Leland Powell - Woody Harrelson Simona - Monica Bellucci
Oni - Ling Bai Lottie - Lonette McKee
Styrelseordförande Billy Church - Brian Dennehy Doak - Jamel Debbouze
Geronimo Armstrong - Jim Brown Vada - Johnathan Davis
Don Angelo - John Turturro Jamal - Michael Genet
Lucy - Roslyn Tate Domare Buchanan - Ossie Davis

Den amerikanska regissören, manusförfattaren och skådespelaren Spike Lee är känd för de flesta, och många av hans filmer har ansetts ganska kontroversiella. En av hans senaste filmer, She Hate Me, som släpptes direkt på DVD i Sverige i höstas lär inte bli något undantag. Det här är en samhällssatir, som kretsar kring den svarta välutbildade John Armstrong, som jobbar på ett läkemedelsföretag (och innan någon frågar: hans hudfärg borde visserligen inte vara relevant, men regissören anser tydligen motsatsen, vilket är enda anledningen till att jag nämner det). Han tjänar bra, och lever ett framgångsrikt liv där han varit inblandad i att ta fram vaccin mot HIV. Allt går dock inte så bra som han hoppats, då det visar sig att Läkemedelsverket inte godkänt det nya läkemedlet. När läkaren som varit inblandad i själva vaccinet plötsligt tar livet av sig och lämnar efter sig en del intressant material, börjar sanningen gå upp för John. Läkemedelsföretagets högsta chef har hållit på med skumraskaffärer, och allt står inte alls rätt till på firman. Då John anser att det är för allvarligt för att hålla tyst om, så anmäler han det hela till myndigheterna. Det är förstås inte helt uppskattat av ledningen på företaget, som inte bara avskedar honom utan dessutom smutskastar honom hos hela branschen för att göra det svårt för honom att få nya jobb. Som om det inte vore nog, försöker också ledningen att sätta dit John för alla oegentligheter inom företaget. Arbetslös, luspank och med små möjligheter att få nytt arbete måste John snabbt hitta på något för att kunna fortsätta med den fina livsstil han vant sig vid. Hans lesbiska f.d. flickvän Fatima kontaktar då honom, och hon vill atthan ska göra både henne och hennes nuvarande flickvän Alex gravida - samtidigt. Det låter förstås absurt, men då de är beredda att erbjuda 10 000 för "besväret" så blir det svårt för John att säga nej. Trots att det till en början är otänkbart, så går han därför med på det. Men tyvärr tar det inte slut där. Många av Fatimas lesbiska vänner har också länge velat få barn, och har inte haft någon framgång genom mer konventionella kanaler. Fatima börjar därför planera en hel affärsverksamhet kring att John ska ha sex med kvinnor och göra dem gravida mot en ersättning på 10 000 dollar per person, där Fatima agerar som en slags halick. Trots de moraliska aspekterna går John med viss tvekan ändå med på det - han måste trots allt leva på någonting - och inom kort har han gjort dussintals kvinnor gravida...

