Kortfattade recensioner

Svensk distributör: TriArt Film
Uje - Uje Brandelius Therese - Therese Hörnqvist
Bixi - Bixi Brandelius Vega - Vega Brandelius
Radioproducenten Cilla - Irma Schultz Catti - Catti Brandelius
Moa Larsdotter - Ester Sjögren Gilda Espinosa - Johanna Ovelius
Teaterläraren - Helena Lindgren Läkaren - Birthe Wingren

Den halvkända musikern, sångaren och journalisten Uje Brandelius fick 2016 diagnosen Parkinsons sjukdom. Han berättade senare om när han fick diagnosen i den semibiografiska teaterpjäsen Spring Uje, spring, som nu har blivit till film - där vi får följa Uje, hans sambo Therese och döttrarna Bixi och Vega under ett par veckor i samband med att Uje fick diagnosen.

Storyn låter kanske inte så upphetsande, men Spring Uje, spring är betydligt bättre än vad man hade kunnat tro - och är faktiskt en mycket bra och lyckad film, som är en av de bästa svenska filmerna på ganska länge. Det är en annorlunda film, som är en slags delvis självbiografisk film som skildrar de verkliga händelserna kring Uje Brandelius Parkinson-diagnos med en slags "förhöjd" verklighet - med andra ord en blandning mellan verklighet och fiktion, där både Uje Brandelius, hans sambo Therese och hans två döttrar spelar sig själva; eller åtminstone varianter av sig själva. Mycket har alltså hänt på riktigt, men inte på exakt samma sätt, och allt har vävts ihop till en spelfilm som nästan känns som en dokumentär. Den här sortens blandning mellan verklighet och fiktion brukar sällan fungera särskilt smärtfritt på film, men det här är ett av de mer lyckade exemplen från senare år.

Det är underhållande, fängslande, berörande och dessutom riktigt roligt. Man får skratta hyfsat ofta åt repliker och situationer, samtidigt som filmen aldrig glömmer bort det allvarliga temat. Vid några få tillfällen kan man tycka att skämten blir nästan osmakliga, då det blir malplacerat i kombination med det allvarliga ämnet, men oftast håller sig filmen på precis rätt nivå så att humorn lättar upp stämningen utan att bli opassande.

Men jag hade velat se mer om Uje och hans familj, för precis när allt kommit igång på allvar är filmen plötsligt slut. En speltid på 1 timme 15 minuter känns väldigt kort i dagens läge, och här finns många tillfällen där man hade velat se en viss fördjupning - och även att handlingen kunnat fortsätta lite längre när den slutar. Det hade nog kunnat bli ännu bättre om man förlängt filmen med åtminstone en kvart, för att kunna erbjuda en större fördjupning istället för att bara skrapa på ytan. Jag är heller inte helt förtjust i musiken av Doktor Kosmos, som trots att den håller en ganska hög objektiv nivå inte riktigt faller mig i smaken - men som bitvis ändå fungerar ganska bra.

Spring Uje, spring är en riktigt bra och välgjord film, och det är imponerande att Uje Brandelius, Therese Hörnqvist och barnen Bixi och Vega Brandelius kunnat spela sig själva med så bra resultat - det känns helt naturligt och utan minsta lilla konstlade manér. Trots det tycker jag dock det var aningen magstarkt att ge Uje en Guldbagge för bästa manliga huvudroll, även fast han absolut förtjänade att bli nominerad - för att inte vara professionell skådespelare är han absolut väldigt bra, men ändå inte riktigt i nivå med flertalet "riktiga" skådespelares insatser.

Det är märkligt att filmen är så kort, men förutom det är en mycket bra och minnesvärd film som inte kommer lämna någon oberörd. Själv tycker jag nog ändå att Charter var snäppet vassare, så jag är inte helt nöjd med att Spring Uje, spring vann Guldbagge för bästa film - men det är utan tvekan en lyckad film, som är väl värd att ses för de allra flesta, och som förtjänar en svag åtta i betyg.

Recensionen skriven: 18 mars 2021

Recensionen har lästs 1361 gånger av 742 personer, sedan den 18 mars 2021