Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Harry - Chris Messina Susie - Toni Trucks
Gertrude - Annette Bening Mort - Antonio Banderas
Dr. Rosenthal - Elliott Gould Cyrus Modi - Aasif Mandvi
Mabel - Alia Shawkat Langdon Tharp - Steve Coogan
Lila - Deborah Ann Woll Mandi - Eleanor Seigler
Adam - John F. Beach Warren - Wallace Langham

Det gifta paret Valerie Faris och Jonathan Dayton har huvudsakligen regisserat musikvideor, men debuterade gemensamt som långfilmsregissörer 2007 med den Oscarsnominerade succékomedin Little Miss Sunshine. Sedan dess har det varit tyst om regissörsparet, fram tills nu då deras andra långfilm haft premiär. Resultatet är dramakomedin Ruby Sparks och den här gången är det skådespelerskan Zoe Kasan som skrivit manus och med denna film debuterar som manusförfattare. I Sverige släpptes filmen direkt på DVD.

Som 19-åring slog Calvin Weir-Fields världen med häpnad, genom att ge ut en kritikerrosad och bästsäljande roman som redan ses som en modern klassiker. Han lever fortfarande gott på intäkterna från den boken. Men det var tio år sedan, och sedan dess har Calvin inte lyckats skriva någon mer roman utan har fått nöja sig med några måttligt framgångsrika noveller. Efter att hans dåvarande flickvän lämnat honom för fem år sedan har han levt ett isolerat liv, utan mycket till socialt umgänge. Hans enda vänner är hans bror Harry och hans hund Scotty. Han börjar drömma märkliga drömmar om en vacker och mystisk tjej, och då slår det honom att han kan utnyttja detta till att skriva sin nya roman. Han hittar på en historia om tjejen, som han kallar för Ruby och skriver en påhittad romans mellan "honom" och den perfekta Ruby. Han kan inte tro sina ögon när Ruby nästa dag står livs levande i hans vardagsrum; blixtförälskad i honom och i tron att de varit sambor i flera månader. Och märkligast av allt - det är inte bara han som kan se Ruby, och dessutom blir allting han skriver om Ruby verklighet...

Ruby Sparks är en mycket originell film, med en oerhört udda och nyskapande premiss - kanske det mest originella jag sett på åratal. Det är minst sagt osannolikt, skruvat och ärligt talat närmast absurt; men det fungerar ändå. Det är sannerligen inte realistiskt, men filmmakarna lyckas ändå få tittarna att tro på storyn och premissen, fastän vi inte får någon rimlig förklaring till den absurda premissen. Det är charmigt och underhållande, samtidigt som filmen erbjuder ett påtagligt djup och är ganska tänkvärd. Sensmoralen är bra, och filmen tar upp intressanta ämnen på ett fint och lagom lättsamt sätt. Det är lågmält och finstämt, och jag uppskattar den fina atmosfären och känslan som filmen lyckas att förmedla.

Det är ganska roligt, och man får skratta en hel del under filmens gång. Jag uppskattar att det här uteslutande rör sig om ganska intelligent och dialogdriven humor; helt befriat från allt vad "slapstick"-komik heter. Då slapstick blivit så vanligt i komedier på senare år uppskattar jag verkligen en mer intelligent och mindre fysisk humor. Men någon enorm skrattfest är det trots allt inte, och det är långt mellan de riktigt klockrena poängerna. Man skrattar ganska ofta, men de stora gapskratten lyser nästan helt med sin frånvaro. Förväntar man sig en renodlad komedi kan det därför hända att man blir besviken, men istället fungerar filmen även bra som drama genom sin seriösa underton och intressanta frågeställningar. Det är djupt och tänkvärt samtidigt som det är lättsamt och underhållande, och därför fungerar Ruby Sparks utmärkt som dramakomedi; med ungefär lika stora delar humor och allvar. Allting är gjort med hjärta och värme, och det är en varm och kärleksfull film med lagom mycket romantik. Filmen har en romantisk underton, men blir aldrig överromantiserande. Det blir heller aldrig övertydligt eller översentimentalt, men trots det lyckas filmen att beröra och gripa tag i tittarna. Trots den absurda premissen känns allting äkta och trovärdigt; något som borde vara en omöjlighet med en story som denna.

