Hannes - Richard Ulfsäter DJ Hawk - Björn Bengtsson
Espen - Atle Antonsen Line - Agnes Kittelsen
Susanne - Evalena Ljung Kjellberg Statsministern - Annika Nordin
Hotellföreståndaren - Peter Schildt Barägaren - Ulf Peder Johansson
Musikintresserad äldre dam - Maria Fahl Vikander Brudens far - Stig Engström
Säpomannen - Erik Lundin Äldre par - Anders Lönnbro / Åsa-Lena Hjelm

Carro jobbar på Svenska Kyrkans utlandstjänst, och kommer till Phuket i Thailand för att hjälpa den svenska prästen där med invigningen av den nya svenska kyrkan i Phuket - en invigning som svenska statsministern kommer att komma till. När hon väl kommer dit får hon en chock: prästen Krister Hellström är nämligen spelberoende och alkoholiserad, som har spelat bort alla pengar han fått av Svenska Kyrkan och super i stort sett hela dagarna i ända. Han kommer också timmar försent och illa förberedd till vigslar han ska hålla i. Till råga på allt är inte ens skelettet klart på den "nybyggda" kyrkan, och det närmaste en församling som Krister kan komma är kunderna på den svenska baren i Phuket där han tillbringar merparten av sin tid. Då det bara är en vecka kvar tills både statsministern och flera viktiga gäster kommer till invigningen är goda råd dyra...

Kjell Sundvall är en talangfull men ojämn regissör och manusförfattare, som gjort en del riktigt bra filmer men också några mindre lyckade. Prästen i paradiset tillhör varkendera kategori, utan är en helt okej film. Alltför originellt är det inte, utan trots det ovanliga med en präst som är spelberoende och alkoholist följer filmen traditionella dramaturgiska mallar. Men den gör det för all del ganska bra, och det har blivit en underhållande och trevlig film. Här finns en hel del charm, en gnutta spänning och en engagerande historia som man trots allt snabbt dras in i. Här finns inget större djup, utan det rör sig om en ganska lättsmält bagatell - men som sådan fungerar det ganska bra, och jag kan inte förneka att det blivit en mysig och trivsam film. Här finns också gott om vackra vyer över Thailand, även om man nog kan ana att en del av poängen med filmen varit att visa upp just Thailand. Kan måhända något thailändskt turistråd ha varit med och sponsrat...?

Men poängen med en komedi är förstås att det ska vara humoristiskt, och på den punkten kan jag inte påstå att jag blev helnöjd. För Prästen i paradiset är ärligt talat inte alltför rolig. Jag skrattade bara två eller tre gånger under hela filmen, och därutöver går det inte längre än till leenden lite då och då. Betydligt mer än så borde man kunna förvänta sig av en komedi, och Kjell Sundvall brukar vara mycket roligare än så här. Visst är storyn till viss del gjord med glimten i ögat och är delvis svår att ta på allvar, men det är inte samma sak som att det faktiskt är humoristiskt. Sundvalls klassiska humor är åtminstone till viss del som bortblåst här, och det är en besvikelse.

Ser man däremot på filmen som ett drama med vissa komiska inslag fungerar det bättre, för det är trots allt ganska engagerande och intresset hålls vid liv hela tiden. Jag uppskattar också den föredömliga speltiden på blott 1 timme 27 minuter - för mycket längre än så hade den här begränsade storyn inte klarat av. Problemet är bara det att ingen av rollfigurerna blivit särskilt sympatiska. Det är förstås ganska svårt att sympatisera med en präst som spelar bort kyrkans pengar, ligger med allt och alla och mestadels verkar supa hela dagarna; och särskilt många försonande egenskaper hinner Krister aldrig få. Carola känns också något klichéartad och vi får inte veta tillräckligt mycket om henne för att faktiskt bry sig. Och vad den oerhört stereotypa discjockeyn DJ Hawk egentligen är tänkt ska tillföra filmen är i alla fall bortom mitt förstånd... Nu menar jag givetvis inte att alla filmer måste ha sympatiska rollfigurer, men det är trots allt en fördel om det finns någon i en film som man faktiskt bryr sig om och helst på något sätt även kan tycka om.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en hel del vackra vyer tillsammans med ett effektivt bildspråk. Visst kan man ana att syftet åtminstone delvis är att göra reklam för Thailand, men icke desto mindre ser det väldigt vackert ut. Musiken är bra, men dialogen känns i mångt och mycket ganska styltig och onaturlig. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Kjell Bergqvist är riktigt bra som Krister, trots att den är den typen av roll som han spelat åtskilliga gånger tidigare. Eva Röse gör en stabil och bra insats som Carro och Richard Ulfsäter gör vad som går av hans ganska stereotypa roll. De norska skådespelarna Atle Antonsen och Agnes Kittelsen, båda två kända från TV-serien Dag, är mycket bra som "sektledaren" Espen och hans fru. Björn Bengtsson spelar dock över i rollen som DJ Hawk, och känns aldrig i närheten av äkta. Björn brukar vara bättre än så här, varför jag bara kan förmoda att det åtminstone till viss del bör bero på manus och regi.

Prästen i paradiset är en helt okej film, med en klichéartad men hyfsat genomarbetad story. Det är förhållandevis engagerande, charmigt och väldigt vackert - men trots att det ska föreställa vara en komedi blir det nästan aldrig särskilt roligt, och de gånger jag skrattade eller ens fnissade kan nog räknas på ena handens fingrar. Kjell Sundvall brukar visserligen sällan ha något större djup, men brukar nästan alltid vara mycket roligare än så här; så vad som gått snett denna gång förstår jag inte. En komedi som saknar humor låter inte särskilt lyckat, men trots stereotypa och till stora delar osympatiska rollfigurer blir det ändå underhållande och trevligt. Ser man på filmen som en komedi lär man alltså bli besviken, men ser man på den som ett lättsamt drama fungerar det trots bristerna helt okej. Mitt betyg landar därför på en halvsvag sexa, vilket förvisso inte direkt är dåligt men heller inte alls så bra som jag hade väntat mig. Det är också den sortens film som man glömmer bort nästan direkt som eftertexterna börjat rulla.

Recensionen skriven: 3 juli 2015
Senast uppdaterad: 3 juli 2015

Recensionen har lästs 3846 gånger av 2117 personer, sedan den 3 juli 2015