Lewis - Noah Lomax Matt - James Tupper
Patti King - Uma Thurman Carl King - Dennis Quaid
Denise - Catherine Zeta-Jones Barb - Judy Greer
Param - Iqbal Theba Chip - Jason George
Ally - Abella Wyss Samantha - Marlena Lerner
Coach Jacob - Sean O'Bryan Connie - Jon Mack

George är en f.d. professionell fotbollsspelare, som en gång i tiden var väldigt framgångsrik men nu har lagt skorna på hyllan för gott. När hans son Lewis var fyra år gammal övergav han både honom och frun Stacie när hans karriär var på topp, och nu har han flyttat tillbaka till Virginia för att sex år för sent försöka återuppta relationen med sin son. Han har fortfarande känslor för exfrun Stacie, men hon ska nu gifta sig med en annan man. Helst av allt vill George få jobb som sportreporter på TV-kanalen, men i brist på annat och i väntan på drömjobbet får han nöja sig med att ta över rollen som tränare för Lewis knattelag i fotboll. Där är han omtyckt av både barnen och deras föräldrar - men framförallt av en rad mammor till pojkarna i laget, som inte vill lämna George i fred...

Romantiska komedier har alltid tillhört en av mina favoritgenrer, och därför hade jag också ganska höga förväntningar inför Playing for Keeps. Delvis infriades dem, och delvis inte. Jag är ärligt talat väldigt skeptisk till om det verkligen är en romantisk komedi, men i vilket fall som helst är det en bra film. Storyn är ganska tunn, men det är en intressant och fascinerande handling som överlag känns trovärdig. Tempot är ganska lågt och särskilt den första halvan är det en ganska långsam film. Men det blir aldrig segt eller tråkigt, och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt. Det är en charmig och underhållande film, som dessutom har en fin stämning. Det är engagerande och bitvis även berörande, och åtminstone George har blivit en relativt mångbottnad rollfigur. Han är inte så jättesympatisk, men vi får lära känna honom på ett bra sätt och därför bryr man sig om honom ändå. Stacie hinner åtminstone få en del nyanser, och känns även hon äkta.

Men så var det det här med genren... Av en romantisk komedi borde man kunna förvänta sig rikligt med romantik och humor. Men Playing for Keeps är helt enkelt inte en särskilt rolig film. Jag skrattade inte högt en enda gång under hela filmen, och det gick aldrig längre än till leenden eller på sin höjd enstaka småfniss. Visst finns det några få småroliga situationer eller repliker, men till den allra största delen lyckas jag ärligt talat inte ens att lista ut vad manusförfattaren har tänkt sig ska föreställa vara roligt. Jag blir lite konfunderad över det här, och jag vet inte riktigt om filmen felaktigt kategoriserats som en komedi eller om det trots allt finns humor som undertecknad varken tycker är rolig eller ens lyckas att känna igen. Det är märkligt i vilket fall som helst. Vad romantiken beträffar har filmen utan tvekan en viss romantisk underton och det finns en del romantiska inslag, men det är långt ifrån någon renodlad kärleksfilm och det finns många betydligt mer romantiska filmer än den här.

Dessutom är filmen ganska förutsägbar, och är periodvis lite väl sockersöt. Kvinnosynen lämnar också en del övrigt att önska; i synnerhet genom alla "fotbollsmammor" som inte verkar göra annat än att tråna över och/eller stöta på George, utan att vi egentligen får någon rimlig förklaring till varför. Bitvis blir det lite väl osmakligt, med kvinnor som inte får något nämnvärt djup alls. Att en eller två av mammorna faller för George hade jag kunnat köpa, men med tre stycken samtidigt blir det helt enkelt lite för mycket. Mot slutet känns filmen också lite väl tillrättalagd och förenklad; t.o.m. inom filmens egen genre och premiss.

Det här låter inte som en särskilt lyckad film, men dessbättre är Playing for Keeps bättre än man kan få intrycket av. Många av bristerna kompenseras trots allt genom att det finns rikligt med charm, och huvudrollerna dessutom är intressanta rollfigurer. Jag uppskattar också far- och sonrelationen mellan George och Lewis, som gör att filmen sticker ut lite grand från mängden och blir något mer än den kärleksfilm som det låter som på papperet. Därmed blir det lite mer originellt än många andra liknande filmer, och far/son-relationen har fått lika stort utrymme som de romantiska sidohistorierna. Åtminstone förutom de närmast hysteriska kvinnorna förblir filmen också jordnära och förhållandevis realistisk, och det tycker jag om. Allt detta gör att filmen fungerar ganska väl som drama, fastän jag fortfarande inte vill hålla med om benämningen komedi.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte särskilt nyskapande bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Gerard Butler tillhör inte någon av mina favoritskådisar, men gör en ganska bra insats i den här filmen och är fullt godkänd. Jessica Biel är som vanligt mycket bra som hans exfru Stacie, och spelar övertygande och naturligt så att man hela tiden känner för henne. Noah Lomax är ganska bra som sonen Lewis, och även fast han inte tillhör någon av de bästa barnskådisarna så gör han en fullt godkänd rollprestation. Uma Thurman, Catherine Zeta-Jones och Judy Greer är bra som de tre "fotbollsmammorna", men det är den sistnämnda som står för den bästa och mest minnesvärda insatsen. I övrigt är det bra skådisar, fast ingen kommer direkt upp i någon Oscarsklass.

Playing for Keeps är i mina ögon definitivt inte en romantisk komedi; åtminstone inte komedi. För det är helt enkelt inte särskilt roligt alls. Men ser man på filmen som ett romantiskt drama fungerar det betydligt bättre, och det är en charmig och engagerande film som trots ett lågt tempo håller intresset vid liv. Det är en underhållande och bra film, väl värd att se. Men samtidigt blev jag lite besviken, då filmen hade haft potential att bli så mycket bättre om filmteamet hade kunnat tona ner allting en smula, gjort de kvinnliga rollfigurerna lite mer nyanserade och inte minst lyckats göra filmen aningen mer oförutsägbar. Därför stannar mitt betyg på en mycket stark sexa, men den är fortfarande fullt sevärd och den sjunde poängen är inte alls långt borta.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, finska, norska och isländska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är förhållandevis lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, om än med enstaka översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan vi kommer till huvudmenyn, som är rörlig och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 29 maj 2013
Senast uppdaterad: 30 maj 2013

Recensionen har lästs 3308 gånger av 1940 personer, sedan den 29 maj 2013