Det är också nyanserade och äkta rollfigurer, och Calvin är en mångbottnad person som är lätt att relatera till - åtminstone under ganska stora delar av filmen. Ruby är också en nyanserad och intressant rollfigur, trots att det kan upplevas en smula objektifierande - något som dock med all säkerhet är fullt avsiktligt. Men Ruby är ändå så charmig och intressant att det är nästan omöjligt att inte falla för henne, och därför tror man också på deras relation. Calvins bror Harry hinner åtminstone få några nyanser, medan hans fru Susie och brödernas mamma Gertrude tyvärr blivit mer endimensionella. Men det är till viss del förståeligt, för här ska det trots allt fokusera på just Calvin och Ruby.

Under filmens andra halva blir dock Calvin mer osympatisk, då han börjar uppvisa en del ganska obehagliga besatta drag. Det gör att det bitvis blir väldigt svårt att kunna tycka om honom, och det fungerar lite si och så. Det är givetvis fullt avsiktligt och behövs till viss del för filmens budskap, men man blir lite kluven och nästan "lurad" då en inledningsvis så sympatisk karaktär plötsligt förändras så här mycket. Det är trots allt en tydlig skillnad mellan rollfigurer som i grund och botten är sympatiska men begår dumma misstag och rollfigurer som angränsar till obehagliga och nästan psykotiska. Jag tycker heller inte riktigt att manusförfattaren har lyckats att förklara varför Calvin blir så besatt och förändras så plötsligt. Det är kanske ett nödvändigt ont för den här storyn, men det borde ha kunnat förklaras på ett lite mer trovärdigt sätt. Jag kan också tycka att filmen inte riktigt hanterar balansen mellan lekfull fantasistil och den mer obehagliga mörka stilen fullt ut, som gör att det inte riktigt griper tag lika mycket som det borde ha gjort.

Däremot uppskattar jag verkligen filmens imponerande halvrealistiska stil, som är uppenbart fantasibetonad men som ändå känns realistisk och håller ihop logiskt. Det är minst sagt osannolikt, men på något märkligt sätt tror man på det ändå. Att det dessutom är så oerhört charmigt och fängslande gör knappast saken sämre, och det gör att man knappt lyckas att slita sig från TV:n medan man ser filmen. I slutändan finns det visserligen ett flertal obesvarade frågor, men jag tycker ändå om filmens lagom varma men ändå trovärdiga slut.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk i kombination med en del vackra vyer och snygga bildkompositioner. Musiken är också utmärkt, och förstärker filmen utan att någonsin ta överhanden; något som annars är alltför vanligt. Dialogen är också ovanligt trovärdig och vass, och imponerar stort där det aldrig låter konstlat. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Paul Dano och Zoe Kazan (tillika filmens manusförfattare) är utmärkta i de båda huvudrollerna. De spelar naturligt och övertygande, och känns äkta in i minsta detalj. Paul och Zoe har dessutom övertygande personkemi, så att man hela tiden tror på deras relation; något som kan ha att göra med att de faktiskt är ett par även i verkligheten. Annette Bening är bra som Calvins mamma, och Antonio Banderas gör vad som går i den något otacksamma rollen som mammans pojkvän Mort; men han är ändå bättre än väntat. Chris Messina är också mycket bra som brodern Harry, och Toni Trucks gör vad som går av den tyvärr alltför underutvecklade rollen som Harrys fru Susie. Det är också kul att få återse den alltid lika talangfulla Alia Shawkat, men tyvärr är hon lite väl bortkastad i en alltför liten och underutvecklad roll.

