Prins John - Oscar Isaac Isabella - Léa Seydoux
Lille John - Kevin Durand Broder Tuck - Mark Addy
Sheriffen av Nottingham - Matthew Macfadyen Kung Rikard Lejonhjärta - Danny Huston
Eleanor - Eileen Atkins Godfrey - Mark Strong
Allan A'Dayle - Alan Doyle Sir Robert Loxley - Douglas Hodge
Klikk her for den komplette norske rollelisten!

Legenden om Robin Hood, som stal från de rika för att ge åt de fattiga, har berättats i olika former ända sedan 1400-talet; ursprungligen i form av ballader. Huruvida Robin Hood funnits på riktigt i någon form har aldrig lyckats fastställas, men det råder ingen tvekan om att somliga karaktärer (däribland prins John) har funnits. Genom åren har en mängd filmversioner gjorts utifrån legenden, men för de flesta har Disneys tecknade filmversion från 1973 blivit mest känd. Nu är det dags för ännu en filmversion av Robin Hood; den här gången i regi av brittiska Ridley Scott, som bl.a. blivit känd för Gladiator och Black Hawk Down. Bakom manuset står norskättlingen Brian Helgeland. Filmen utspelas år 1199, då bågskytten Robin Longstride - som han heter i den här versionen - krigar under kung Rikard Lejonhjärta, som tyvärr faller offer för en pil och dör. Kungakronan ska då föras tillbaka till London, där hans allt annat än kompetenta bror prins John (eller Johan som han historiskt sett har kallats i Sverige) ärver tronen. Robin beger sig därefter till Nottingham, där han lär känna Marion och hennes svärfar sir Walter Loxley. Han ber Robin att låtsas vara Marions döda make, för att hon på så sätt ska få behålla all sin mark. Men det är inte helt oproblematiskt...

De flesta av oss har säkerligen redan sett ett otal varianter av legenden om Robin Hood, så någon alltför nyskapande film är nya Robin Hood knappast. Däremot sticker filmen ut lite grand, då den tar upp lite andra aspekter än vi är vana vid. Det är närmare bestämt några år efter att Disneys tecknade filmversion utspelas, men innan många andra filmversioner av Robin Hood. Jag är inte alltför insatt i legenderna eller de historiska händelserna, så jag är knappast rätt person att bedöma äktheten. Jag har dock dragit slutsatsen att Ridley Scott verkar ha tagit sig relativt stora friheter med handlingen utifrån legenderna, medan den däremot skildrar både Rikard Lejonhjärta och prins/kung John på ett relativt korrekt sätt där merparten stämmer med vad som blivit historiskt känt. Intressant att notera är därför att Rikard Lejonhjärta här skildrats på ett betydligt mindre sympatiskt sätt än vi blivit vana vid.

Filmen som sådan håller visuellt och tekniskt en mycket hög klass, medan jag inte blev lika exalterad över manuset. Det är absolut en intressant story och bitvis är det riktigt bra, men mellan varven blir det ganska oengagerande. Det är för många utdragna våldsscener, där alla skjuter mot alla och där man inte ens hinner uppfatta vem som är vem. Att se på sådant blir ganska tröttsamt i längden, och då började jag kolla på klockan upprepade gånger. Dessutom är det en lite rörig film, med många rollfigurer där det tar ett tag innan man lärt sig vem som är vem. Att de flesta heller inte ser ut som man förväntar sig från andra filmversioner ställer också till med en del problem.

Man kan inte påstå att det är en alltför originell film heller. Stilen och upplägget påminner en hel del om Arn-filmerna, och därutöver finns tydliga likheter med både Gladiator och Braveheart. Inte för att det nödvändigtvis skulle vara något fel med det, men ibland känns det inte riktigt som Robin Hood. Vid en del tillfällen gick mina tankar tydligt till Arn-filmerna, och då kan man tycka att något inte riktigt är som det ska. Det här handlar helt enkelt mer om maktkamper än att ta från de rika och ge till de fattiga, vilket man trots allt är vana vid att förknippa Robin Hood med.

Däremot har filmmakarna på ett skickligt sätt lyckats att få filmen att kännas realistisk och trovärdig, och allting ser ut och känns som 1200-tal på ett autentiskt sätt. Jag är visserligen ingen historisk expert, men åtminstone med mina begränsade kunskaper är det realistiskt. Det är också en lite "smutsigare" miljö än vi är vana vid från filmer, och det passar bra i det här sammanhanget. De större rollfigurerna är också någorlunda mångbottnade och nyanserade, vilket förhöjer helhetsintrycket och gör att man känner något för åtminstone några karaktärer. Det tydligaste undantaget är John, som blivit ännu mer galen och endimensionell än i Disneys klassiska filmversion; som om det inte vore illa nog. Visst har jag förstått att John inte direkt var en trevlig och rättvis kung, men nog borde han kunna få några fler nyanser...

Visuellt är det dock en storslagen upplevelse, och visst syns det att det är en påkostad och välgjord film. Allting ser tidstypiskt ut, och scenografin är i toppklass. Fotot håller också hög klass, och är snyggt med ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och både Russell Crowe, Cate Blanchet och Max von Sydow gör bra ifrån sig i de tre största rollerna. Dock kan man tycka att Russell inte riktigt ser ut som Robin Hood brukar se ut, vilket orsakar viss förvirring innan man vant sig. Fast å andra sidan kan man förstås hävda att ingen faktiskt vet hur Robin Hood såg ut, om han nu överhuvudtaget fanns på riktigt, så att det inte nödvändigtvis är ett fel från filmmakarnas sida. Även i övrigt är det bra skådisar, och det finns inga egentliga svaga kort.

Sammanfattningsvis är Robin Hood en intressant och underhållande film med ett visst djup, men som bitvis blir oengagerande och tråkigt på grund av de alltför tråkiga och oinspirerade våldsscenerna. Dessutom är filmen för lång, och den här storyn räcker inte riktigt till de dryga 2 timmar 20 minuter, som filmen faktiskt räcker. Därför stannar mitt betyg på en svag sexa - det är fortfarande en fullt sevärd och välgjord film, men den hade kunnat bli mycket bättre.

Recensionen skriven: 12 maj 2010
Senast uppdaterad: 12 maj 2010

Recensionen har lästs 4914 gånger av 2926 personer, sedan den 12 maj 2010