Regi: Patrik Agemalm
Manusförfattare: Eva Pils, Agneta Norelid & Mats Jernudd, baserat på böcker av Eva Pils, Agneta Norelid & Kenneth Andersson
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Berättare:
Jörgen Lantz

Författarna Agneta Norelids och Eva Pils samt illustratören Kenneth Andersson har gett ut ett stort antal barnböcker om björnen Pino och hans vänner, och sedan lanseringen 2002 har det blivit ett par dussin böcker samt ett par datorspel. Som del av Folkets Bios Knattebio-satsning gjordes även biofilmen Räkna med Pino, som består av sex olika fristående kortfilmer. Filmen hade premiär på Folkets Bios biografer i november 2012, och gick i april 2013 upp även på "vanliga" biografer (andra biografkedjor). Här får vi bland annat följa Pino när han fyller år, öppnar affär, firar jul och ska lära sig räkna.

Det är verkligen inte lätt för vuxna att recensera barnfilmer, men tyvärr fanns ingen i lämplig ålder tillgänglig som kunde se filmen med mig vid pressvisningen. Men det här rör sig om en film för de allra yngsta, så målgruppen är mycket smal. Eller om man uttrycker sig så här: Räkna med Pino är nog en lämplig film för de som tycker att Lilla spöket Laban är för otäckt... Kortfilmerna har minimal eller i vissa fall närmast obefintlig handling, och i stort sett händer ingenting. Det är heller ingen ren utbildningsfilm, för trots titeln är det bara en av de sex kortfilmerna som faktiskt handlar om att räkna. Det finns en viss charm, men däremot ingen humor och en barnslig stil som närmast måste upplevas som nedvärderande för barn. Det blir också lite väl fragmentariskt i och med kortfilmsuppdelningen där varje avsnitt bara räcker 4 - 5 minuter, och det får mig att misstänka att det här hade fungerat bättre i mindre dos på TV med ett avsnitt i taget.

Jörgen Lantz är bra som berättare, men låter nästan identisk med hans gamla Björne-röst i Björnes magasin (innan Pontus Gustafsson tog över programmet); en röst som i alla fall jag har blivit ganska leds på. Ser man på filmen som alternativ till uppläsning av böckerna om Pino fungerar det väl helt okej, men jag förstår inte varför man inte bättre utnyttjar filmmediet genom att låta de olika rollfigurerna få olika röster. Här finns egentligen ingen dialog alls, utan Jörgen återberättar allt som händer i tredjeperson utan konkret dialog. Det tycker jag känns som att underskatta barnen, och den oerhört simpla animationen där nästan inget rör sig gör knappast saken bättre. Däremot uppskattar jag de fina illustrationerna, som påminner om böckerna på ett fint sätt och bibehåller samma stil och charm. Det påminner om ganska enkla men fina barnteckningar, som "kommit till liv" genom (lite väl) enkel animation. Så om man ser det som en form av animerad barnbok fungerar det hyfsat, men då barn i dagens läge växer upp med TV-kanaler som Disney Channel, Nickelodeon och Cartoon Network lär de flesta nog ha högre förväntningar än så av en biofilm.

Redan när min systerson var 4 år gammal var hans favoritfilm Pixars Bilar, och han hade nog närmast skrattat ihjäl sig åt något så barnsligt som Räkna med Pino om den filmen hade funnits då, så därför förstår jag inte riktigt vilken målgrupp filmen riktar in sig till. Uppenbarligen riktar den in sig till barn som är max 3 år gamla, men hur många 1- och 2-åringar är så pass lugna och tysta att deras föräldrar vågar ta med de på bio...? Nu är det här förvisso en väldigt kort film på just under en halvtimme, men å andra sidan ställer jag mig frågande hur många småbarnsföräldrar som verkligen orkar göra barnen klara och ta sig till och från biografen för att se en så kort film - bor man inte granne med biografen lär restiden ta lika lång tid som hela filmen räcker... Bor man väldigt nära en biograf och vill ta med sitt (väldigt unga) barn på bio för första gången är Räkna med Pino nog ett ganska lämpligt alternativ. Men målgruppen är väldigt smal, och är man bara några år gammal lär man tycka att det här är skrattretande barnsligt. För mig som vuxen är filmen verkligen inte bra, och det är stor skillnad från Lilla spöket Laban som i alla fall har tillräcklig charm och handling för att fungera hyfsat även för vuxna, men jag bedömer ändå filmen ur småbarns perspektiv och ger den därför en svag fyra i betyg. Men nog borde även småbarn förtjäna mer än så här, och dessutom vore det ju onekligen en fördel med barnfilmer som även föräldrarna står ut att se på - för 1- och 2-åringar lär ju knappast gå på bio ensamma...

Recensionen skriven: 13 juni 2013
Senast uppdaterad: 14 juni 2013

Recensionen har lästs 3401 gånger av 2021 personer, sedan den 13 juni 2013