Producent: Lukas Wojarski
Regi: Jesper Andersson
Manusförfattare: Jesper Andersson
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Sean Banan - Sean Banan Kicki Danielsson - Kikki Danielsson
Dr. Alban - Dr. Alban Ambassadören - Johannes Brost

Artisten Sean Banan har spelat in en duett tillsammans med schlagerartisten Kicki Danielsson, och deras låt "Seanfrika" har blivit en stor succé. Nu är det därför dags att spela in en musikvideo till låten, och skivbolaget ordnar med en resa till Afrika för att Sean och Kicki ska få spela in videon i rätt miljö. Men skivbolagets budget är alldeles för liten för att få till ett bra resultat, så därför investerar Sean Banan alla pengarna hos en mystisk afrikansk investerare som föga oväntat inte dyker upp till mötesplatsen. Nu måste Sean och Kicki bege sig ut i världen för att leta rätt på den mystiska mannen, som Sean varken vet namn eller utseende på, och få tillbaka sina pengar...

Fram tills hans medverkande i Melodifestivalen häromveckan hade jag aldrig ens hört talats om Sean Banan, och av det lilla jag hört och sett av honom hittills är jag långt ifrån imponerad. Därför tillhör jag knappast rätt målgrupp för Sean Banan inuti Seanfrika, men jag har ärligt talat svårt att tro att ens de mest inbitna fansen kan uppskatta detta.

Alla personer är mer eller mindre stereotypa och endimensionella, och jag hoppas innerligt att det skiljer en hel del gentemot hur personerna är i verkligheten. Sean Banan är också en ganska påfrestande person, och den enda som känns någorlunda normal är Kicki Danielsson. Allting är också oerhört tillspetsat och udda, och fastän det innerst inne finns en del goda tankar så har allting överdrivits till bristningsgränsen. Och vad värre är, särskilt roligt blir det aldrig. Visst finns det några småroliga poänger, och jag skrattade lite grand två gånger under filmen. Men i övrigt finns inte mycket till humor, och det blir mest löjligt och enerverande. Kanske kan barn uppskatta den här sortens barnsliga och banala humor, men jag gör det sannerligen inte.

Jag har också lite svårt att se vilken målgrupp som Sean Banan inuti Seanfrika egentligen riktar sig till. Sean Banan lär säkert uppskattas mest av barn som inte kommit upp i tonåren än, och jag vet att min femåriga systerson älskar honom. Humorn är också väldigt barnslig och banal. Men samtidigt har jag svårt att tro att särskilt många barn uppskattar Kicki Danielsson, och en del av storyn (om bl.a. ambassader) lär inte yngre barn förstå alltför mycket av. Så det känns nästan som att filmen är för barnslig för vuxna och för vuxen för barn, och är man väl gammal nog att förstå de poänger som trots allt finns så lär man förmodligen inte längre tycka om Sean Banan som artist.

Manuset är också minst sagt tunt, och består mest av en rad mer eller mindre osammanhängande scener som vävts ihop med en mycket tunn röd tråd. Det hade inte gjort så mycket om det bara varit roligt, men när det väldigt sällan blir det så hamnar saker och ting i ett annat läge. Det blir också ganska ofta repetitivt, utdraget och allmänt löjeväckande. Och vid ett par tillfällen rent obehagligt, när filmen exempelvis verkar driva med fattigdom i Afrika. Kanske var det inte tanken, men det är i alla fall känslan man får när man ser filmen som vuxen. Och jag tror inte ens att yngre barn på fullaste allvar tror att det går bra att prata svenska med alla man möter i Afrika... Däremot ska filmmakarna ha en eloge för att ha gjort en föredömligt kort film, som klockar in på bara 1 timme 16 minuter med sluttexter. Det är smart, för filmen hade inte hållit mycket längre än så. Det är också oförutsägbart, där man aldrig vet vad som ska hända härnäst.Det förhöjer helhetsintrycket en aning, tillsammans med de enstaka finurliga poänger som trots allt finns.

Fotot är ganska bra, och skådespelarinsatserna skapliga. Sean Banan spelar över ganska rejält som sig själv, och Dr. Alban spelar över å det grövsta. Kicki Danielsson gör en slags stel variant av sig själv, och den enda som verkligen gör en fullgod insats är Johannes Brost som ambassadören.

Det är förstås svårt för mig som 34-åring att kunna avgöra hur barn tycker om en film som denna, för det här bör trots allt vara riktat till barn i första hand. Men jag har ärligt talat svårt att tro att ens min systerson skulle uppskatta det här; eller något annat barn heller för den delen. För Sean Banan inuti Seanfrika är ärligt talat en riktigt dålig film, som har ett par småroliga scener men som annars mest blir irriterande, stereotypt och platt. Om man älskar Sean Banan utöver allt på jorden och inte är mer än max 10 - 11 år gammal är det kanske värt att ge filmen en chans; i övriga fall gör man nog klokast i att avstå. Jag brukar dra mig för att ge filmer alltför låga betyg, då de flesta filmer trots allt har en hel del goda egenskaper också, men hur generöst lagd jag än känner mig kan jag inte med gott samvete ge den här filmen mer än en svag trea i betyg. Det är visserligen inte värdelöst och visst kan det bli ännu sämre, men bra kan man verkligen inte beskriva det som...

Recensionen skriven: 14 februari 2012
Senast uppdaterad: 15 februari 2012

Recensionen har lästs 3365 gånger av 1862 personer, sedan den 14 februari 2012