Derrick - Jerry O'Connell Drew - Paul Scheer
Danni - Kelly Brook Crystal - Riley Steele
Vicesheriff Fallon - Ving Rhames Vicesheriff Taylor Roberts - Jason Spisak
Sam - Ricardo Chavira Paula - Dina Meyer
Professor Carl Goodman - Christopher Lloyd Matthew Boyd - Richard Dreyfuss
Konferencier för 'Wet T-shirt'-tävlingen - Eli Roth Todd - Cody Longo

Den franska regissören Alexandre Aja har framförallt satsat på rysare, och är sedan tidigare känd för bl.a. Switchblade Romance, The Hills Have Eyes och Mirrors. Nu har han satsat på en amerikanskproducerad nyfilatisering av 1978 års rysarklassiker Piraya, och även den här gången är det förstås pirayor som står i centrum. Filmen visades på bio i december 2010, och släpptes på DVD våren 2011.

Lake Victoria i Arizona är vanligtvis en lugn och fridfull småstad, där poliserna inte får mycket att göra. Men en vecka varje år - när skolungdomarna har så kallat vårlov (den närmaste motsvarigheten till Sveriges sportlov) - svämmar samhället över av festande tonåringar. Men just det här lovet är ungdomarnas beteende samhällets minsta problem. För efter ett jordskalv har en klippskreva öppnat sig, och avslöjat en underjordisk sjö under den vanliga sjön. Ett fantastiskt fenomen, som dock tyvärr är långt ifrån riskfritt då den underjordiska sjön består av mängder av köttätande pirayor av en sällsynt våldsam ras som trotts vara utdöd. De kommer nu upp till ytan, och alla festande ungdomar svävar snart i fara... Julie är sheriff i staden, och får fullt upp varför hon ber sin tonårsson Jake att sitta barnvakt åt sina två yngre syskon. Det vill han inte gärna göra, då han blivit erbjuden jobb som guide åt en fotograf ombord på en lyxyacht. Därför betalar han syskonen, så att de ska stanna hemma ensamma medan han följer med ut till båten tillsammans med hans barndomskompis Kelly. Men småsyskonen Laura och Zane lyssnar inte, utan smyger ut i alla fall. Och snart hamnar både de och alla andra i stor fara...

Jag har tyvärr inte sett originalfilmen från 1978, och har därför inget att jämföra med. Det är förmodligen en nackdel, då filmen enligt uppgift ska innehålla en hel del anspelningar på just den filmen. Även utan originalet kan man dock inte påstå att Piranha är alltför originell, utan är av det gamla klassiska slaget med hemska varelser i vatten; vare sig det nu rör sig om hajar eller pirayor. Storyn är enkel och relativt tunn, och det finns heller inget större djup. Men jag blev faktiskt positivt överraskad av filmen, som mot alla odds faktiskt är trevlig och underhållande.

Bitvis är det riktigt obehagligt och spännande, och filmen innehåller en del riktigt otäcka scener. Samtidigt är det gjort med glimten i ögat, och med referenser till många gammaldags skräckfilmer. Det är en fin kombination som faktiskt fungerar väl, och Piranha blir engagerande nästan hela tiden. På omslaget kategoriseras filmen som en skräckkomedi, men det tycker jag är en sanning med modifikation. Visst finns en del kul referenser och vissa scener är småroliga, men någon stor skrattfest är det sannerligen inte och jag skrattade nästan aldrig högt. Det går mycket sällan längre än till småfniss eller leenden. Men som rysare fungerar filmen desto bättre, och genom den lättsamma stilen blir det heller inte lika jobbigt att se på som många "splatters".

Jag uppskattar också att filmen tar tid på sig att introducera rollfigurerna och grundpremisserna, så att det därför tar ett tag innan det blir otäckt eller spännande. Särskilt Jake och Kelly har blivit mångbottnade och intressanta rollfigurer, som man bryr sig om hela tiden. Barnen Laura och Zane har också fått åtminstone en del nyanser, och likaså deras mamma Julie. Alltså finns det tillräckligt många personer som man faktiskt bryr sig om i filmen för att det ska bli engagerande och berörande, och då kan man ha överseende med att många andra blivit endimensionella och i en del fall även väldigt stereotypa. När storyn väl kommer igång på allvar blir det också en spännande och intensiv film, där man sitter spänd hela tiden och inte får många chanser till att slappna av. Med en lyckad kombination av glimten i ögat, spänning, skräck, engagemang och obehag är det svårt att inte bli imponerad av Piranha.

Problemet är att för stor vikt lagts åt scenerna där en "wet T-shirt"-tävling attackeras av pirayorna, och i de scenerna finns ingen som man vet mycket om eller bryr sig om i högre utsträckning. Visst är det otäckt att se folk bli dödade av pirayor, men när man inte ens vet namnet på dem så bryr man sig ändå inte i någon högre utsträckning. De scenerna känns därför mer som en transportsträcka till de betydligt mer engagerande och intressanta scenerna ombord på den båt där alla man bryr sig om i filmen befinner sig. De scenerna är desto bättre, och räddningen är att det utgör en ganska stor andel av filmens andra halva.

