Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Stan Harris - Robert De Niro Syster Aimee - Halle Berry
Sam - Josh Duhamel Ava - Sofía Vergara
Seth - Jake T. Austin Mika - Mara Davi
Kominsky - Hector Elizondo Syster Mindy - Alyssa Milano
Aimees man - Common Stans läkare - Cary Elwes
Pastor Edwin - Sean O'Bryan Rose Ahern - Cherry Jones

Den amerikanska skådespelaren, regissören, manusförfattaren och producenten Garry Marshall blev ursprungligen känd som författare och producent bakom klassiska TV-serier som Gänget och jag och Laverne & Shirley. Sedan mitten av 1980-talet har han dock övergett manusförfattarkarriären, för att istället satsa helhjärtat på regi. Därefter har han regisserat filmer som Tjejen som föll överbord. Pretty Woman och En prinsessas dagbok. Häromåret kom hans romantiska episodfilm Valentine's Day, och nu är det dags för ännu en film om en högtid. Den här gången handlar det om nyårsafton, och filmen heter föga förvånande New Year's Eve. Biopremiären skedde strax före nyårsafton 2011, men trots att maj månad inte har särskilt mycket gemensamt med nyår har filmen nu släppts på DVD och Blu-Ray.

Handlingen utspelas under en enda dag i New York City, på nyårsafton 2011, där vi får lära känna ett antal av stadens invånare. Claire är vice VD för företaget som arrangerar evenenemang runt stadens torg Times Square, och därmed väntar hennes viktigaste uppdrag denna dag - att hålla i New Yorks årliga nyårstradition där en gigantisk boll gjord av mängder av lampor ska släppas vid tolvslaget (en vanlig tradition i USA). Men lite före tolvslaget blir det kortslutning, och bollen vill inte röra sig ur fläcken. Under tiden ska köksmästaren Laura ansvara för all mat på en nyårsfest som skivbolaget Ahern Records arrangerar. På festen ska hennes expojkvän Jensen sjunga, som är en framgångsrik sångare och som ett år tidigare friat till henne för att strax därpå sticka sin väg. Jensens bakgrundssångerska Elise är på väg till Jensens spelning på Times Square, men fastnar i hissen tillsammans med Randy som hatar allt vad nyår heter. 15-åriga Hailey vill tillbringa sin nyårsafton på Times Square tillsammans med nyblivna pojkvännen Seth, men det vill inte hennes mamma Kim gå med på. Ingrid är sekreterare på skivbolaget, men efter att hennes chef vägrar att bevilja en tidigare ordnad semester får hon nog och säger upp sig. Hon ber budkillen Paul om hjälp att infria alla hennes nyårslöften från året innan, och detta på en och samma dag. Och under tiden tävlar två par på BB mot varandra om vem som kan föda 2012 års första barn, för kommunen kommer nämligen att ge 25 000 dollar till årets förstfödda barn.

Det här är ingen direkt originell film, utan den här sortens romantiska episodfilmer har man sett många exempel på. Framförallt har filmen stora likheter med Valentine's Day i både känsla, stil och upplägg; kanske inte helt förvånande då båda filmerna har samma regissör. Fast å andra sidan verkar filmteamet vara fullt medveten om likheten, och driver med just det under sluttexterna. Precis som de flesta av Garry Marshalls filmer erbjuds inget jättestort djup, utan det rör sig om lättsam underhållning; men gjort med charm och värme.

Precis som i Valentine's Day handlar det om många rollfigurer och sidohistorier, som vävs ihop med varandra. I det här fallet hela 9 parallella handlingar och ett 20-tal huvudrollsinnehavare. Det kräver en del av tittaren, och man måste vara uppmärksam och fokuserad för att hinna med att uppfatta vilka alla är och hur de hör ihop med varandra. Filmen växlar dessutom ganska ofta mellan olika episoder, så det är långt ifrån lika fokuserat och långsamt som exempelvis New York, I Love You. Här är det ett rappt tempo och många sidohistorier som till viss del vävs ihop. Det kan lätt upplevas lite rörigt, och det tog ett tag innan jag verkligen kom in i filmen och blev riktigt engagerad. Jag upplevde Valentine's Day som lite mindre rörig, då de parallella historierna vävdes ihop lite mer där och det dessutom var något färre separata handlingar.

Det stora antalet rollfigurer medför också att varje person inte får alltför stort utrymme, och den tid som tilldelats varje karaktär är begränsat. Somliga blir därför inte alltför djupa, och filmen hade nog vunnit på att minska ner antalet rollfigurer och sidohistorier en del för att istället hinna med fler fördjupningar. Dessutom verkar manusförfattaren ha varit onödigt besatt i att se till att varje sidohistoria får ungefär lika stort utrymme, vare sig det behövts eller inte, vilket har resulterat i några onödiga scener samtidigt som vissa sidohistorier blivit lite väl ytliga och inte får det utrymme de hade förtjänat. De olika sidohistorierna håller också varierande klass, och framförallt har sjukhushistorien med Stan (Robert de Niro) blivit alldeles för kortfattad för att egentligen tillföra något. Det är en bra grundhistoria och i grund och botten berörande, men i och med det begränsade utrymmet tillför historien egentligen inte speciellt mycket och blir i slutändan ganska menlös. Den delen borde antingen ha utökats och fördjupats eller tagits bort helt.

Jag saknar också någon form av avslutning där allting vävs ihop i större skala, utan här förblir de olika sidohistorierna till största delen separata historier. Visserligen vävs vissa rollfigurer ihop med rollfigurer från andra delhistorier, men längre än så går det inte. Det hade känts mer tillfredsställande om allting hade vävts ihop mer, så att det faktiskt hade känts som en och samma film i större utsträckning. Inte minst efter filmens rappa tempo, där det i rasande takt klippts mellan de olika historierna på ett sätt som antyder större sammanblandning än vad som faktiskt kommer att ske.

