Jackie Moon - Will Ferrell Monix - Woody Harrelson
Clarence - André Benjamin Lynn - Maura Tierney
Dick Pepperfield - Andrew Daly Lou Redwood - Will Arnett
Bobby Dee - Andy Richter Fader Pat (domare) - Matt Walsh
Bee Bee Ellis - DeRay Davis Björntränare - Kristen Wiig
Melinda - Collette Wolfe

En aldrig sinande källa till filmer är olika former av sporter, och i synnerhet komedier med sporttema verkar det gå tolv på dussinet av. Regissören Kent Alterman står för en av de senaste exemplen, sportkomedin Semi-Pro som nu släppts på DVD. Den här gången handlar det om basket, och handlingen 1976 under en tid när sporten genomgick många förändringar. Jackie Moon är en f.d. sångare, som hade en stor hit som han därefter sjungit om och om igen. För pengarna han tjänade köpte han upp ett basketlag, Flint Tropics, som han både själv spelar med i och dessutom är tränare för (!). Basketlaget spelar med i den halvprofessionella basketligan ABA (American Basketball Association, som var relativt stor under 1970-talet), och har aldrig haft någon större framgång - de flesta kan inte spela, och Jackies tränarkunskaper lämnar en del övrigt att önska. Men nu ska ABA slås ihop med den professionella ligan NBA, och i samband med det är det bara fyra av lagen i ABA som får fortsätta till NBA. Jackie vill desperat att hans lag ska bli ett av dem, fast de borde vara chanslösa. För att få en chans att bli ett av de fyra bästa lagen vill de andra medlemmarna i laget att den nyrekryterade lagmedlemmen Monix ska ta över som tränare istället för Jackie.

Är det någon som tycker att grundstoryn låter originell och nyskapande...? Mycket riktigt är det heller inte det. Det mesta känns igen från andra sportkomedier och sportfilmer i största allmänhet, och några nya begrepp lyckas regissören Kent Alterman inte att komma med. Det i sig behöver inte innebära någon stor nackdel i sportkomedier, och jag medger att Semi-Pro har en viss charm och en grundstory som trots allt är ganska intressant. Men ska en komedi fungera krävs rikliga mängder humor; något som manusförfattarna helt tycks ha glömt bort. För det här är helt enkelt inte särskilt roligt. Jag skrattade på sin höjd ett par gånger under de dryga 90 minuterna, och längre än till småroliga situationer sträcker det sig aldrig. De klockrena poängerna lyser helt med sin frånvaro, och jag har svårt att tro att särskilt många skrattar högt åt något av det här. Jag log visserligen då och då, men av en komedi borde man kunna förvänta sig betydligt mer än så. Samtidigt är storyn alldeles för tunn och förutsägbar för att kunna fungera som drama, och till stor del faller filmen därför mellan två stolar. Vem skulle egentligen vilja se en film som varken kan klassas som drama eller som komedi, och knappt som någonting alls...? Till råga på allt känns det till största delen ganska segt och utdraget, och filmen hade åtminstone blivit lite bättre om den kortats ner en del. Jag får heller ingen direkt känsla för någon av rollfigurerna, och bryr mig inte nämnvärt om hur det ska gå. Då är det oundvikligt att det också blir tämligen oengagerande. Mot slutet blir det om möjligt ännu värre, då klyschorna börjar staplas på varann, och jag bara sitter och önskar att filmen ska ta slut snart. Det råder ingen tvekan om att manuset är filmens största problem, då Kent Alterman trots allt visar potential som regissör. Filmen har bra foto, och imponerar med en tidsenligt 1970-talskänsla som verkligen övertygar. Det ser naturtroget och bra ut, och dessutom finns det en del bra 1970-talsmusik som spelas. Skådespelarinsatserna är ojämna, men överlag ganska bra. André Benjamin, Woody Harrelson och Maura Tierney spelar trovärdigt och bra, även om ingen gör något direkt bestående intryck. Det största problemet med ensemblen är Will Ferrell i huvudrollen som Jackie - han spelar över å det grövsta, och känns allmänt malplacerad i den här rollen. Det går aldrig att trovärdigt se på honom som en basketspelare eller tränare, och illusionen faller platt mot marken. De andra skådespelarna gör sitt bästa av det ganska hopplösa manuset, och gör att filmen åtminstone blir uthärdlig. Semi-Pro är inte en värdelös film, och den intressanta grundstoryn och den fina tidskänslan gör att den nästan blir godkänd. Men bara nästan. För en komedi som inte är rolig, och dessutom har en för tunn story för att engagera som drama, kan helt enkelt inte bli bra. Om man älskar sportkomedier kan det kanske vara värt att se filmen, men åtminstone undertecknad hade väntat tills den visas på TV, så man slipper kosta på pengar för att se den. Jag är bara tacksam att jag fått recensionsex, så att jag inte behövt lägga ner pengar på den. För annars hade jag känt mig grundlurad. Det är verkligen tråkigt, då filmen trots allt haft viss potential. Betygsmässigt räcker det tyvärr inte längre än till en stark trea, och mer än så borde man verkligen kunna förvänta sig av en komedi; som jag trots allt brukar tycka mycket bra om.

Recensionen skriven: 4 februari 2009
Senast uppdaterad: 4 februari 2009

Recensionen har lästs 3534 gånger av 1927 personer, sedan den 4 februari 2009