MacDowell
Ophelia - Jenna Elfman Autumn - Lindsay Sloane
Veronica - Paz Vega Effa Devareaux - S. Epatha Merkerson
Sarah Jane - Jenna Dewan Goodenough - Edward Herrmann
Mormor Mae - Barbara Barrie Stevie - Chris Klein

Den amerikanska manusförfattaren och producenten har varit verksam länge, och bl.a. skrivit manus till avsnitt av och producerat serier som Tummen mitt i handen och Cybill. På senare år har han även gått över till filmbranschen, och har arbetat med Shrek den tredje och den inte fullt lika kända Mr. 3000. 2009 debuterade han också som regissör med dramakomedin The Six Wives of Henry Lefay, som han också skrivit manus till och som i Europa av okänd anledning döpts om till My Dad's Six Wives. Trots många relativt kända skådespelare har den i hemlandet USA och de flesta andra länder släppts direkt på DVD, och Skandinavien är inget undantag.

Den 28-åriga Barbie har haft en stabil uppväxt med sin mamma Kate, men har länge haft ett kyligt förhållande med sin pappa Henry. Det är inte så konstigt, då Henry varit en kvinnotjusare utan dess like, som varit gift sex gånger och ofta förlovat sig innan den förra skilsmässan ens varit klar. Somliga äktenskap har bara varit i några dagar, och till råga på allt har de yngsta inte varit äldre än Barbie själv. Efter att Henry för ett år sedan planerat att skilja sig från sin blott 28-åriga fru Autumn för att gifta om sig med en tjej flera år yngre än Barbie får hon nog och bryter kontakten fullständigt. Därför är det med blandade känslor Barbie får beskedet att hennes pappa dött i en glidseglingsolycka på Hawaii. Hon tar med sig sin pojkvän Lloyd och reser till pappans bostadsort, för att tillsammans med hans nuvarande fru Autumn ordna begravningen. Allt ser ut att gå bra, då Henry skrivit ett brev till Autumn med sitt testamente och en redogörelse av exakt hur han vill att sin begravning ska se ut. Men snart dyker alla hans ex-fruar upp och har fått liknande brev med helt andra önskemål...

På papperet ser My Dad's Six Wives ut som en väldigt "slamsig" och oseriös komedi, och därför hade jag mina farhågor då jag ibland har lite svårt för den sortens tokroliga filmer. Men det här är faktiskt en mer seriös film än vad det först verkat, och den har faktiskt ett påtagligt djup och är bitvis rentav berörande. Filmmakarna verkar dock ha haft svårt att bestämma sig för vilken film de faktiskt velat göra, för den här filmen växlar spår snabbare än de flesta andra. Periodvis är det en lättsam och oseriös komedi, som åtminstone delvis påminner om gammaldags "screwball"-komedier från 1950-talet. Men mellan varven är det plötsligt ett ganska seriöst och allvarligt drama, för att vid några andra tillfällen bli en mer traditionell romantisk film.

Denna blandning med dess tvära kast fungerar faktiskt ganska väl, men inte riktigt fullt ut. Det är en underhållande och trevlig film, med en hel del charm. Den är också ganska rolig mellan varven, och visst skrattade jag en del. Det är dock långt ifrån någon enorm skrattfest, och den som väntat sig något i stil med bröderna Farrelly (som det är lätt att tro av omslagstexten) lär bli besvikna. Det här är snarare en smårolig film där man skrattar då och då, men långt ifrån hela tiden. Ibland blir det lite väl tillspetsat, då det märks att manusförfattarna valt att kompromissa med trovärdigheten till förmån för roliga och överdrivna situationer. Men det gör inte så mycket, utan även när det känns som mest överdrivet så går det inte att förneka dess charm och underhållningsvärde.

Det största problemet med My Dad's Six Wives är istället att de flesta rollfigurer blivit tämligen endimensionella, och de flesta får inget större djup. Den enda någorlunda mångbottnade personen är Barbie, medan alla Henrys sex ex-fruar känns mer eller mindre överdrivna och inte får det djup som man hade kunnat önska. I en renodlad komedi gör det inte mycket med endimensionella rollfigurer eller brist på karaktärsutveckling, men här går en del av tiden ut på att det ska vara ett mer seriöst och berörande drama, som faktiskt har ett påtagligt djup och då filmen inte bara är ute efter att roa. De delarna fungerar sämre, då man har svårt att bli riktigt berörd av så pass ytliga och platta rollfigurer. Av dramadelarna är det därför bara scenerna med Barbie som fungerar någotsånär väl, och resten blir bitvis något oengagerande då vi helt enkelt inte bryr oss om vare sig Henry eller någon av hans fruar/flickvänner. I slutändan är det bara Barbie man verkligen bryr sig om, och jag misstänker att filmmakarna haft större avsikter än så. Men filmen är ändå underhållande, trevlig och smårolig, och på de meriterna kommer man trots allt ganska långt.

Fotot är fullt funktionellt, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och det märks att stort fokus lagts på just rollbesättningen. Tim Allen gör en fin och stabil insats, och har visserligen ett visst överspel men ändå inte fullt så påtagligt som i en del andra fall. Elisha Cuthbert är lysande som Barbie, och gör den klart bästa insatsen i den här gruppen. Hon spelar hela tiden övertygande och trovärdigt, och lyckas få alla att bli intresserade av rollfiguren vad hon än hittar på. Bland Henrys fruar blev jag mest imponerad över Lindsay Sloane (kanske mest känd från den alltför kortlivade komediserien Grosse Pointe) och Jenna Elfman (från klassiska Dharma & Greg). som gör minnesvärda och fina rolltolkningar; om än något överdrivna. Det är kul att återse spanska Paz Vega som Veronica, som inte varit med i alltför många engelskspråkiga filmer sedan Spanglish, och Andie MacDowell gör en bra men ganska nedtonad rolltolkning som Kate. Tyvärr blev jag inte lika imponerad över Eric Christian Olsen som Barbies pojkvän Lloyd. Han är inte alls dålig och visst ser han sympatisk ut, men något djup får han aldrig och lyckas heller inte att väcka liv i den tyvärr ganska platta rollfiguren. Han agerar helt enkelt lite opersonligt, och bättre än så brukar han spela i andra filmer och serier.

My Dad's Six Wives har en hyfsat originell story, även om upplägget känns tämligen bekant. Om man tycker om gammaldags "screwball"-komedier av slapstick-stuk så lär man säkerligen också uppskatta denna, och även om man inte gör det är sannolikheten stor att man tycker om filmen. Men de endimensionella och ytliga rollfigurerna plus den något tunna storyn gör att filmen tyvärr inte blivit lika minnesvärd som man hade önskat. Det är fortfarande trevligt och underhållande, men filmen lämnar inget större bestående intryck varför jag nöjer mig med en svag sjua i betyg. Fortfarande är det fullt sevärt, men heller inget jag skulle vilja se om.

Av någon märklig anledning har My Dad's Six Wives enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Det är kanske inte någon film som alltför många vill se om flera gånger, men det känns ändå märkligt att inte också släppa filmen som köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, och ljudet i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska (dock märkligt nog inte danska), men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är effektfull och stilren men endast engelskspråkig. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt men knappast särskilt förvånansvärt.

Recensionen skriven: 16 februari 2011
Senast uppdaterad: 16 februari 2011

Recensionen har lästs 3275 gånger av 1876 personer, sedan den 16 februari 2011