Hannah Persson - Malin Buska Bertil Strand - Andreas Rothlin Svensson
Thomas Samuelsson - Richard Ulfsäter Moster Märta - Mia Benson
Kalle - Edvin Ryding Ellen - Elvira Franzén
Doris - Marika Lindström Ellinor - Anna Littorin
Tore Brandt - Philip Martin Aspiranten - Said Legue
John Essex - Daniel Larsson

Den bästsäljande svenska författaren och journalisten Liza Marklund, ursprungligen från Piteå, har uppmärksammats för ett flertal populära romaner. För många lär hon vara mest känd för den populära romanserien om Kvällspressen-journalisten Annika Bengtzon. Två av de böckerna filmatiserades av Colin Nutley 2001 respektive 2003; Sprängaren och Paradiset. Då spelade Helena Bergström huvudrollen som Annika Bengtzon. 2012 började en ny omgång filmer baserade på Liza Marklunds böcker, där Malin Crépin tagit över Helenas roll. Den första (Nobels testamente) visades på bio, men den andra filmen som fått titeln Prime Time, släpptes direkt på DVD. Den bygger på Lizas roman med samma namn från 2002.

Det är Valborgsmässoafton, och på ett slott i Sörmland har inspelningen av den populära TV-serien "Slottet" precis avslutats. Men allt går inte som planerat, och snart hittas TV-programmets populära programledare Michelle Carlsson mördad. Hon har blivit skjuten, och i och med slottets ensliga läge är antalet misstänkta begränsade. Det finns 10 personer på slottet - som samtliga på något sätt varit inblandade i produktionen av serien - och dessa hålls kvar av polisen för förhör. Kvällspressens reporter Annika Bengtzon blir ombedd att genast ta sig till slottet för att bevaka mordet, och då hon inte direkt ser fram emot att fira Valborg hos sambon Tomas måttligt charmiga mamma, passar det utmärkt. Detta trots att Tomas inte direkt blir överlycklig över att Annika än en gång prioriterar jobbet. Väl på plats vid slottet får Annika reda på att två av hennes kollegor från Kvällspressen befinner sig inne i slottet och tillhör polisens misstänkta. Och till råga på allt är Annikas bästa vän Anne Snapphane, som var studiovärdinna för TV-inspelningen, dessutom inne i slottet. Efter förhör börjar polisen släppa en efter en av de misstänkta - alla utom Anne, vilket Annika tar personligt...

Nobels testamente var en hyfsad och underhållande film, men som tyvärr led av lite för stora logiska luckor och trovärdighetsproblem. Därför är det glädjande att se att Prime Time, trots lägre budget och en direkt-till-DVD-produktion, faktiskt är markant bättre. Storyn är intressant, och betydligt mindre komplicerad än i Nobels testamente. Det är kanske inte riktigt lika originellt, men icke desto mindre är det en fullt funktionell och genomarbetad story av klassiskt snitt.

Det här påminner lite om Agatha Christie i upplägget, och det uppskattar jag. Det rör sig om gammalt hederligt pusselarbete, där vi successivt får veta mer och mer om vad som hände genom tillbakablickar och återberättelser. Det upplägget fungerar riktigt bra, och dessutom uppskattar jag att alla tio misstänkta skulle kunna vara mördaren och att alla har motiv på ett eller annat sätt. Därför blir det inte lika förutsägbart som vanligt, och storyn blir bredare utan förutfattade meningar. Det påminner lite om Agatha Christie-stil över allting, och det är ett steg uppåt från den mer tillkrånglade men samtidigt också mer enkelspåriga Nobels testamente. Dock kan filmen ändå upplevas en smula förutsägbar och bitvis en aning övertydlig, och jag måste medge att min gissning om vem mördaren var visade sig stämma. Men samtidigt såg jag inga tydliga tecken på det under filmens gång, utan det rörde sig mer om intuition än bevis.

Prime Time har ett föredömligt tempo, där det händer något hela tiden samtidigt som det aldrig går alltför snabbt framåt. Det puttrar på i lagom tempo hela tiden. Det finns en viss spänning, men samtidigt får filmen aldrig den här riktigt intensiva thrillerstämningen utan det rör sig mer om ett drama utan någon alltför påtaglig spänning. Genom det här upplägget med pusselarbete och tillbakablickar försvinner en del av den dramatiska nerven som annars brukar genomsyra genren, och trots omslagets benämning är det definitivt mer drama än thriller. Till skillnad från i den förra filmen befinner sig Annika aldrig direkt i någon fara, och därför blir det en smula menlöst och inte samma spänning som man borde kunna förvänta sig av en kriminalthriller. Det är lite tråkigt, men samtidigt förblir filmen engagerande och intressant hela tiden.

