Regi: Adam Gierasch
Manusförfattare: Jace Anderson & Adam Gierasch, baserat på ett ursprungligt filmmanus av Joe Augustyn
Maddie - Monica Keena Colin - Edward Furlong
Lily - Diora Baird Dex - Michael Copon
Suzanne - Bobbi Sue Luther Jason - John F. Beach
Angela - Shannon Elizabeth Nigel - Jamie Harris

1988 gjorde den amerikanska regissören Kevin Tenney en lågbudgetskräckfilm vid namn Night of the Demons, som vid premiären orsakade stor uppståndelse för dess påtagliga våld och blodsscener. När filmen till sist kunde släppas blev den ingen enorm framgång, men lockade tillräckligt med besök för att åtminstone gå med vinst. Trots att Night of the Demons inte blev alltför känd vid premiären och överskuggades av mer kända skräckfilmer, så har den med åren kommit att bli kultförklarad, och fick även två uppföljare 1994 och 1997. Efter att nyfilmatiseringar av äldre skräckfilmer blivit vardagsmat på senare år har nu även Night of the Demons fått en nyfilmatisering. Originalfilmens regissör Kevin Tenney har producerat den nya versionen, medan Adam Gierasch tagit över som regissör. Efter att ha visats på bl.a. filmfestivalen London FrightFest 2009 har filmen släppts direkt på DVD i de flesta länder.

Angela Feld har planerat en stor Halloween-fest på den anrika herrgården Broussard; en ökänd plats efter att sex personer spårlöst försvann och ägaren begick självmord utan förklaring för 80 år sedan. Tre av de bjudna är tonårstjejerna Maddie, Lily och Suzanne, och de blir överraskade när Maddies expojkvän Colin (numera knarklangare) och Lilys expojkvän Dex också är på festen. Kompisen Jason är också där, men festen blir inte långvarig när polisen avbryter den. Gänget kan dock inte gå genast, och strax därpå är grinden till herrgården låst. Det finns ingen väg ut, och gänget är fast i den gamla herrgården för natten. Att vara fast i en gammal herrgård låter inte alltför roligt, men det blir ännu värre när allt fler av gästerna förvandlas till blodtörstiga demoner och snart försöker Angela att döda de andra...

Jag har tyvärr inte sett originalfilmen från 1988 (jag har sett alldeles för få äldre skräckfilmer, då jag inte tyckte om genren förr i tiden), så jag har inget att jämföra med. Även utan den finns det dock inte särskilt mycket originella grepp i Night of the Demons, utan man har sett det mesta förut. Grundstoryn är fullt funktionell, men erbjuder inte mycket nytt till genren. Fast å andra sidan kan detsamma förstås sägas om de flesta skräckfilmer, och det är trots allt inte det viktigaste.

A och O för en rysare är förstås att filmen verkligen lyckas att skrämmas, och på den punkten kan jag inte påstå att denna lyckats alltför väl. Visst är det spännande och bitvis obehagligt, och vid enstaka tillfällen hoppade jag till. Men alltför otäckt är det som regel inte, och filmen lyckas inte att bibehålla intensiteten hela tiden. Det förekommer absolut en del blod och äckliga scener, men åtminstone undertecknad behöver lite mer än så för att verkligen bli rädd. De fåtal gånger jag hoppade till är det effektfullt och starkt, men annars känns filmen mer som en thriller än som rysare. Det är visserligen inte nödvändigtvis något fel med det, men problemet är att när det inte är riktigt otäckt och hemskt så får man mer tid över att tänka på filmens brister.

Det mest påtagliga är att rollfigurerna är tämligen endimensionella och klichéartade, och de flesta får man inte lära känna särskilt väl. En del av poängen försvinner när man inte har hunnit lära känna rollfigurer och verkligen känner något för dem innan alla hinner börja dö, och därför får man snabbt en lite likgiltig känsla då man helt enkelt inte bryr sig om de som dör. Den enda jag verkligen kände något för var just Maddie, medan resten kommer jag knappt ens ihåg namnet på i efterhand. Det förekommer också vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, t.o.m. inom filmens egen värld. Jag saknar exempelvis en förklaring varför ungdomarna inte kunde klättra över grinden, när de upptäckte att grinden till herrgården var låst för natten. Om det inte var orealistiskt högt eller av annan anledning omöjligt, så hade åtminstone jag föredragit att försöka ta mig ut än att överleva natten i ett hus fullt av demoner.