Det här är inte en film som alla kommer att uppskatta - framförallt genom den mycket originella och märkliga premissen, som man helt enkelt måste kunna köpa för att få utbyte av filmen. Kan man det är Ruby Sparks dock en mycket bra film, som övertygar med sin lyckade humor, påtagliga charm och intressanta rollfigurer. Det är fängslande, och tiden går fort. Det är en välskriven och välgjord film, som dessutom fungerar utmärkt på flera olika sätt. Här finns många lager och ett ovanligt djup, och det är en tänkvärd film som tar upp intressanta teman. Men vill man bortse från det och bara se det som en ren underhållningsfilm går det lika bra, och man får fullt utbyte av filmen hur man än ser på saken. Visst finns det vissa brister, men Zoe Kazan uppvisar onekligen en stor talang som manusförfattare och har potential att komma väldigt långt inom branschen. Det är också hög tid med en till film från de mycket talangfulla regissörerna Jonathan Dayton och Valerie Faris. Den här filmen är inte lika rolig som Little Miss Sunshine, men istället djupare och mer berörande. Visst hade Ruby Sparks haft potential att bli ännu bättre, men det är ändå en så välgjord och minnesvärd film att inget annat än en svag åtta kan bli aktuellt som betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bil med proportionerna 1,85:1. Ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt i Dolby Digital 5.1 på ett flertal andra språk. Det finns även ljudspår med engelskspråkig syntolkning för synskadade - säkerligen väldigt uppskattat i engelskspråkiga länder, men i Sverige är det sannolikt relativt få synskadade som är så bra på engelska så att det ljudspåret kommer till sin fulla rätt. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textat på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är aningen för smala vilket gör det något svårläst under de ljusare bakgrunderna. Den svenska översättningen håller en relativt hög klass, men lider av ett fåtal lite väl slarviga översättningsfel. Det mest påtagliga är ett fall där novel översatts med novell, när det givetvis ska vara roman - märkligt, då översättaren har gjort rätt i övriga fall där orden novel och short story nämns. Jag tycker också det känns lite märkligt att girl genomgående översatts med flicka - när ordet i det här fallet trots allt syftar på en 26-åring bör det lite mer neutrala tjej vara att föredra.

När man matar in DVD-skivan möts man av korta tekniska varningstexter om Blu-Ray, som följs av en distributörsjingel. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som endast finns på engelska. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att vi, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är alltför lätt om man inte behärskar engelska. Efter filmens slut visas varningstexter i 10 sekunder på det språk man sett filmen på; har man sett filmen textad på svenska visas alltså endast svenska varningstexter. Då 20th Century Fox på DVD alltid haft den irriterande egenskapen att visa varningstexter på samtliga språk efter filmernas slut är det mycket glädjande att de på Blu-Ray tydligen lärt sig av sina misstag.

Som extramaterial hittar vi fem olika minidokumentärer, som tar upp olika aspekter av produktionen, och som samtliga är på runt fyra minuter vardera (den kortaste på tre minuter och den längsta på strax under fem). Den första tar upp filmens handling, vilket mest handlar om att förklara sådant som redan bör vara uppenbart om man sett filmen. Nästa inslag handlar om rollbesättningen, och är intressantare även om det bitvis kan kännas som lite väl mycket skryt över de inblandade. Nästa inslag heter "Real-life couples" och tar upp det ovanliga fenomenet med att både huvudrollsinnehavarna samt de båda regissörerna är ett par i verkligheten - ganska intressant. I "Be Careful What You Wish For" handlar det återigen om storyn, fast med mer fokus på budskapet och de djupare andemeningarna. Det är ganska intressant, fast en del som tas upp är även här ganska uppenbara. Det sista inslaget handlar om inspelningsplatserna i Los Angeles, och är hyfsat intressant men tillför inte så mycket. Till sist finns även en ursprunglig biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter. Överlag är extramaterialet bra, men det saknas samtidigt lite djupare bonusmaterial för att exempelvis ta upp manuset eller själva inspelningen. Däremot är det mycket glädjande att allt extramaterial är textat på svenska. I en tid då allt fler distributörer struntar i att texta extramaterialet är det mycket trevligt och värdefullt.

Recensionen skriven: 12 maj 2013
Senast uppdaterad: 13 maj 2013

Recensionen har lästs 3212 gånger av 1810 personer, sedan den 12 maj 2013