Manusförfattare: David Mitchell, Francis Mitchell & John Mitchell
Max - Dave England Eddy - Jason Bothe
Kingsley - Tom Green Danielle - Pascale Hutton
Tracy - Amber Borycki Chris - Carlo Marks
Juice - Alain Chanoine Spinks - Shane Meier
K-Dog - Juan Riedinger Mikey - Kyle Labine

Den kanadensiska regissören, manusförfattaren och producenten David Mitchell har genom åren legat bakom en lång rad lågbudgetfilmer, men har förblivit okänd för gemene man. Bland hans större titlar återfinns filmer som City of Shadows , Thunderground och Ski Hard, som alla nått sin kultförklarade fans men utan att bli kända för allmänheten. Hans senaste film är den kanadensiska sportkomedin Shred, som han regisserat och dessutom skrivit manus tillsammans med sonen Francis Mitchell. I de flesta länder har den släppts direkt på DVD, och så även i Sverige.

Här kretsar handlingen kring de två avdankade f.d. snowboardproffsen Max och Eddy, som en gång i tiden var framgångsrika inom sporten men som numera försörjer sig på ett måttligt glamouröst jobb som liftvakter på en skidort. Nu kommer Max på snilleblixten att tillfälligt istället satsa på träning och att träna ett eget snowboardlag på snowboardläger, för att på så sätt få uppmärksamhet till sig själv och därefter själv kunna slå igenom om ett tag. De väljer ut de duktiga men okända atleterna Tracy, Chris och Juice, och snart väntar deras första tävling. Men Kingsley som är lokal representant för det nationella snowboardförbundet är inte lika förtjust, och gör allt och lite till för att sabotera för Max och Eddys lag...

Shred är definitivt inte någon originell och nyskapande film. Det här är den klassiska sortens sportfilm där "underdogs" mot alla odds ska försöka vinna i sportgrenar; på samma sätt som vi redan sett mängder av andra filmer av. Dramaturgiskt och uppläggsmässigt känner vi igen allting, och några stora överraskningar väntar inte. Det enda som gör att Shred åtminstone delvis sticker ut från mängden är just att det handlar om snowboard, något som visserligen inte är helt unikt men som det trots allt gjorts ganska få filmer om. Därför kan man tycka att det här trots allt är ett välkommet tillskott, och tycker man om snowboard lär man säkert uppskatta filmen. För oss andra är det lite mer tveksamt, men jag tyckte trots allt att det var en underhållande och småtrevlig film.

Märkligt nog har Shred officiellt klassats och marknadsförts som en komedi. Jag tyckte nämligen inte att filmen var särskilt rolig alls. Visst finns det några få småroliga scener som kan locka till några få leenden, men längre än så går det aldrig och det här är så långt ifrån någon stor skrattfest som man kan komma. Jag vet ärligt talat inte om filmen har marknadsförts felaktigt, eller om det ändå finns någon slags humor som jag inte förstår mig på. En komedi som saknar humor låter inte som en särskilt lyckad film, men dessbättre fungerar den mer tillfredsställande som drama. Det är förvisso inte alls en särskilt djup film, utan det rör sig om enkel lättsam underhållning som man kan se utan alltför stor tankeverksamhet. Men det är ändå en engagerande film, där man bryr sig om vad som ska hända och där grundstoryn är intressant.

Rollfigurerna är tämligen endimensionella och det finns mycket klichéer, men trots allt är karaktärerna åtminstone lite nyanserade. Max och Eddy är långt ifrån några sympatiska rollfigurer, men de har ändå presenterats på ett sådant sätt att man åtminstone bitvis känner för dem och vill veta hur det kommer att gå. De mest sympatiska rollfigurerna är förmodligen Tracy och Chris, fast i synnerhet den sistnämnda är lite väl platt för sitt eget bästa. Kingsley har också blivit alltför endimensionell, och tillhör det mest osympatiska och avskyvärda som världen skådat. Det är visserligen nödvändigt för storyn att Kingsley är otrevlig, men nog borde det gå att göra en sådan här film utan att överdriva karaktären till bristningsgränsen. Filmen är också ganska förutsägbar, och även om enstaka överraskningar förekommer så kan de flesta lista ut storyn i grova drag hela vägen.

Shred erbjuder ett snyggt foto, med en del vackra snövyer inspelade i British Columbia i Kanada. Det är också snyggt koreograferade snowboardsekvenser, som ser äkta ut. Något originellt bildspråk är det dock inte, utan det rör sig om gamla beprövade kort som inte sticker ut. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och fastän de flesta inte sticker ut som något utöver det vanliga så fyller alla sin funktion. Bäst tycker jag om den ganska okända kanadensiska skådespelerskan Amber Borycki, som är ett riktigt fynd som Tracy och som spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj.

Om man tycker om originella och intellektuella filmer är det nog klokast att hålla sig långt borta från Shred. Om man älskar snowboard utöver allt på jorden lär man istället älska filmen. För oss alla andra förblir det en underhållande och trivsam bagatell - helt enkelt en film som duger gott som underhållning för stunden, men som saknar något som får oss att komma ihåg den i efterhand. Därför tilldelar jag filmen en stark femma i betyg, och så länge man inte har orealistiska förväntninar kan den klart vara sevärd, även fast det inte heller är någon större förlust om man istället avstår från den.

Av någon märklig anledning har Shred enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det kanske inte alltför många som kommer att vilja se om filmen många gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att släppa filmen via båda metoderna. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, vilket innebär i stort sett fullskärm på en Widescreen-TV och smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är fina och stilrena, men finns tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt även om det knappast är förvånande för en så pass okänd film som denna.

I USA och Kanada har en uppföljare vid namn Revenge of the Boarding School Dropouts nyligen fått premiär direkt på DVD. Där medverkar samma skådespelare och de båda filmerna är gjorda av samma filmteam. I dagsläget har jag dock inte hört något om någon svensk premiär på den filmen, fast å andra sidan är det förmodligen ingen större förlust om den inte kommer hit...

Recensionen skriven: 30 maj 2010
Senast uppdaterad: 31 maj 2010

Recensionen har lästs 3181 gånger av 1722 personer, sedan den 30 maj 2010