Manusförfattare: Mats Arehn
Oskar - Björn Kjellman Sonja - Livia Millhagen
Ingrid - Anki Lidén Ivan - Ruben Lopez
Ekdahl - Fredrik Ohlsson Ulla - Marianne Hedengrahn
Expediter - Susanne Barklund / Linda Santiago Frukthandlare - Lena-Pia Bernhardsson
Ordningsvakt - Robert Jelinek

Den svenska regissören och manusförfattaren Mats Arehn har bl.a. legat bakom Kocken och En förälskelse, men har på senare tid istället valt att satsa på lågbudgetfilmer som producerats av hans eget independentbolag Filmarehn. Det är tänkt att bli lågbudgetfilmer gjord med liten budget, varav den första var Persona non grata häromåret. Nu är det dags igen, och till hans nyaste film Oskar Oskar - En hederlig människa utforskar han ämnen som ensamhet och riskerna med att isolera sig alltför mycket från omvärlden. Oskar är en äldre man, som lever ett ensamt liv i en lägenhet i Stockholm. Hans fru Karin dödades för 15 år sedan av en rattfull politiker, och sedan dess har Oskar levt ensam med Karins papegoja Palle som enda sällskap. Han har blivit en bitter och pedantisk man, som fastnat i det förflutna och som på rasistiskt vis är övertygad om att alla utlänningar har onda avsikter. Samtidigt planerar han att ta lagen i egna händer, och hans grannar vet inte om att han varje kväll filar på ammunition till sin dolda revolver...

Grundstoryn i Oskar Oskar känns förhållandevis ny och annorlunda, trots att upplägget inte är alltför nytt och att den tematiskt har en del likheter med bl.a. Taxi Driver. Men det är utan tvekan en intressant grundstory, som håller ihop någorlunda väl. Oskar är också i grund och botten en intressant och annorlunda karaktär, och då kan man ha överseende med en del brister. Överlag är det en ganska engagerande och intressant film, men samtidigt saknas något som skulle kunna göra filmen riktigt bra.

För det första är grundstoryn väldigt tunn, och egentligen händer inte särskilt mycket. Därför har filmen blivit ganska långsam och bitvis rentav seg. Allting utspelas i sakta mak, och någon spänning infinner sig aldrig. Därför blir det också ibland oengagerande, och storyn är för tunn för en hel långfilm; trots att speltiden bara handlar om blygsamma 1 timme 25 minuter. Ett annat problem är att huvudrollen Oskar blivit lite för tillskruvad och udda, och känns inte äkta för fem öre. Att överdriva och skapa tillspetsade rollfigurer kan vara en bra berättarteknik om det görs i komiska syften, men så verkar inte vara fallet här. Visst är filmen smårolig, där man får skratta då och då. Men skratten sker sällan på grund av just Oskars extrema natur, och därför borde den delen ha tonats ner för att åtminstone försöka framkalla viss realism. Nej, är man ute efter realistiska filmer är det säkrast att hålla sig borta från Oskar Oskar, trots att den inte innehåller några större logiska luckor.

Det blir heller inte bättre av att Oskar är en väldigt osympatisk rollfigur, som det är svårt att känna något för. Nu menar jag inte att alla filmer måste ha en sympatisk huvudroll, men ska en film engagera fullt ut så bör man känna något i alla fall. Övriga rollfigurer är lite mer sympatiska, men är också tämligen endimensionella och stereotypa. Jag stör mig också över slutet, som lämnar en hel del övrigt att önska. Det låter inte som något mästerverk direkt, men dessbättre är Oskar Oskar inte alls en dålig film.

Grundstoryn är lovande, och lyckas trots allt att både väcka intresse och engagemang. Det är också en hyfsat rolig film, där åtminstone undertecknad skrattade vid ett flertal tillfällen. Någon stor skrattfest väntar dock inte och de riktigt klockrena poängerna lyser med sin frånvaro. Istället handlar det om lite mer lågmäld och mild humor, även om det inte nödvändigtvis är något fel med det. Istället fungerar filmen också ganska tillfredsställande som drama, och man vill hela tiden se vad som kommer att hända. Dessutom är filmen någorlunda oförutsägbar, och trots att vi kan ana oss till vissa element så finns det ändå hela tiden överraskningar med i bilden. Något större djup erbjuds visserligen inte, men filmen har ett visst budskap; om än ett övertydligt sådant.

