Charles - Andreas Nilsson Sushi - Rakel Wärmländer
Toby - Anders Öjebo Smiley - Lasse Svensson
Chino - Ulf Brunnberg Biggie - Johan Wahlström
Toto - Kim Sulocki Jägaren - Anders Byström
Hotelldirektören Smith - Rico Rönnbäck Maya - Katja Levander
Bongo - Niclas Wahlgren

Den tyska författaren och poeten Erich Kästner (1899 - 1974) hann skriva många romaner under sin livstid, men trots en bredare inriktning har han i modern tid kommit att ses främst som en barnboksförfattare. Många av hans senare böcker var också riktade till barn, och Erich har kommit att ses som en av Tysklands främsta barnboksförfattare. Internationellt är han förmodligen mest känd för 1949 års Das doppelte Lottchen (i Sverige ursprungligen utgiven under titeln Tvillingarna finner varann), som var den litterära förlagan till Disneys klassiker Föräldrafällan. 1949 skrev Erich också den satiriska boken Die Konferenz der Tiere, som i Sverige fått titeln Djurens konferens (utgiven samma år som originalet). Den boken gjordes till film i form av en västtysk tecknad film 1969, och nu är det dags för ytterligare en filmversion. Även den här gången är det en tysk film; den här gången datoranimerad i 3D och i regi av Reinhard Klooss och Holger Tappe.

Surikaten Billy lever ett stillsamt familjeliv med sin fru och son i Afrikas Okavango-delta, och umgås ofta med kompisen Sokrates som är ett lejon. Som alla andra djur är de beroende av att vårfloden ska komma till dalen, så att ala djuren får dricka. Men ett år kommer inte den årliga floden, och snart finns det knappt något vatten alls. Det blir hårda tider, och det lilla vatten som finns blir det mest bufflar och noshörningar som slåss om. Billy och Sokrates bestämmer sig därför för att följa floden bortom Dödens dal för att lista ut varför vattnet inte kommer. På vägen träffar de ett flertal djur, som flytt från miljöförstöring i olika länder och som nu försöker att klara sig gemensamt; däribland en isbjörn (!), en tupp, två gamla havssköldpaddor, en känguru och en tasmansk djävul. Snart finner de anledningen till vattnets frånvaro - det har byggts upp en damm i kombination med ett nytt lyxhotell och konferensanläggning, där människorna precis håller på att inleda sin årliga miljökonferens. Nu är det upp till alla djuren att tillsammans stoppa människornas planer för att återfå sitt välbehövliga vatten.

Storyn är kanske inte så jätteoriginell, och visst har Savannens hjältar en del tematiska likheter med både Madagaskar och Sammys äventyr. Men det är sannerligen inget fel på budskapet, och att ta upp miljöförstöring i en tecknad familjefilm är trots allt ett relativt vågat grepp. Filmen har en intressant och genomarbetad grundstory, som är riktigt tänkvärd och har ett tydligt djup. Här erbjuds inga svar, men däremot många intressanta frågor kring miljö och miljöförstöring som man funderar över ett tag efter att filmen tagit slut. Savannens hjältar har också lagts upp på ett fint sätt, där det lärorika och tänkvärda ämnet integrerats naturligt utan att det känns som pekpinnar. På det sättet påminner filmen en del om Sammys äventyr, trots att storyn inte är särskilt lik och miljöförstöringstemat inte är fullt lika övertydligt som i den filmen.

Jag uppskattar att filmteamet gjort sitt bästa för att göra en bred film, som tilltalar de flesta åldrar. Förmodligen är barn den främsta målgruppen, men den passar också bra för vuxna och känns inte alls barnslig på något sätt. Det finns en viss spänning, men också en del humor. Men filmen lär fungera bättre om man kommer aningen upp i åldrarna, och är gammal nog att förstå och tänka kring de miljöfrågor som tas upp under en del av filmen. Det är en trevlig och underhållande film med en hel del charm och viss humor. Men det är långt ifrån samma humoristiska stil som exempelvis Pixar blivit känd för, och det här är mer en äventyrsfilm än en komedi. Det är visserligen småroligt då och då, men några stora skratt väntar inte och man får aldrig skratta högt. Här handlar det snarare om försiktig subtil humor, men istället ett intressant drama och äventyr. För oss vuxna är det kanske inget stort problem, men för barn lär avsaknaden av ordentlig humor avskräcka och göra att filmen periodvis kan upplevas lite tråkig. Med tanke på att det allvarliga ämnet - särskilt mot slutet - redan kan kännas lite tungt, så hade det underlättat med humor så man fått skratta åtminstone då och då.

