Victoria - Helen Mirren Marvin Boggs - John Malkovich
Joe Matheson - Morgan Freeman Ivan Simanov - Brian Cox
William Cooper - Karl Urban Vicepresident Robert Stanton - Julian McMahon
Alexander Dunning - Richard Dreyfuss Cynthia Wilkes - Rebecca Pidgeon
Henry - Ernest Borgnine Gabriel Singer - James Remar
Mrs. Chan - Emily Kuroda Marna - Jaqueline Fleming

Den brittiska författaren Warren Ellis och den amerikanska illustratören Cully Hamner skapade 2003 en kortlivd serietidning vid namn Red, som i tre nummer berättade historien om den pensionerade CIA-agenten Frank Moses och hans kamp för att överleva. Nu har en filmversion av serietidningen sett dagens ljus, och förkortningen Red står för "Retired, Extremely Dangerous" (pensionerad, extremt farlig). Bakom regi står tyska Robert Schwentke, som tidigare bl.a. legat bakom Tidsresenärens hustru och Flightplan.

Frank Moses är en f.d. framstående CIA-agent, men som nu varit pensionerad en tid. Han lever numera ett stillsamt förortsliv, och hans enda ljuspunkt i den ensamma tillvaron är att ringa och prata med sin kontaktperson Sarah inom myndigheternas telefontjänst för att klaga på att hans pensionscheck inte kommit - något som den faktiskt alltid har gjort, men som han river sönder bara för att få prata med Sarah. En dag bestämmer Frank och Sarah sig för att träffas för första gången efter en tids "telefonflörtande", men strax därpå blir Frank beskjuten i sitt hus av en grupp lönnmördare som försöker döda honom. Han får reda på att självaste CIA vill mörda honom, och då även Sarah kan vara i fara kidnappar han henne i ett försök att rädda henne. För att överleva och lista ut varför regeringen vill ta död på honom måste han nu ta hjälp av en grupp pensionerade agenter, såsom den fortfarande skjutgalna gamla damen Victoria, den smågalna paranoida Marvin och hans mentor Joe.

Red är inte direkt någon originell film, utan vi har sett de flesta beståndsdelar förut. Storyn har också en del likheter med bl.a. Killers och Knight and Day. Däremot kan jag inte förneka att det är en riktigt kul grundstory, som består av bekanta delar som satts ihop till en förvånansvärt engagerande helhet. Den här sortens actionkomedier brukar sällan vara särskilt imponerande, och action är den genre jag har allra svårast för vid filmer. Men jag måste medge att jag faktiskt uppskattade Red, och hade ganska trevligt medan jag såg den.

Av en actionkomedi borde man kunna förvänta sig två saker - action och humor. På den punkten har filmakarna borde lyckats och misslyckats. Det finns en hel del actioninslag, och även om vissa av dem blir oengagerande så har jag sett betydligt värre exempel. Humorn är det lite sisådär med; bitvis är det småroligt, och visst fnissar man till då och då åt den smått galna sarkastiska humorn. Men det är långt ifrån någon skrattfest, och de gånger jag skrattade kan lätt räknas på ena handens fingrar. Lite mer än så borde man kunna förvänta sig av en actionkomedi, och det är sällan det går längre än till leenden över småfinurliga poänger. Visst märker man att det mesta är gjort med glimten i ögat, men det är inte samma sak som att det verkligen är roligt. Däremot uppskattar jag filmens respektlösa inställning, där allting är en smula tillspetsat och gjort med glimten i ögat utan att gå för långt. Filmen lyckas också att driva med både sig själv och genren i stort på ett lyckat sätt.

Trots den något överdrivna storyn har det också blivit ganska spännande, och därmed hölls mitt intresse vid liv under nästan hela filmen. Det blir förvisso aldrig djupt eller ens tänkvärt, men däremot engagerande. Det är också ovanligt och kul med en actionkomedi där de flesta rollfigurer är gamla pensionerade människor, och den yngsta bland de större rollerna i ensemblen är faktiskt Sarah, vars skådis åtminstone i verkligheten är 46 år gammal - det säger en del om åldern på övriga... Däremot har de flesta rollfigurer blivit mer eller mindre endimensionella och i många fall även stereotypa. Frank och Sarah fungerar bra och har blivit hyfsat nyanserade, men de andra känns aldrig direkt levande utan förblir klichéer. Fast å andra sidan brukar detsamma gälla de flesta actionfilmer, så på så sätt är det i alla fall inte sämre än genomsnittet.

Red fungerar bäst under den första halvan, då det hela tiden är småroligt och underhållande, och där den respektlösa inställningen aldrig går för långt. Under den delen är det också ett fokus på drama, och inte minst relationen mellan Frank och Sarah som känns uppfriskande trovärdig. Tyvärr sänks helhetsintrycket en smula under den andra halvan, då det blir ett större fokus på "tankebefriande" action och där storyn blir alltmer tillspetsad. Mot slutet blir de logiska luckorna alltfler, och trovärdigheten sjunker till botten. Det är förvisso säkerligen avsiktligt, men då humorn också försvinner nästan helt mot slutet blir det helt enkelt inte lika kul att se på. Jag hade önskat att den överdrivna storyn under den andra halvan kunnat tonas ner en smula, för känns det lite väl mycket konspirationsteori så att det vid vissa tillfällen nästan snuddar vid löjeväckande.

Filmen erbjuder ett snyggt och fullt funktionellt foto, men utan att nå upp till några högre höjder eller erbjuda något originellt bildspråk. Musik och klippning är fullt funktionellt, och det är en kul och fiffig lösning att visa vilka städer vi befinner oss i genom inklippta vykort. Skådespelarinsatserna är också bra, och det är en imponerande ensemble som filmen uppvisar. Bruce Willis spelar relativt bra, även om hans roll känns ganska lik hans tidigare rollprestationer. Mary-Louise Parker är ett riktigt fynd som Sarah, och känns både trovärdig och uppfriskande på ett sällsynt lyckat sätt. Jag blev faktiskt ännu mer imponerad av henne här än i Weeds, och det säger en hel del. Helen Mirren är också uppfriskande bra, och jag förstår att hon måste ha haft kul med att spela den här rollen. Morgan Freeman och i synnerhet John Malcovish spelar ungefär samma slags roller som de alltid gjort, men gör det på ett bra sätt.

Red är på intet sätt originell eller nyskapande, och jag hade också önskat lite mer humor. Men det är faktiskt en helt okej film, som är underhållande hela tiden man ser den även om den inte alls är minnesvärd. Mitt betyg stannar på en sexa, men då det här är en genre jag brukar ha väldigt svårt för lär andra sannolikt ge den ett högre betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, vilket på ren svenska innebär halvsmå men markanta svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Direkt därpå kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt även om det här inte är den sortens film där man skulle vilja se en massa bonus.

Recensionen skriven: 7 april 2011
Senast uppdaterad: 8 april 2011

Recensionen har lästs 3736 gånger av 2197 personer, sedan den 7 april 2011