Jag tycker också att filmteamet varit lite väl förtjusta i lättklädda eller i vissa fall helt nakna unga tjejer, då det förekommer en del lite väl utdragna sådana scener som inte tillför mycket. Visst förstår jag att tanken varit att referera till gammaldags skräckfilmer, plus att det är närmast oundvikligt när det handlar om ungdomar på "spring break". För killar (alternativt lesbiska tjejer) är det förstås heller inte fel att få titta på nakna tjejer, men ibland blev det lite för mycket av det goda för mig när själva storyn hamnar i skymundan. Slutet lämnar också en hel del övrigt att önska, och känns lite för ouppklarat för min smak. Öppna slut i all ära, men när det känns som en ren cliffhanger tycker jag att det gått en smula för långt.

Fotot är snyggt, och överlag är filmen välgjord med många realistiska effekter. Filmteamet har lagt ner mycket energi på trovärdiga naturliga lösningar, och sluttexterna avslöjar exempelvis att surfare med amputerade kroppsdelar (!) agerat statister och stuntmän i filmen. Det största problemet med de visuella aspekterna är att själva pirayorna ser uppenbart datoranimerade ut, och känns ärligt talat inte äkta för fem öre. Det skär sig lite mot filmens i övrigt så pass realistiska visuella stil, och även fast det förstås är oundvikligt med viss datoranimation (man kan ju inte gärna spela in med riktiga pirayor), så borde det ha gått att få det att se mer realistiskt ut. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och Steven R. McQueen är riktigt bra i huvudrollen som Jake. Jessica Szohr (mest känd som Vanessa i Gossip Girl) är utmärkt som Kelly, och gör en fin och minnesvärd rolltolkning. Elisabeth Shue är också bra, och nu 11-åriga Brooklyn Proulx är ett riktigt fynd som Laura. Sage Ryan är också bra som lillebrodern Zane, även om han inte riktigt övertygar lika mycket som den mer erfarna Brooklyn. Även i övrigt är det bra skådisar, och de flesta gör bra ifrån sig. Det största problemet är utan tvekan Christopher Lloyd som spelar över ganska påtagligt som dr. Goodman - han påminner en hel del om gamla goda Doc från Tillbaka till framtiden-filmerna, men utan den charm som Christopher hade på den tiden.

Piranha är sannerligen ingen djup och tänkvärd film, och den lär inte vinna någon Oscar. Men det är förstås heller ingen som förväntar sig sådant av en rysare, och vet man vad man ger sig in i så är det en underhållande och lagom otäck film. Det finns definitivt mer otäcka skräckfilmer och definitivt betydligt roligare filmer, men som kombination fungerar det över förväntan och filmen känns trots allt hyfsat minnesvärd. De mer oengagerande scenerna med personer vi inte alls känner som blir attackerade plus det måttligt genomarbetade slutet drar ner helhetsintrycket på en i övrigt bra film, och därför stannar mitt betyg på en svag sjua. Men det är fortfarande fullt sevärt för de allra flesta, och jag kan inte förneka att man blir både engagerad och berörd av de centrala rollfigurernas situationer.

På bio visades Piranha i 3D, men på DVD är det tyvärr bara vanlig hederlig 2D-version som erbjuds - det är dock ingen större förlust, då den enda teknik som finns att tillgå för 3D på DVD (den gammaldags sorten med röd-gröna plastglasögon) är allt annat än behaglig för ögonen och dessutom gör att nästan all färgåtergivning försvinner. Dessutom känner jag att en del av filmens scener är tillräckligt obehagliga även utan 3D... Bilden återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men tyvärr bara finns på engelska.

Som extramaterial finns en längre fyradelad bakom kulisserna-dokumentär på en hel timme, som bl.a. tar upp storyn, rollbesättningen, inspelningen och specialeffekter. Det är ganska heltäckande och innehåller en hel del intressant, även om det vid några tillfällen blir lite väl mycket skryt över regissören och skådespelarna. Men det mesta är faktiskt intressant och matnyttigt, och framförallt var det mycket fascinerande att se de naturliga tekniska lösningarna som använts istället för datoranimation i många scener. Det finns även ett kommentatorspår till filmen med regissören Alexandre Aja och två av producenterna, och det är ganska intressant även om lite för stort fokus ligger på diskussion av tekniska detaljer. En hel del som tas upp under kommentatorspåret känns också som upprepningar av bakomdokumentären (i alla fall om man i likhet med undertecknad såg den innan). Men för en sådan här lättsam film är det förvånansvärt mycket extramaterial, och mycket mer än så här kan man knappast fordra. Tyvärr har extramaterialet dock ingen textning alls, och ibland är det inte helt oproblematiskt att uppfatta vad alla säger; i synnerhet regissören med sin ganska kraftiga franska brytning.

Recensionen skriven: 17 oktober 2011
Senast uppdaterad: 18 oktober 2011

Recensionen har lästs 3396 gånger av 1856 personer, sedan den 17 oktober 2011