Särskilt mot slutet blir också miljöbudskapet lite övertydligt, så att själva handlingen och karaktärerna hamnar i skymundan. Det känns lite fel i en tecknad familjefilm och påminner på så vis en hel del om Sammys äventyr som också led av snarlika problem, men skillnaden är att den här filmen i alla fall inte har tydliga referenser till befintliga organisationer; såsom Sammys äventyr bitvis nästan blev en reklamfilm för Greenpeace. Ett fåtal scener känns lite onödiga, och då började filmen kännas en smula oengagerande då jag kom på mig själv med att tänka på annat. Men överlag går tiden snabbt, och de flesta scener är trevliga eller tänkvärda.

Många av rollfigurerna har tyvärr inte blivit alltför mångbottnade, men vi får lära känna åtminstone Billy och Sokrates på ett fint sätt som gör att de känns nyanserade. Annars får många tyvärr inget större djup eller alltför tydliga karaktärsdrag, och det är också lite väl många djur för att verkligen hinna få en överblick av dem. Men förmodligen tänker barn inte på sådana detaljer på samma sätt som vi vuxna, så för den främsta målgruppen är säkerligen filmen uppskattad.

Animationen är riktigt välgjord, och har en liknande slags blandning mellan 2D och 3D som i Sammys äventyr. Det är datoranimerat, men vissa aspekter har en sådan tidlös klassisk stil att det inte skiljer sig så mycket mot handanimation till utseende och stil. Det här är visserligen ingen jättepåkostad film och animationen kommer inte alls upp i samma klass som Pixar, vilket framförallt märks på människorna, men så länge man inte har överdrivna förhoppningar så blir man knappast besviken. Jag såg filmen i 3D, och blir ärligt talat lite kluven av 3D-effekterna. En del scener har en skaplig djupkänsla och vid ett fåtal kameraåkningar ser det väldigt häftigt ut, då det nästan känns som en berg- och dalbana och inlevelsen är i toppklass. Men under den allra största delen av filmen kunde åtminstone jag ärligt talat inte se särskilt mycket till 3D-effekter och förutom under kameraåkningarna (som förmodligen hade sett imponerande ut även utan 3D) finns inga direkt häftiga effekter. Däremot uppskattar jag att filmteamet uppenbarligen har kompenserat för att 3D-glasögonen gör bilden mörkare (förmodligen genom att animera bilden för ljus), så att allting ser ut precis rätt ljusmässigt. Det har skrämmande ofta hänt att 3D-filmer ser för mörka ut, så därför är det trevligt att de tyska animatörerna tydligen tänkt på det som de flesta amerikanska storföretag missat.

Savennens hjältar är inte speciellt originell, och lånar beståndsdelar från ett flertal andra filmer. Det är också tämligen förutsägbart, och har inte alltför mycket till humor. Men i övrigt är det faktiskt en bra film, som underhåller samtidigt som den lär ut fina budskap; allting i en fin blandning utan att ta till pekpinnar. Det är hela tiden underhållande och charmigt, och vid ett fåtal tillfällen blir det också riktigt berörande. Fast slutet känns en smula övertydligt i sitt budskap, men då man haft så trevligt medan man sett filmen stannar det ändå på en svag sjua i betyg.

Bakom den svenska versionen står Eurotroll, och då det alltid brukar innebära en hög kvalitet är det tacksamt med en biofilm som de fått äran att dubba. Bakom regi står Jörn Savér medan Anoo Bhagavan översatt. Det är bra röster, och Nassim Al-Fakir gör en riktigt bra insats som Billy. De allra flesta av rösterna är mycket passande, men då filmen inte visas på bio i originalversion i Sverige har jag tyvärr ingenting att jämföra med. Översättningen verkar också bra, och jag hittar inget som låter onaturligt, även om en komplett analys förstås inte är möjlig utan tillgång till originalversionen. Förhoppningsvis finns den engelskspråkiga eller tyskspråkiga versionen av filmen med som ljudspår när filmen släpps på DVD så småningom, så att det blir möjligt att närmare granska dubbningen. Munrörelserna stämmer i alla fall förvånansvärt väl, och överlag finns inte mycket att anmärka på i denna högkvalitativa dubbning.

Den svenska bildversionen är enklast tänkbara. Hela filmen har engelskspråkiga förtexter, eftertexter och textskyltar, och titeln översätts röstledes med speakerröst. På sluttexterna listas engelskspråkiga röster, vilket förstås är fullständigt poänglöst. Efter alla sluttexter visas till sist svenska röster och studiocredits, men det går mycket snabbt och är allt annat än lätt att hinna läsa.

Recensionen skriven: 29 september 2011
Senast uppdaterad: 30 september 2011

Recensionen har lästs 4805 gånger av 2782 personer, sedan den 29 september 2011