Det märks att Oskar Oskar är en lågbudgetfilm. Fotot fyller sin funktion, men erbjuder varken några spännande kameravinklar, särskilt vackra vyer eller något originellt bildspråk. Det märks också att antalet inspelningsplatser begränsats kraftigt, även om fotografen och regissören gjort sitt bästa för att åtminstone bitvis dölja det. Skådespelarinsatserna är överlag ganska bra. Björn Kjellman gör en riktigt bra insats som Oskar, men han känns tyvärr för ung för att göra den här rollfiguren rättvist, varför det ibland ger ett lite konstlat intryck. Livia Millhagen spelar bra som Sonja, men varför hon spelar en estnisk rollfigur då hon känns som så svensk som det överhuvudtaget är möjligt är bortom mitt förstånd. Anki Lidén är som vanligt duktig, men sticker inte ut som något utöver det vanliga.

Oskar Oskar - En hederlig människa har absolut en lovande grundstory, men tyvärr är intrigen för tunn för att hålla under en hel film. Rollfiguren är också lite väl extrem för sitt eget bästa, och efter ett tag börjar filmen sakta men säkert att spåra ur. Men det är samtidigt inte alls en dålig film, utan det kan enklast beskrivas som en trevlig bagatell - varken mer eller mindre. Därför anser jag att den förtjänar en svag sexa i betyg. Filmen är fullt sevärd, men samtidigt är det heller ingen större förlust om man avstår från den helt och hållet.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, vilket innebär att i stort sett hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet återges i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen har svensk text för hörselskadade, men inga övriga textremsor finns. Att kalla det för text för hörselskadade är dock lite tveksamt, då ingen nämnvärd dövanpassning finns, och texten innehåller vare sig ljudbeskrivningar eller information om vem som säger vad när karaktärernas ansikten inte syns. Det handlar istället om helt vanlig text, vilket är positivt för oss hörande då filmen har samma problem som de flesta svenska filmer med otydlig dialog, men är mindre kul för döva. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som direkt följs av varningstexter. Då DVD-utgåvan inte är tänkt att släppas i fler länder finns ingen språkvalsmeny, utan istället kommer vi direkt till huvudmenyn. Menyerna är rörliga och stilrena, och är svenskspråkiga.

Tyvärr lider filmen av en del mastringsfel, som åtminstone på min DVD-spelare orsakar stora uppspelningsproblem. Vid ett flertal tillfällen hoppar filmen tillbaka till föregående kapitel, så att man då och då hoppas bakåt flera minuter i handlingen utan att kunna påverka det. När det händer måste man gå till nästa kapitel för att komma framåt i filmen, och att spola manuellt går inte. Om man går fram till nästa kapitel manuellt kan man å andra sidan inte längre backa bakåt via spolning. Att se filmen var därför en ganska irriterande upplevelse, och jag är osäker på exakt hur detta kunnat hända. Problemet inträffar första gången efter 49 minuter, men händer därefter vid varje nytt kapitel under resten av filmen. Jag vet dock inte hur utbrett problemet är, då filmen fungerade korrekt när jag testade med datorns DVD-ROM-läsare. Därför är det möjligt att det rör sig om ett kompatibilitetsproblem, som bara påverkar vissa DVD-spelare. Jag kan heller inte utesluta möjligeten att det är fel endast på mitt ex, även om det förefaller osannolikt. Det finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket känns svagt vid en biovisad ny svensk långfilm - även fast det är en enkel lågbudgetproduktion, så borde det ändå ha varit möjligt att åstadkomma någon slags extramaterial.

Recensionen skriven: 12 maj 2010
Senast uppdaterad: 12 maj 2010

Recensionen har lästs 3667 gånger av 2040 personer, sedan den 12 maj 2010