Mer originella filmer än så här har man knappast sett på länge, för det här är en film som inte liknar något man tidigare sett. Grundstoryn är intressant, och visst är det intressanta och viktiga ämnen som Spike Lee tar upp. Tyvärr anser jag dock att genomförandet har en hel del brister, vilket är beklagligt. För det första har manusförfattarna försökt att klämma in alldeles för mycket i filmen. Utöver "affärsverksamheten" med befruktningarna läggs nästan lika stor vikt på händelserna inom läkemedelsföretaget, juridiska och rättsliga processer samt politiska tankar. Det är tyvärr för stora kontraster mellan dessa båda huvudhandlingar, och manusförfattarna har inte helt lyckats att sammanfoga dessa till en enda film på ett lyckat sätt. Det gör att det nästan känns som två olika filmer, som klippts ihop till en. Det gör att man ibland börjar undra vad Spike Lee egentligen vill säga med filmen, och vad den egentligen ska föreställa vara en satir över. Medan graviditetsstoryn är intressant, så känns myndighetsproblemen som ganska oengagerande och långtråkiga. Under ungefär halva filmen fungerar ändå allting hyfsat, men mot slutet blir kontrasterna för stora och storyn för överdriven. Allt eftersom filmen lider blir storyn alltmer extrem och överdriven, och trovärdigheten sjunker kraftigt. Bara en sådan sak som hur så många lesbiska kvinnor verkligen vill betala för att ha sex med en man - det rör sig alltså inte om konstgjorda befruktningar (som borde vara brukligt i sådana fall), utan om "gamla hederliga" samlag - känns mycket tveksamt. Lika otroligt är det att alla 18 kvinnor verkligen blir gravida, de flesta på första försöket. Hur stora är egentligen de oddsen...? Man kan också ifrågasätta varför ingen verkar ha en tanke på att det knappast är helt riskfritt att ligga med så många kvinnor. Visserligen ska ju satirer gärna vara lite överdrivna, men någonstans måste väl ändå gränsen gå? Dessutom är jag inte helt förtjust i att regissören och manusförfattarna försökt att blanda in rasistiska och hudfärgsmässiga aspekter, när hudfärgen borde vara irrelevant för handlingen. Vissa bihandlingar - däribland gällande Johns föräldrar - känns också ovidkommande, och tar bara upp tid i onödan utan att det egentligen tillför filmen något. Dessutom läggs stora paralleller vid Watergate-skandalen, som även om det är intressant inte har minsta lilla med den här filmen att göra. Vi får också se alldeles för utdragna sexscener, som heller inte tillför filmen något. Dialogen känns periodvis också allt annat än trovärdig, och vi får inte lära känna många av rollfigurerna särskilt väl. Alltför många framstår som klichéer och stereotyper, och känns endimensionella. Det gäller tyvärr även huvudrollen, och John ser inte ut att ha särskilt stora moraliska eller etiska betänkligheter kring det han gör. Om det varit meningen i manuset, så har författarna i så fall fullständigt misslyckats med att förmedla det. Man kan också ifrågasätta hur lesbiska kvinnor - eller rentav kvinnor i största allmänhet - porträtteras, då det sannerligen inte är på ett vare sig positivt eller trovärdigt sätt. Ett av de största problemen är dock filmens längd. Trots att grundstoryn egentligen inte hade räckt till mer än 90 minuter, så har filmteamet dragit ut filmen till hela 2 timmar 12 minuter. Detta genom onödigt utdragna scener, ovidkommande bihandlingar och att helt enkelt blanda in så många extra handlingar och scener som överhuvudtaget är möjligt. Regissören hade tjänat på att kraftigt banta ner filmen, både till längden och till handlingen. Den hade med fördel kunnat koncentrera sig på graviditetsverksamheten i första hand, och minska ner de rättsliga processerna och helt ta bort de bihandlingar som inte har något med saken att göra. Då hade man lättare kunnat få fram sitt budskap, och hade kunnat få ner filmen till en och en halv timme. Då hade den kunnat bli riktigt bra, och manusförfattarna hade då haft mer tid att arbeta med de moraliska aspekterna av Johns handlande och förhoppningsvis även kunnat få storyn lite mer jordnära och trovärdig. Här blir det helt enkelt för överdrivet och orealistiskt, vilket minskar möjligheterna för filmen att nå avsedd effekt. Och filmens slut är bara alldeles för mycket... Men trots de tydliga bristerna är det inte en dålig film. Den är ändå välgjord och intressant, och den originella och fascinerande grundstoryn i kombination med bra skådespelarinsatser gör att den trots allt blir sevärd. Men till slut gör sig bristerna påminda för mycket för att motivera ett högre betyg än en svag femma. Tanken är dock god, och det tillsammans med att den är tekniskt välgjord och originell är det enda som stoppar mig från att bara ge filmen en fyra, vilket var min första tanke. Det är tråkigt, då filmen med dess unika grundstory haft potential att bli riktigt bra.

DVD-utgåvan återger bilden i dess originalformat, Widescreen i 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvalitet är bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text. Inte heller återfinns någon textning för döva och hörselskadade, på vare sig svenska eller något annat språk. DVD-produktionen är relativt enkel. När man matar in skivan möts man av varningstexter på engelska i fem sekunder, som direkt följs av huvudmenyn. Menyerna är på engelska, och är stillastående med musik. För en gångs skull syns varken distributörsjinglar, påtvingade trailers eller språkvalsmenyer. Det är positivt att slippa jinglar och trailers, men avsaknaden av språkval är inte fullt lika positivt. Det innebär alltså att filmen som standard visas på engelska utan text, och vill man få textning måste man gå in i inställningsmenyerna under huvudmenyn för att välja textning. Då menyerna är på engelska, så är det kanske inte helt oproblematiskt att kunna få på svensk text om man inte åtminstone behärskar grundläggande engelska. Som extramaterial finns ett antal bortklippta scener på totalt nio minuter. De tillför inte alltför mycket till filmen, men är kul att se en gång. Tyvärr finns ingen textning till dessa scener, utan där får man lov att klara sig med enbart den engelska dialogen. Där tar det roliga slut, för mer bonusmaterial än så återfinns inte. Enligt uppgift innehåller den amerikanska DVD-utgåvan, och kanske även den brittiska, dessutom ett kommentatorspår med regissören Spike Lee samt en bakom kulisserna-dokumentär. Tyvärr finns det alltså inte med på den skandinaviska utgåvan - mycket märkligt, då distributören ju uppenbarligen har licensierat de bortklippta scenerna från den amerikanska DVD-utgåvan, så verkar det knappast troligt att det skulle finnas hinder bakom att också få med resten av materialet.

Recensionen skriven: 7 januari 2008
Senast uppdaterad: 7 januari 2008

Recensionen har lästs 3932 gånger av 2127 personer, sedan den 7 januari 2008