Kortfattade recensioner

Susan Thomas - Jennifer Coolidge Stanley Thomas - Clancy Brown
Madison McPhee - Alison Brie Jordan Green - Alfred Molina
Dekanus Elizabeth Walker - Connie Britton Amber Walker - Francisca Estevez
Al Monroe - Chris Lowell Joe - Max Greenfield
Neil - Christopher Mintz-Plasse Jerry - Adam Brody
Mrs. Fischer - Molly Shannon Gail - Laverne Cox

Cassie Thomas är 30 år gammal, bor fortfarande hemma hos sina föräldrar och jobbar på ett kafé - hela hennes liv har avstannat sedan hon och hennes bästa vän Nina hoppade av läkarstudier sedan Nina blev våldtagen och ingen trodde på henne. Varje vecka går nu Cassie ut på barer, där hon spelar stupfull för att få killar att ta med henne hem, men där hon avbryter just innan våldtäktsförsöket som nästan oundvikligen kommer. Men allt förändras när hon en dag träffar sin gamla klasskompis Ryan, och de går ut på dejt - men där han råkar nämna att våldtäktsmannen precis flyttat tillbaka till stan och ska gifta sig. Nu ser Cassie sin chans att hämnas på både han och andra som var delaktiga i det som hände...

På papperet låter det kanske inte så märkvärdigt, men Emerald Fennells debutfilm som regissör är betydligt mer imponerande än det låter som. Promising Young Woman är helt enkelt en mycket bra film, som engagerar och berör från första till sista bildrutan. Det är både roligt, spännande, fängslande och sorgligt. Här finns både humor, charm och en tragisk handling, som hela tiden berör och griper tag i tittarna. Dessutom ligger temat förstås helt rätt i tiden, och det är ett viktigt och tänkvärt ämne att uppmärksamma; samtidigt som det sker helt utan pekpinnar. Emerald lyckas att blanda genrer på ett mycket imponerande sätt, varför filmen fungerar tillfredsställande både som drama, komedi, thriller och ibland t.o.m. som romantisk komedi.

Trots att intrigen är tillspetsad och stilen bitvis kan beskrivas som en något förhöjd verklighet, så känns det ändå (tyvärr) realistiskt och trovärdigt på ett sällsynt lyckat sätt. Manuset känns oerhört genomarbetat, varför man bryr sig om Cassie och tror på händelseförloppen trots att det är något tillspetsat. Här finns många oväntade vändningar, och även om jag inte är helt förtjust i alla dessa så förstår man ändå att det funnits en tanke bakom allt. Ett par scener känns malplacerade när man ser dem, men med facit i hand förstår man att det funnits en orsak till att de lades in, och det är ett både intelligent och finurligt manus. Man sitter klistrad under hela filmen, och när eftertexterna börjar rulla känner man sig helt färdig och närmast överkörd - för det här är en stark film som inte kommer lämna någon oberörd, och som man sannolikt aldrig kommer att glömma så länge man lever.

Särskilt subtil eller lågmäld är den dock inte, snarast övertydlig trots att inte allt avslöjas på en gång. Men det är sannolikt också fullt medvetet, och det här har nog aldrig varit tänkt som någon subtil historia. Trots det får man nästan aldrig se våld eller blod, och själva våldtäkten får vi aldrig se. Det uppskattar jag, men däremot hade jag gärna velat veta lite mer om händelserna för sju år sedan. Som det är nu berättas bara det mest nödvändiga, och resten får vi själva lista ut. Och med tanke på att de nutida händelserna är allt annat än subtila känns det lite märkligt att inte tydligare berätta vad som hände på den tiden, som trots allt är nyckeln till allt. Jag är heller inte helt förtjust i en nyckeldetalj nära slutet, som påverkar trovärdigheten och inte känns helt rätt, även om jag i och för sig förstår regissörens tankar bakom det hela.

Promising Young Woman är en mycket bra och välgjord film, med ett snyggt foto, en fantastisk och färgrik dekor och inte minst otroliga skådespelarprestationer. Carey Mulligan är som vanligt lysande, och gör en fantastisk insats som hon välförtjänt blev nominerad till Oscar för. Även i övrigt är det mycket bra skådespelare, trots att många inte är alltför kända. Det är en stark och gripande men samtidigt rolig och charmig film, som inte kommer lämna någon oberörd och som engagerar från början till slut. Att filmen vann Oscar för bästa originalmanus är mycket välförtjänt, och det här är faktiskt en av de bästa av årets Oscarsnominerade filmer - definitivt bättre än Oscarsvinnaren Nomadland och åtminstone nästan lika bra som Minari. Kort sagt en film som alla bör se genast, som tar upp ett tyvärr lika aktuellt som sorgligt ämne på ett smart och oförutsägbart sätt. Väl värd att se för alla, och en mycket stabil åtta blir det självklara betyget.

Recensionen skriven: 11 oktober 2021

Recensionen har lästs 1415 gånger av 762 personer, sedan den 11 oktober 2021