Det är glädjande att manusförfattarna lärt sig av sina misstag, för Prime Time upplevs betydligt mer trovärdig och realistisk än Nobels testamente. Här finns inga nämnvärda logiska luckor, och det allra mesta håller ihop logiskt och känns hyfsat trovärdigt. Jag uppskattar också den förhållandevis trovärdiga skildringen av nyhetsjournalistik, som är intressant att få en inblick i och få följa. Det finns också en del charm och lågmäld humor, och åtminstone bitvis imponerar karaktärsbeskrivningarna. Framförallt Annika har blivit en ganska mångbottnad och nyanserad rollfigur, som känns äkta även om hon kanske inte hinner få något jättestort djup. Detsamma kan dock inte sägas om hennes sambo Thomas, som blivit alltför endimensionell och bitvis rentav osympatisk. Vad exakt Annika ser hos honom är åtminstone bortom mitt förstånd. Annikas vän Anne hinner få några nyanser, men inte riktigt tillräckligt och jag hade velat se ett större djup hos henne. Men kanske är det avsiktligt, i och med att Anne trots allt är en av de potentiella gärningsmännen.

Det är också lite problematiskt med så många potentiella mördare, då det på en film på en och en halv timme inte direkt finns tid att hinna lära känna allihopa. Flera av de misstänkta får vi egentligen inte veta någonting om, och ganska många blir onödigt platta. I bokform fungerar det här säkerligen betydligt bättre, men till filmen hade man vunnit på att minska ner antalet misstänkta för att var och en istället ska hinna få ett lite större djup. Storyn är överlag också mindre djup än i föregående film, och här finns ingen direkt samhällskritik utan det är mer en lättsam och lättvindig kriminaldramathriller utan något nämnvärt budskap. Kanske lite fegt av manusförfattarna, men å andra sidan ser jag ingen anledning till att kriminaldramer ska behöva ha någon imponerande sensmoral.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt om än måttligt originellt bildspråk och en del snygga flygfoton. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och jag uppskattar verkligen att Helena Bergström bytts ut mot Malin Crépin. Malin är utan tvekan en bättre skådis, och klarar av den här rollen med bravur. Jag tycker att Malin gör en lite mer mänsklig rolltolkning av Annika än vad Helena gjorde, men det känns ändå någorlunda som samma karaktär. Samtidigt är Malin inte alls lika fantastisk som i I skuggan av värmen, utan gör en lite mer återhållsam rollprestation; lite mer på rutin känns det som. Och dessutom känns det en smula egendomligt att Annika ser ut att ha blivit yngre sedan händelserna i de två första filmerna... Men det är kanske ett nödvändigt ont, för det är ju inte så lätt att hitta perfekta skådisar i exakt rätt ålder, och det har gått alldeles för lång tid sen senast för att Helena Bergström trovärdigt skulle kunna spela den här rollen i dagens läge. I övrigt är det bra skådisar, Moa Gammel är riktigt bra som Anne. Anna Åström imponerar också som Bambi. Alla gör bra ifrån sig, även om Björn Kjellman tyvärr känns en smula malplacerad i sammanhanget.

Prime Time är en ganska bra och underhållande film, som tyvärr inte har någon nämnvärd spänning men i stället en betydligt mer trovärdig story utan tydliga logiska luckor. Om man väntar sig någon storfilm lär man bli väldigt besviken, men för att vara ett ganska lättsamt svenskt kriminaldrama fungerar det ganska väl. Med ett smart upplägg, intressant story, snyggt foto och bra skådespelare känns filmen lite bättre än de flesta Wallander-, Beck- och Irene Huss-filmer; så för att vara en svensk kriminalare är det ovanligt bra. Men samtidigt lär Prime Time inte hålla internationellt, utan det rör sig ändå bara om underhållning för stunden. Men även det räcker hyfsat långt, och en mycket stark sexa är det mest rättvisa betyg jag kan ge.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, och ljud i Dolby Digital 5.1 och DTS. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på norska och finska. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en enkel huvudmeny, som är stilren och stillastående men som är på svenska. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det enda bonusmaterial som finns är en trailer på nästa film i serien, Studio Sex. Inte särskilt mycket att hurra för... För övrigt har omslagsdesignern för DVD-omslaget gjort ovanligt grova misstag, och på omslaget påstås felaktigt att handlingen utspelas på midsommarafton när det alltså i själva verket är Valborgsmässoafton.

Recensionen skriven: 8 november 2012
Senast uppdaterad: 9 november 2012

Recensionen har lästs 4656 gånger av 2904 personer, sedan den 8 november 2012