Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Ella Lemhagen
Svensk distributör: PAN Vision AB
Göran - Gustaf Skarsgård Sven - Torkel Pettersson
Patrik - Tom Ljungman Eva - Annika Hallin
Isabell - Amanda Davin Lennart - Jacob Ericksson
Louise - Anette Sevreus Jan Åström - Mats Blomgren

Den svenska regissören och manusförfattaren Ella Lemhagen har främst blivit känd för filmer som Tsatsiki, morsan och polisen och Tur och retur. Hennes senaste film Patrik 1,5 hade biopremiär i höstas, och där riktar Ella in sig på ett ämne som inte tillhör vanligheterna i svenska filmer - homosexuella relationer. Här handlar det om det gifta paret Göran och Sven, som just flyttat in i ett nytt hus i ett litet samhälle någonstans i Sverige. Sven har sedan tidigare en tonårsdotter från ett tidigare heterosexuellt förhållande, men han och Göran vill gärna ha barn. De har äntligen blivit godkända som adoptivföräldrar, men problemet är att det är mycket ont om länder som går med på att adoptera bort barn till homosexuella par. Men en dag blir de erbjuden att adoptera ett svenskt föräldralöst barn - unga Patrik på 1,5 år. De går självklart med på det, men får sig en chock när Patrik dyker upp. Det har nämligen smygit sig in ett tryckfel i papperen, och ett kommatecken har hamnat på fel ställe. Patrik är i själva verket nämligen inte 1,5 år utan 15 år. Han har dessutom ett kriminellt förflutet, och har trots sin ringa ålder redan fällts för både grov misshandel och stöld. Och till råga på allt råkar han dessutom vara kraftigt homofobisk, och hatar allt vad homosexualitet heter...

Patrik 1,5 tar onekligen upp ett viktigt ämne, som absolut förtjänar att uppmärksammas. Det är väldigt få svenska filmer som vågat behandla ämnet homosexualitet, och där förtjänar Ella Lemhagen en eloge. Det är också skickligt gjort att göra en film som tar upp ämnet på ett sådant sätt så att det inte känns som pekpinnar och en ren lektion. Det har också blivit en bra film, med en relativt lyckad blandning mellan drama och komedi. Periodvis är den ganska rolig, samtidigt som den har en allvarlig underton. Någon stor skrattfest blir det aldrig, men visst får man skratta vid ett flertal tillfällen. Samtidigt har filmen trots allt ett visst djup, och tar upp ett allvarligt ämne på ett både allvarligt och lättsamt sätt. Men förvänta er ingen alltför djup film - det här är trots allt i grund och botten en s.k. "feel good"-film, och någon alltför djup inblick i någonting får vi inte. Bara tillräckligt för ändamålet; varken mer eller mindre. Det tycker jag dock inte är något egentligt fel, utan är en rimlig kompromiss för att inte filmen ska bli alltför tung. Skådespelarinsatserna är bra, och både Gustaf Skarsgård och Torkel Petersson är mycket bra som Göran respektive Sven. Tom Ljungman spelar också riktigt bra i rolltolkningen som Patrik. Men trots allt blev jag inte överförtjust i Patrik 1,5, utan filmen lider trots allt av en del tydliga brister. Det mest uppenbara är de stora trovärdighetsproblemen. Visserligen tror jag knappast att förväxlingar av någons ålder verkligen skulle kunna hända i verkligheten av de sociala myndigheterna, och dessutom är ju inhemsk adoption mycket sällsynt i Sverige; än mer av tonåringar. Men det jag främst syftar på är den orealistiska förvandlingen som Patrik genomgår - från att en dag vara extremt homofobisk och en riktig mardröm, till att dagen därpå plötsligt vara hur trevlig och normal som helst. Det verkar mycket osannolikt, och gör samtidigt att det är svårt att få något egentligt grepp om karaktären. Ungefär halvvägs in i filmen förändras också fokuset lite för mycket, då Göran och hans längtan efter barn plötsligt hamnar i centrum. Då hamnar både Sven och till viss del även Patrik i skymundan, och för mycket börjar kretsa kring Göran till den grad att manusförfattaren verkar glömma bort att det faktiskt skulle handla om homosexuella relationer. Därför kan man argumentera för att filmen blivit något mesig, och inte till fullo vågar stå för det huvudsakliga temat som den egentligen ville ta upp. I mitten blir det även tempomässigt en svacka, och filmen börjar kännas lite seg medan den i början och slutet är starkare. Dessutom är Patrik 1,5 mycket förutsägbar, och filmen följer de traditionella mallarna för den här sortens filmer, utan större utsvävningar eller överraskningar. Det är förvisso inte alls ovanligt, men likväl lite beklagligt. Dessutom förekommer en del stereotyper och klichéer, något jag dock kan acceptera när det som här görs till viss del för att få fram en poäng. Så visst har Patrik 1,5 en hel del tydliga brister. Åtminstone till viss del gottgörs dock dessa av det viktiga budskapet och den vettiga grundstoryn, och det är onekligen hög tid med en film om detta. Därför blir mitt slutintryck ändå positivt, och det är absolut en bra och fullt sevärd film. Den berörde mig inte nämnvärt, och den blev aldrig gripande på samma sätt som den borde kunna bli, men är åtminstone intressant och rolig. Ärligt talat hade jag väntat mig mer, och Ella Lemhagens tidigare Tur & retur kändes överlägsen denna, trots att den hade ett betydligt vanligare ämne. Men det betyder inte alls att Patrik 1,5 skulle vara dålig, och betygsmässigt når den upp till en svag sjua.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, även om det inte utmärker sig nämnvärt. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på engelska. Den svenska dövtextningen är dock i praktiken snarare en vanlig svensk text, och någon egentlig anpassning för hörselskadade och döva har inte gjorts. Det framgår inte vem som säger vad, inte ens när rollfigurerna inte syns i bild, och läten har heller inte beskrivits i text. Texten innehåller alltså snarare vanlig text som enbart skriver upp vad rollfigurerna säger. Det är positivt för oss hörande som behöver använda text för att förstå vad som sägs, då filmen i likhet med de flesta andra svenska filmer lider av problem vad gäller att kunna höra dialogen. Men för hörselskadade är det inte alls lika trevligt. När man matar in DVD-utgåvan visas distributörsjingel (märkligt nog från SF, trots att den i Sverige distribueras av Pan-Vision), och därefter visas språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk, och därefter kommer vi direkt till huvudmenyn. Menyn är enkel och stilren, och finns på svenska. Som extramaterial finns en ursprunglig trailer och teaser (tidig trailer avsedd att väcka intresse) för samma film. Dessutom finns en misslyckad tagning, som totalt tar upp 30 sekunder. Visserligen småroligt att se på, men verkligen inte mycket att hurra för. Borde det inte ha funnits fler misslyckade tagningar än denna att tillgå...? Skivan innehåller också en digital kopia, som man kan överföra till sin dator eller olika former av portabla spelare för att spela upp filmen. Det kanske är en del som använder sig av sådant, men personligen har jag svårt att se egentlig mening med det. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte. För en ny svensk biovisad film hade jag verkligen förväntat mig lite mer extramaterial än så här.

Recensionen skriven: 3 mars 2009
Senast uppdaterad: 4 mars 2009

Recensionen har lästs 5270 gånger av 3076 personer, sedan den 3 mars 2009