Det saknas också konkret logik bland vad demonerna kan göra och inte, och jag lyckades inte helt att få hela storyn att hänga ihop. En del scener känns också osammanhängande eller rentav onödiga, och dialogen lider av vissa trovärdighetsproblem. Däremot uppskattar jag försöket att förklara utgångsläget genom tillbakablickar och en historieblick, och filmen har också ett ovanligt smart slut som förhöjer helhetsintrycket. I en tid då de flesta skräckfilmer har mer eller mindre dåliga slut är det en trevlig omväxling med ett finurligt och logiskt slut, som dessutom inte öppnar upp för en uppföljare. Det finns också en del charm och subtil humor, och det är tillräckligt spännande för att tiden ändå ska gå hyfsat fort.

Fotot är fullt funktionellt, och filmen är välgjord där det mesta ser realistiskt ut. Jag uppskattar att filmmakarna helt undvikit datoranimation, utan istället satsat på naturliga effekter till 100%. Det är en trevlig omväxling, och gör också att det ser mer realistiskt ut - visserligen kan man åstadkomma fantastiska effekter med datoranimation, men det kräver oftast en betydligt större budget än vad sådana här filmer har. Skådespelarinsatserna är hyfsade och ingen är dålig, men det är heller inte många som sticker ut som något utöver det vanliga. Bäst är utan tvekan Monica Keena (förmodligen mest känd som den oförglömliga Abby Morgan i TV-serien Dawson's Creek), som är riktigt bra i huvudrollen som Maddie och spelar övertygande hela tiden. Michael Copon är bra som Dex, men tyvärr blev jag inte lika imponerad över Edward Furlong som Colin. Han ger ett lite halvstelt och opersonligt intryck, och ser också något oengagerad ut. Bobbi Sue Luther är ganska bra som Suzanne, medan Shannon Elizabeth inte gör särskilt stort väsen av sig som Angela - hon är inte alls dålig, men ger ett något likgiltigt intryck och spelar inte lika bra som hon brukar.

Night of the Demons lär inte gå till världshistorien som något mästerverk; vare sig man sett originalet eller inte. Faktum är att det inte är särskilt minnesvärt alls, och det är nog tveksamt om jag alls kommer ihåg filmen om ett halvår. Och jag hade verkligen önskat mig mer skräck av en skräckfilm, för en viss spänning och subtil obehagskänsla tycker jag inte är tillräckligt för att verkligen skrämmas. Men om man vet vad man ger sig in i och ser det som en stunds förströelse, så funkar Night of the Demons ändå hyfsat. Det duger som lättsam underhållning för stunden, och är värd att se. Varken mer eller mindre. Betygsmässigt når det upp till en stark femma, men jag hade önskat något mer för att få filmen att sticka ut från mängden av genomsnittliga skräckfilmer från senare år. Jag blir heller inte särskilt sugen på att se originalfilmen.

Av någon märklig anledning har Night of the Demons enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Det är kanske inte någon film som alltför många vill se om flera gånger, men det känns ändå märkligt att inte också släppa filmen som köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, och ljudet i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Filmen är textad på svenska, norska och finska (dock inte danska), men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är effektfull och stilren men endast engelskspråkig. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt då jag gärna hade velat veta mer om inspelningen och likheterna med originalfilmen. Med tanke på att det är en independentfilm som inte visats på bio kan jag inte påstå att jag blir förvånad över avsaknaden av bonusmaterial, men någonting extra hade ju ändå varit trevligt.

Recensionen skriven: 26 januari 2011
Senast uppdaterad: 27 januari 2011

Recensionen har lästs 3328 gånger av 1840 personer, sedan den 26 januari 2011