Regi: Israel Horovitz
Manusförfattare: Israel Horovitz, baserat på en teaterpjäs av Israel Horovitz
Mathias Gold - Kevin Kline Mathilde Girard - Maggie Smith
Chloé Girard - Kristin Scott Thomas Monsieur Lefebvre - Dominique Pinon
Philippe - Stéphane De Groodt Philippes fru - Nathalie Newman
Dr. Florence Horowitz - Noémie Lvovsky François Roy - Stéphane Freiss

Amerikanska Mathias är 57 år gammal, en misslyckad författare och nu frånskild för tredje gången. När hans pappa, som han haft ytterst lite kontakt med under åren, plötsligt dör får Mathias ärva pappans lägenhet i centrala Paris. Då Mathias nu är luspank säljer han sin lägenhet i New York och köper en enkelbiljett till Paris. Då lägenheten ifråga är större än de flesta hus, på två våningar och över 400 kvadratmeter, tror han att han fått en jackpot; och planerar att lätt kunna sälja lägenheten för minst 12 miljoner euro. Men det finns en liten hake, som han snabbt blir varse när han går in i lägenheten. Den är nämligen redan ockuperad av en gammal fransk-brittisk dam vid namn Mathilde. Hon är 92 år gammal, och har bott i lägenheten i flera decennier. Det visade sig att Mathias pappa köpt lägenheten via ett uråldrigt franskt system som kallas för viager (livstid på franska) - det innebär att köparen får köpa en lägenhet billigt, medan säljaren får bo kvar i lägenheten så länge hen lever. Och under tiden måste köparen betala hyra till säljaren varje månad, och får inte tillträde till lägenheten förrän säljaren har dött. Således måste nu den panka Mathias betala 2400 euro varje månad till Mathilde, och kan inte sälja lägenheten förrän hon har dött. Då Mathilde trots allt är 92 år gammal tänker han att det bör gå relativt fort, och han kommer överens med Mathilde om att mot en avgift få bo i den gigantiska lägenheten tills vidare. Men Mathildes dotter Chloé, som också bor i lägenheten, är inte alls förtjust i den tanken...

Den här filmen har en annorlunda premiss och story, och då det rör sig om en specifik fransk företeelse ter den sig nog väldigt udda inte bara för mig utan för alla som inte är fransmän. Men om man kommer över det är My Old Lady en riktigt bra och underhållande film. Det är intressant och fascinerande, och man dras snabbt in i handlingen.

Rollfigurerna är intressanta och mångbottnade, och det är en trevlig omväxling med människor som känns äkta och där alla har sina styrkor och brister. Framförallt är Mathias en mer osympatisk och betydligt mindre perfekt människa än de flesta huvudroller i filmer, och det gör att filmen får en lite annorlunda prägel och stämning. Det är engagerande och berörande, och vid ett par tillfällen är det nästan omöjligt att hålla tårarna borta. Samtidigt är det ganska roligt mellan varven, och man får skratta då och då åt situationerna och replikerna.

På gott och ont märker man att det här ursprungligen var en teaterpjäs, för här kretsar allt kring dialogen och den yttre handlingen är något begränsad. Det finns få miljöer, och merparten av filmen utspelas i några få rum inne i lägenheten. Men Israel Horowitz har på ett skickligt sätt lyckats att få filmen att förbli fängslande och intressant, och använt de begränsade miljöerna till filmens egen fördel. Därför känns det aldrig som teater, och det har blivit en både charmig och fascinerande film. Dialogen är utmärkt, och det märks att det finns en tanke bakom nästan varenda ord. Med en lyckad blandning mellan humor, drama och sorg kommer man ganska långt, och det är en djupsint och tänkvärd historia som skildras. Trots den aningen tunna handlingen blir det aldrig tråkigt eller segt, utan tempot är föredömligt.

Men ibland kan man ändå skönja tecken på filmad teater, då vissa gester, minspel och scener upplevs onödigt teatraliska och en (liten) del av dialogen kan uppfattas övertydlig då rollfigurerna säger sådant som vi ändå kan lista ut. I synnerhet Chloé genomgår också en orimligt snabb förvandling, från att ha varit outhärdlig till att kännas varm och mänsklig. Hennes karaktärsutveckling är nödvändig för filmen, men det känns som att det saknas några scener då utvecklingen inte upplevs helt naturlig.

Vid några tillfällen kan My Old Lady också upplevas något tillrättalagd, vilket inte minst gäller det något klichéartade slutet. Då och då kan man skönja att Horowitz känt sig tvingad att lätta upp stämningen genom att kompromissa med trovärdigheten, för att det inte ska bli för mörkt och dystert. Det i sig är fullt naturligt, men det borde ha gått att lösa på ett mer naturligt sätt utan att kännas tillrättalagt. Det finns också ett par onödiga scener som med fördel kunnat hoppas över, där det mest solklara fallet är en scen där Mathias sjunger opera tillsammans med en okänd kvinna vid Seine. Varför ens tänka tanken att filma en sådan scen...?

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk i kombination med en del mycket vackra vyer över Paris. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Kevin Kline är över förväntan, och spelar naturligt även om man ibland kan skönja tecken på överspel. Maggie Smith är riktigt bra, men den bästa rollprestationen står Kristin Scott Thomas för som imponerar stort i rollen som Chloé.

My Old Lady är en riktigt bra och underhållande film, som både engagerar och griper tag i tittarna med sin lyckade kombination av humor och allvar. Det är charmigt, roligt och engagerande, och trots de få miljöerna blir det aldrig tråkigt eller segt. Men vid några tillfällen blir det ändå något teatraliskt, och upplösningen känns ärligt talat som en lite feg "feel good"-lösning. Jag betvivlar inte att teaterpjäsen som filmen bygger på säkerligen hade samma handling, och det kan mycket väl ha fungerat bra där. Men film är film och teater är teater; och det som fungerar på scen fungerar inte alltid lika bra på film. Det är ändå en film väl värd att se för de allra flesta, men det saknas ändå det där lilla extra som skulle kunna göra att filmen stack ut mer och blivit mer minnesvärd. Därför nöjer jag mig med en stark sjua i betyg, men det är ju inte fy skam det heller och absolut sevärt.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD- eller Blu-Ray-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015