Matt Weston - Ryan Reynolds Tobin Frost - Denzel Washington
Catherine Linklater - Vera Farmiga David Barlow - Brendan Gleeson
Ana Moreau - Nora Arnezeder Harlan Whitford - Sam Shepard
Vargas - Fares Fares Carlos Villar - Rubén Blades
Keller - Joel Kinnaman Alec Wade - Liam Cunningham
Daniel Kiefer - Robert Patrick Robert Heissler - Sebastian Roché

Den svenska regissören Daniel Espinosa har bla.. legat bakom filmer som Babylonsjukan och danska Utanför kärleken, men blev för de flesta känd på allvar först häromåret i och med succéfilmen Snabba cash. Nu har han gjort karriär även i USA, genom den amerikansk-sydafrikanska thrillern Safe House, som även förutom Daniel har en del svensk inblandning. Filmen, som gjort succé på bio i USA och nu kommer till Sverige, är skriven av den amerikanska nykomlingen David Guggenheim.

Matt Weston jobbar för CIA, och är husvärd för ett av CIAs gömställen i Kapstaden i Sydafrika, dit personer tas som måste gömmas av någon anledning. Ett särskilt spännande jobb är det inte, för det är långt mellan uppdragen och oftast får han inte göra mer än att svara i telefon någon gång då och då. Han måste dessutom ljuga för sin flickvän Ana om vad han egentligen jobbar med, och han vill helst av allt bli omplacerad till någon lite mer lukrativ fälttjänst. Den ökände f.d. CIA-agenten Tobin Frost har varit efterlyst i 10 år, efter att ha förrått USA och sålt hemlig information till varenda utländsk myndighet som varit beredd att betala, och dessutom mördat folk. Helt plötsligt överlämnar Tobin sig själv till myndigheter i Sydafrika, och han förs därför till CIAs gömställe för förhör. Men "förhöret" (tortyren) hinner knappt börja förrän beväpnade styrkor bryter sig in i gömstället för att frita Tobin. Alla CIA-agenter mördas på platsen, och husvärden Matt blir ensam kvar vid liv. Enligt CIAs regelverk blir det därför han som får ansvaret för Tobin Frost, och att ta honom till ett nytt gömställe. En allt annat än riskfri uppgift, och hur kunde egentligen fiendestyrkorna veta var det hemliga gömstället låg...?

Safe House är inte direkt någon originell film, och liknande storylines har man sett flera gånger förut. Och antalet filmer som handlar om CIA eller dylika organisationer har åtminstone jag tappat räkningen på. Men trots allt är det en intressant och genomarbetad story, som håller ihop logiskt relativt väl. Genom intressanta rollfigurer, en viss charm och framförallt spänning så har det också blivit en riktigt bra film. Tempot är föredömligt intensivt, och det är riktigt spännande nästan hela tiden. Det uppskattar jag, och genom den fina stämningen och den intensiva spänningskänslan hinner man inte fundera så mycket på manuset och storyn. Här finns bokstavligt talat inte en lugn sekund, utan tempot är högt precis hela tiden där det alltid händer någonting.

Många rollfigurer förblir dock relativt endimensionella och platta, och den enda som verkligen känns mångbottnad är just Matt. Jag tycker också om flickvännen Ana, som fått i alla fall en del nyanser, men tyvärr får hon inte mycket att arbeta med utan försvinner nästan helt efter knappt halva filmen. Jag är lite kluven till Tobin Frost, då han under filmens andra halva börjar skildras på ett förhållandevis sympatiskt sätt, trots att jag inte känner mig direkt tillfredsställd med att sympatisera med en mördare. Jag hade velat få mer klara besked om honom - antingen göra honom mindre sympatisk eller mer, så att man faktiskt förstår var man har honom. Det förekommer också ett fåtal trovärdighetsproblem, men det är inget större problem och jag uppskattar den fina och intensiva stämningen som förekommer. Det är en fängslande och spännande film, som genom sitt imponerande tempo och snabba klippning håller intresset vid liv.

Det är framförallt två problem som drar ner helhetsintrycket för Safe House. Det första är att det förekommer lite för många actionsekvenser i form av skottlossningsscener av typen "alla skjuter mot alla". Sådana kan bli rätt tröttsamma att titta på alltför länge, och det finns några sådana scener för mycket som gör att det bitvis börjar kännas oengagerande. Givetvis måste filmer av den här genren ha med en hel del skottlossning, men det bör inte gå ut över handlingen som det vid några tillfällen gör här. De scenerna borde helt enkelt ha kunnat kortas ner lite, då man förstår själva poängen redan efter halva scenen.

Dessutom är filmen uteslutande inspelad med rörlig handkamera, på gott och ont. Vid lite mer stillsamma scener ger det en imponerande närvarokänsla och blir precis lagom skakigt, men vid de intensiva actionscenerna blir det för mycket av det goda och det blir rejält skakigt. Då hinner man knappt se vad som händer, och särskilt på en stor bioduk är det lätt hänt att man blir yr av de oerhört snabba klippen med väldigt skakig handkamera. Det drar ner helhetsintrycket, och filmteamet borde ha haft vett nog att lugna sig lite med kameraarbetet och inte låta kameran bli alltför skakig vid de mer intensiva scenerna - det är redan intensivt nog, utan att man ska behöva bli åksjuk på kuppen... Förmodligen gör det här mindre på en TV-skärm än på en stor bioduk, men det är ändå dumt att inte tydligt kunna se vad som händer i de snabba scenerna på grund av att filmfotografen överdrivit till bristningsgränsen.

Fotot är dock snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk där de lite mer stillsamma scenerna verkligen framhäver de positiva egenskaperna med handhållen kamera. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Ryan Reynolds gör en bra insats i huvudrollen som Matt. Denzel Washington spelar förstås bra, men jag tycker personligen att han känns en smula malplacerad i rollen som Tobin. Vera Farmiga är som alltid bra som CIA-chefen Linklater och Brendan Gleeson är också bra. I de mindre rollerna gör Fares Fares en stabil insats som Vargas, medan Joel Kinnaman tyvärr inte får mycket att arbeta med.

Safe House är en stabil och bra film, som underhåller hela tiden trots en bekant story. Något jättestort djup finns inte, men karaktärsbeskrivningarna och storyn fyller sin funktion. Tyvärr har filmen blivit onödigt rörig på grund av sin överanvändning av skakig handkamera och dessutom förekommer för många våldsamma stridsscener som inte fyller någon direkt funktion. Så filmen hade absolut kunnat bli bättre med samma grundstory, men det är ändå en fullt sevärd och underhållande thriller. Daniel Espinosa har gjort en fin Hollywood-debut, även om jag hoppas att han får ännu mer att arbeta med nästa gång. Betygsmässigt förtjänar filmen utan tvekan en sjua, men den saknar det där lilla extra för att med gott samvete kunna sätta ett högre betyg. Men den är trots allt lite bättre än Snabba cash, så Daniel är på väg i rätt riktning.

Recensionen skriven: 16 februari 2012
Senast uppdaterad: 17 februari 2012

Recensionen har lästs 3292 gånger av 1829 personer, sedan den 16 februari 2012