Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Mannen med tuggummi - Bruno Salomone Handlaren - Thierry Frémont
Lastbilschauffören - Stéphane Coulon Restaurangägaren - Luc Morvan
Mannen med hatten - Jean Nanga Byggnadschefen - Franck Benezech
Mamma - Sarah Cohen-Hadria Pappa - Jean-Paul Guyon

Nyckelpigor och myror i Frankrike förbereder sig inför den långa vintern, genom att plundra ett exportföretag på varor som kan vara bra att ha och som insekter någorlunda kan lyckas få med sig. Men när insekterna kommer in i rummet där livsmedel paketeras för att skickas till kunder över hela världen händer det som inte får hända - en grupp myror blir inlåsta i paketet som ska till Peking, och en liten nyckelpiga blir instängd i paketet till ögruppen Guadeloupe i Västindien. Att ta sig in för att rädda hen är omöjligt, men en annan nyckelpiga (möjligen en släkting?) får hjälp av sina vänner att ta sig till flygplatsen för att smyga ombord på flygplanet till Guadeloupe. Där väntar faror i form av både främmande insekter och hotellbyggare...

Kortfilmsserien som gått på Barnkanalen i omgångar kan vara ganska charmig och trevlig i all sin enkelhet, men är inget som riktigt faller mig i smaken. Den första filmen, Småkryp - Långfilmen från 2013, var helt okej och välgjord men led av vissa problem i och med sin form - trots allt är det en sak att göra 3-minuters kortfilmer utan tal, och en annan att faktiskt göra en långfilm på en och en halv timme helt utan dialog. Det ledde till att filmen upplevdes ganska seg och utdragen; i alla fall för en vuxen publik, men sannolikt för barnen också.

Glädjande nog är Småkryp 2 dock bättre än den förra filmen och riktigt bra, som visserligen även den lider av vissa problem i och med formen men där det händer mer och där handlingen är mer intressant. Det är lättare att relatera till handlingen och rollfigurerna, och det har blivit en mer omfattande berättelse. Framförallt uppskattar jag att man nu i ännu högre utsträckning väljer att låta insekterna interagera med människor, och att det mesta är en blandning mellan live-action och datoranimation. I den förra filmen levde småkrypen sitt eget liv, och man fick knappt se några människor (annat än i början), men här utspelar sig det mesta i människornas värld där diverse insekter interagerar med samma föremål som dem. Det fungerar bättre, då det gör att man lättare kan relatera till händelseförloppen och filmen upplevs mer levande.

Det har blivit en riktigt charmig och underhållande film, som har en del humor och dessutom en viss spänning; åtminstone för de yngre barnen. Här finns också en uppfinningsrikedom som imponerar, där man hittat på helt nya grepp gentemot den förra filmen och det därför aldrig upplevs som en upprepning. Det har blivit förvånansvärt engagerande, och genom e charmiga karaktärerna och den intressanta handlingen lyckas filmteamet att hålla intresset vid liv på ett skickligt sätt. Det blir aldrig segt eller utdraget, och filmen har en föredömlig längd på ganska precis en och en halv timme; vilket är precis vad den här premissen klarar av.

Datoranimationen kommer kanske inte upp i Pixars nivå, men är icke desto mindre välgjord och upplevs förhållandevis realistisk när den kombineras med de filmade inslagen och bakgrunderna. I många scener är det alltså främst själva insekterna som är animerade, medan det mesta annat är filmat, och dessa beståndsdelar integreras på ett naturligt sätt även fast det i och för sig inte riktigt ser ut som riktiga insekter. Det är också snyggt filmat, med många vackra vyer över Guadeloupe. Insekternas låter lite överdrivna, men det förmodar jag är avsiktligt och kanske kan tilltala de yngre barnen.

Till skillnad från föregångaren eller TV-serien är detta inte en ren stumfilm utan dialog, utan här finns faktiskt några få talade repliker av människorna som förekommer; även fast det bara rör sig om 5 - 6 meningar. Det upplevs lite mer naturligt, då det inte är särskilt troligt att människor skulle förbli helt tysta. Dessa repliker är på franska, antillisk kreol och (på slutet) kinesiska helt utan översättning, så här finns varken svensk dubbning eller textning. Jag har tyvärr inte lyckats utröna huruvida filmen presenteras på det sättet över hela världen, eller om det bara är den svenska distributören som inte orkat göra någon översättning. Jag förmodar att tanken varit att de fåtal repliker som förekommer är oviktiga för handlingen, och utan att veta med säkerhet (då jag inte talar någon av språken) tror jag inte att det spelar någon roll vad människorna säger. Men det känns ändå lite märkligt, och visst blir man lite nyfiken vad som sägs i de fåtal repliker som förekommer...

Men att ingen av insekterna talar, i kombination med att det heller inte finns någon berättarröst, kan ändå ställa till med vissa problem. Därigenom får man ofta inga klara besked om vilka karaktärerna är - trots allt ser ju de flesta nyckelpigor ganska lika ut - och förstår heller inte vilken relation som de olika figurerna har till varandra. Mycket får man därför bara gissa sig till, genom att läsa mellan raderna och lista ut genom insekternas agerande. Exakt vilken relation som nyckelpigan som beger sig ut för att rädda nyckelpigan som av misstag hamnar i Västindien kan man därför inte vara säker på (förälder, släkt, vän...?), men det spelar kanske inte så jättestor roll i det stora hela. För en vuxen publik förstår man ändå det mesta som händer, även om ett fåtal frågetecken kvarstår. Men jag undrar hur mycket de yngre barnen, som torde tillhöra den främsta målgruppen, egentligen förstår...? Jag är lite tveksam om barnen verkligen kommer att förstå handlingen och hur allt relateras till varann, eller om de bara kommer att tycka insekterna är charmiga och söta. Om det sistnämnda är fallet lär nog filmen upplevas ganska seg, då mycket trots allt hänger på att man ska förstå handlingen genom att tolka bilderna. Men det kanske bara är jag som underskattar dagens barn...? Tyvärr hade jag inget barn i släkten i rätt ålder, som jag kunnat ta med mig till pressvisningen.

Småkryp 2 är en riktigt bra och välgjord film, som överträffar föregångaren på nästan samtliga punkter. Jag uppskattar interaktionen med människor och föremål i vår värld, vilket gör att filmen upplevs mer levande och lättare att relatera till. Därigenom får filmen en mer tacksam intensitet, och det blir både fartfyllt, charmigt och humoristiskt. Därför lyckas filmen underhålla hela tiden, och fungerar för både barn och vuxna. Det upplevs aldrig segt eller utdraget på samma sätt som i den förra långfilmen från 2013, men till skillnad från TV-serien upplever man ändå ibland greppet att undvika dialog som en nödlösning för att det inte ska bli för likt andra filmer - helt enkelt lite att man bestämt att det ska vara så, hellre än att det bör vara så. Det stör mig lite när man inte får klara besked om allt, utan måste läsa mellan raderna och gissa sig till vad tanken är med allt, och om jag som vuxen inte förstår allt gissar jag att det lär bli ännu värre för barnen... Men bara man kommer över att man kanske inte förstår precis allt, så är det en bra och tilltalande film, varför jag ändå ger filmen en stabil sjua i betyg. Det stora frågetecknet är bara om detta kommer att tilltala de yngre barnen, eller om filmen kommer upplevas obegriplig för dem - jag vet faktiskt inte...

Recensionen skriven: 14 mars 2019
Senast uppdaterad: 14 mars 2019

Recensionen har lästs 1898 gånger av 1097 personer, sedan den 14 mars 2019