Det förekommer också en hel del klichéer och vid några tillfällen kan New Year's Eve upplevas en smula översentimental. Däremot uppskattar jag att romantiken blivit relativt nedtonad och aldrig blir så överromantiserande som det annars ofta kan bli. Överlag uppfattar jag också filmen som relativt realistisk, och det finns inga nämnvärda logiska luckor. Filmen är förhållandevis förutsägbar, men det finns åtminstone några överraskningar och jag störde mig aldrig på förutsägbarheten.

Men trots de påtagliga bristerna är New Year's Eve överlag en riktigt rolig och underhållande film. Bitvis är det väldigt roligt, och det finns gott om tillfällen att skratta. Samtidigt blir det åtminstone bitvis lite djupt och berörande, och det är en både charmig, mysig och underhållande film. Det gäller bara att vara uppmärksam på de snabba växlingarna och att hinna med att uppfatta vem som är vem. Och framförallt att inte störa sig på när en film byter handling med några få minuters mellanrum.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk om än utan direkt originella lösningar. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och det finns inte ett enda riktigt svagt kort i den här ensemblen, även om Jon Bon Jovi knappast lär gå till världshistorien som en suverän skådis. Visserligen lär ingen bli nominerad till någon Oscar för de här rollprestationerna, men det tror jag inte heller att någon har väntat sig. Men det finns många fina rollprestationer, varav jag blev mest imponerad över Lea Michele (mest känd som Rachel i den lysande TV-serien Glee), Abigail Breslin och den förstås alltid lika talangfulla Hilary Swank.

Inledningsvis blev jag avskräckt över New Year's Eve, då vi på väldigt kort tid får snabbt se inblickar i ett stort antal personers liv. Det känns väldigt rörigt och oengagerande, men efter 15 - 20 minuter har man hunnit lära känna de flesta tillräckligt för att faktiskt bry sig. Bara man är uppmärksam blir det då en riktigt bra och engagerande film, som överlag dessutom är riktigt rolig. Det rör sig förvisso inte om någon Oscarsvinnare och alltför djupt blir det inte, men det har heller knappast någon förväntat sig av en romantisk dramakomedi. Vet man bara vad man väntar sig och inte blir avskräckt över den lite röriga stilen med väldigt många rollfigurer, så blir man knappast besviken. Det är ingen film jag känner att jag genast vill se om, men det är absolut sevärt hela tiden och med viss tvekan förtjänar filmen en stark sjua.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i DTS-HD 5.1 på bl.a. engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har väldigt smala svarta kantlinjer vilket gör texten svårläst vid ljusare bakgrunder. Den svenska textningen håller relativt hög klass med några få översättningsmissar. När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, följt av några trailers för andra filmer. Därefter kommer man till huvudmenyn som är stillastående men stilren och som bara finns på engelska. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny gör att man måste gå in i språkinställningsmenyn och välja textning om man vill få någon text alls; något som inte lär vara alltför enkelt för de som inte kan engelska.

Ett nytt irritationsmoment uppstår efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här Blu-Ray-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Den här gången blir det dock inte lika irriterande som vanligt, då det faktiskt går att hoppa förbi varningstexterna; antingen en i taget genom att trycka på högerpil upprepade gånger eller på BD-spelarens Top Menu-knapp (knappen Pop-Up Menu fungerar dock inte för det ändamålet). Men varför ska det vara så svårt att följa de flesta andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...?

Som extramaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören Garry Marshall. Han har en del matnyttigt att komma med och det märks att han har haft roligt när han regisserade filmen, men alltför stor vikt läggs åt att antingen introducera skådespelare eller beskriva rollfigurer. Därför blir det överlag ganska menlöst efter ett tag, och även om kommentatorspåret har vissa guldkorn så är det för långt mellan dessa för att det ska kännas meningsfullt att ägna två timmar till åt att lyssna på det. Därefter hittar vi en minidokumentär vid namn "The Magic of Times Square", där skådespelare och medarbetare berättar om nyårsfirande i New York i allmänhet och Times Square i synnerhet. Det är säkert intressant för alla som någon gång varit i New York, men för oss andra ger det inte särskilt mycket att lyssna på. I nästa inslag berättar skådespelarna i filmen om sina minnen och traditioner kring nyårsafton, vilket är lite mer intressant även om det inte har speciellt mycket med själva filmen att göra. Därefter finns ett inslag om Jon Bon Jovi och Lea Michele, och hur inspelningen av musiken gick till. Inslaget går tyvärr inte tillräckligt mycket på djupet, men är ändå hyfsat intressant. Alla dessa inslag är på cirka fem minuter vardera. Därefter finns bortklippta scener med eller utan introduktioner av regissören Garry Marshall. En del av scenerna är hyfsat intressanta, men de flesta tillför inte särskilt mycket. Flera av dem är dessutom väldigt korta (15 - 30 sekunder) och det känns lite snopet efter att regissören pratat i flera minuter om dessa superkorta och ganska ovidkommande scener. Slutligen finns även ett så kallat "gag reel" med misslyckade tagningar och improviserade inslag med skådespelarna. Jag brukar tycka om sådant, men här känns det för "flamsigt" och oseriöst, och blir aldrig särskilt roligt. Extramaterialet har tyvärr ingen svensk text, men allt utom kommentatorspåret har i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting. Kommentatorspåret har dock ingen textning alls.

Jag har inte fått tillgång till DVD-utgåvan, och kan därför inte uttala mig hur den är i jämförelse med Blu-Ray-utgåvan.

Recensionen skriven: 24 maj 2012
Senast uppdaterad: 25 maj 2012