Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Regi: Greg Lombardo
Manusförfattare: Greg Lombardo & Neil Turitz
Svensk distributör: PAN Vision AB
Dave - Scott Cohen Greta - Annabeth Gish
Cal - John Stamos Emily - Tara Reid
Jake - Michael Leydon Campbell Lily - Paulina Porizkova

Av någon anledning verkar det vara först på senare tid som independent-filmer börjat släppas i större skala i Skandinavien - det är positivt, även om det fortfarande är alltför många filmer som aldrig ser dagens ljus i Sverige. Här är i alla fall en film som faktiskt släppts, även om det dröjt lång tid. I hemlandet visades filmen på bio under originaltiteln Knots, men till amerikanska TV-sändningar döptes den av okänd anledning om till Sex, Love and Lies (en i mitt tycke bättre titel). Och det är under just denna nya titel som filmen släppts i Skandinavien, även om förtexterna fortfarande anger den ursprungliga titeln. I centrum står det unga gifta paret Dave och Greta, som varit gifta i två år och nyligen flyttat till ett nytt hus. Även om de på senare tid kommit lite ifrån varann, så är Dave övertygad om att allt är som det ska - åtminstone tills dess att han kommer hem från jobbet och ertappar sin fru i sängen med en annan kvinna... Parallellt får vi också lära känna Daves kompis Cal; en känd fotograf och kvinnotjusare, som roar sig med att ligga med nästan alla av sina modeller, trots att han har en helt ovetande flickvän sedan fem år tillbaka. Men en dag råkar den snälla men lite naiva kompisen Jake av misstag avslöja allt om vad hanl haft för sig för Cals flickvän...

Jag hade inte väntat mig så mycket av den här filmen, men blev positivt överraskad. Den visade sig vara både rolig och allvarlig, och förvånansvärt djup gentemot det första intrycket. Det är relativt få filmer där man lyckas att ha så pass många karaktärer i centrum (6 stycken i det här fallet) utan att filmen blir rörig eller osammanhängande, men det lyckas man förvånansvärt bra med här. Visst blir det aningen rörigt vid några få tillfällen, men som regel är det inga problem att hänga med. Jag hade gärna sett lite mer av Cals flickvän Emily, som hamnar lite i skymundan periodvis och inte hade skadat av lite mer karaktärsutveckling, men i övrigt är det inte mycket att anmärka på. Inledningsvis kändes filmen väldigt förutsägbar, men det avtog efter ett tag då det längre fram inträffar ett flertal oväntade överraskningar. De flesta skådespelarna spelar bra, även om jag blev mest imponerad av Scott Cohen och Tara Reid. Dock är det intressant att notera att John Stamos, mer känd från TV-serien Huset fullt, spelar fotografen Cal - en roll som är mycket olik hans tidigare roller, och som han också gör en bra rolltolkning av. Visserligen är det långt ifrån något storslaget mästerverk och heller inte en alltför djup film; men om man tar filmen för vad den är och inte läser in för mycket, så blir man inte besviken. Trots allt är den välgjord, underhållande för stunden och tänkvärd - om än kanske inte något man kommer ihåg så lång tid efteråt.

Den skandinaviska DVD-utgåvan från Pan-Vision är i anamorfisk Widescreen, och även om formatet inte står utsatt på omslaget tolkar jag det som 1,85:1 (vilket är originalformatet från den amerikanska biopremiären). Det finns två ljudspår på engelska - ett i Dolby Digital 5.1 och ett i vanlig stereo, som känns ganska likvärdiga och båda duger utmärkt i en vanlig stereo-TV. Just därför är jag inte riktigt säker på varför det funnits behov av ett separat stereospår. Textning finns på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr inte på engelska och heller ingen textning för hörselskadade. När man stoppar i DVD-skivan möts man av logga och varningstexter på engelska, följt av språkval. Därefter visas huvudmenyn, som är stillastående och på engelska oavsett valt språk. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial. Enligt uppgift innehåller den amerikanska region 1-utgåvan ett kommentatorspår med bl.a. filmens regissör och manusförfattare; samt s.k. bloopers (misslyckade tagningar) - men av någon outgrundlig och irriterande anledning går vi i Skandinavien alltså miste om allt detta. Personligen tycker jag det är mycket dålig stil att inte se till att få med allt extramaterial som faktiskt görs tillgänglig för en film i hemlandet, och det är skrämmande att det verkligen ska behöva vara ett problem år 2006.

Recensionen skriven: 18 juni 2006
Senast uppdaterad: 18 juni 2006

Recensionen har lästs 3369 gånger av 1835 personer, sedan den 5 december 2007