Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Ocinski - Dario Barosso Terry - Nate Corddry
Sandy - Donna Mitchell Ana (sköterska) - Kimberly Quinn
Gympalärare Mitchell - Lenny Venito David - Scott Adsit
Linda - Deirdre O'Connell Gus - Reg E. Cathey
Shirley - Ann Dowd Roger - Ray Iannicelli
Amelda - Maria Elena Ramirez Rachele - Alexandra Fong

Vincent är pensionerad och har sedan länge förlorat livslusten - numera är han sur över det mesta, och lever med en katt som enda sällskap. Han super oavbrutet och är spelberoende, och sedan hans fru blivit dement och lagts in på vårdhem är hans enda mänskliga kontakt när han köper sex av den ryska gravida prostituerade kvinnan Daka. Han är dessutom luspank, och skyldig stora summor pengar till en bookmaker. När den ensamstående mamman Maggie flyttar till kvarteret med sin 12-åriga son Oliver, och hon tvingas jobba långa dagar som röntgenoperatör på ett sjukhus, ser Vincent sin chans att tjäna extra pengar genom att mot betalning ta hand om Oliver. Han ger pojken "goda" råd, och sakta men säkert börjar Oliver att komma den bittra surgubben allt närmare.

St. Vincent är inte särskilt originell, och i ärlighetens namn har vi genom åren fått se några filmer för många om trevande vänskap mellan en bitter äldre man och en ung pojke. Den premissen har gjorts både bättre och sämre tidigare, men det här är ändå en ganska lyckad dramakomedi. Det är charmigt och underhållande, och filmen lyckas att engagera från början till slut. Rollfigurerna är intressanta och hyfsat mångfacetterade, och manusförfattarna lyckas på ett skickligt sätt att få oss att fastna för Vincent trots att han är ytterst osympatisk - jag skulle kanske inte vilja sträcka mig riktigt så långt som att man börjar tycka om honom, men nånting ditåt i alla fall. Oliver hinner också få några nyanser och är en intressant rollfigur.

Det är också en ganska rolig film, där man får skratta hyfsat ofta åt de intelligenta komiska poängerna. Här finns också ingen "kiss och bajs"-humor medan fysisk slapstick-komik hålls till ett minimum, vilket är en trevlig omväxling i en tid då sådan komik vanligtvis får störst utrymme. Det är ingen jätterolig film; de klockrena poängerna uteblir nästan helt och det är bara ibland man skrattar. Förväntar man sig en jätterolig komedi lär man därför bli besviken, men dessbättre fungerar filmen även bra som drama. Genom en lyckad balans mellan allvar och humor kommer man riktigt långt, och därför fungerar filmen riktigt bra. Alltför djupsint blir det förvisso inte, men som lättsam underhållning för stunden duger det alldeles utmärkt.

Problemet är bara det att mot slutet börjar manusförfattaren att gå lite för långt. Från att fram tills dess ha varit någorlunda nedtonad går filmen över gränsen till att bli översentimental och sockersöt - det uppstår alltfler trovärdighetsproblem, och i synnerhet under en scen är det uppenbart att filmteamet valt att spela på känslomässiga strängar för att beröra publiken. Det fungerar i och för sig, och jag kan inte förneka att även jag började gråta, men det känns onödigt att behöva ta till sådan manipulation.

Dessutom märker man av att regissören och manusförfattaren Theodore Melfi försökt gapa över för mycket, då filmen under dryga en och en halv timme hinner ta upp både mobbning, ålderdom, demens, ensamstående föräldrar, prostitution och graviditet. Det är förvisso intressanta och ädla teman, men det blir lite för mycket av det goda varför vissa sidohistorier löses utan någon nämnvärd fördjupning. Exempelvis lär det bara vara i film som en mobbare som just blivit misshandlad av sitt mobboffer kan bli bästa vänner med densamma under loppet av en enda scen - det må vara fint och berörande, men trovärdigt är det verkligen inte. Ibland kan man också skönja vissa tecken till sexism, bland annat genom den ensamstående mamman Maggie som enbart identifieras och fungerar som just ensamstående mamma utan någon annan funktion för filmen - om hon överhuvudtaget har något liv eller intressen utöver arbetet och sonen, så framgår det i varje fall inte. Det är tråkigt, då hon trots allt är ganska viktig för handlingen och hade kunnat bli en intressant rollfigur.

Fotot är enkelt men effektivt och fungerar bra för den här filmens syfte. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Bill Murray tillhör förvisso inte någon av mina favoritskådespelare, men ingen kan förneka att han har en perfekt komisk tajming. Här gör han en mycket bra och stark rollprestation, och det är trevligt att få återse honom i en komedi efter alltför lång tid. Däremot verkar han ha haft vissa problem med dialekten, som har en tendens att komma och gå lite som den känner för. Melissa McCarthy gör en ovanligt nedtonad roll och spelar riktigt bra som Maggie, men tyvärr blir hennes roll alltför underutvecklad och stereotyp. Jaeden Lieberher är bra som Oliver, och lyckas att väcka liv i rollfiguren på ett skickligt sätt. Naomi Watts gör allt som går av den stereotypa rollen som ryska Daka, men trots en någorlunda trovärdig rysk accent känns hon en smula malplacerad. Chris O'Dowd känns en smula "over the top" som den udda läraren Geraghty, men gör ändå bra ifrån sig.

St. Vincent är inte alltför nyskapande, men lyckas att göra något intressant av ett traditionellt upplägg. Därför är det en både underhållande, charmig och engagerande film; som överlag är hyfsat rolig och med övertygande komisk tajming. Samtidigt fungerar det bra även som drama, och resultatet är en dramakomedi med lyckad balans mellan de mer allvarliga och humoristiska beståndsdelarna. Det är bara synd att filmen dessutom periodvis är översentimental och övertydlig, och dessutom är det hela tiden ganska förutsägbart. Periodvis känns den också onödigt förenklad och tillrättalagd, genom den överdrivna ambitionen att ta upp alldeles för många ämnen och sidohistorier under en enda så pass kort film. Därför blir man inte helt nöjd över eftersmaken, men medan man ser filmen är den trevlig och underhållande. Det är inget man kommer att fundera över i efterhand, men som lättsam underhållning för stunden duger det gott. Bara man inte har orealistiska förväntningar är St. Vincent därför en fullt sevärd film, som når upp till en hyfsat stabil sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet finns i både DTS och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr lite för liten men är ändå lättläst och med lagom skarpa kantlinjer. Den svenska översättningen håller en hyfsat hög klass, och jag kunde inte upptäcka några tydliga översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som extramaterial hittar vi först 12 bortklippta scener med en total speltid på 10 minuter. De är intressanta att se, och ett par av scenerna hjälper till att få mobbaren Ocinski att kännas lite mer mänsklig. Men överlag är scenerna inte viktiga för handlingen, och de allra flesta av scenerna är fullt förståeligt att de klippts bort. Därefter hittar vi ett 20 minuter långt inslag vid namn "Bill Murra - The Patron Saint of Comedy", som huvudsakligen består av delar från en "Q&A" (offentlig frågestund) vid filmens premiär på Torontos filmfestival och som till största delen består av att Bill Murray blir intervjuad. Bitvis är det intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Men ärligt talat är Bill Murray i det här sammanhanget inte alltför rolig, och de flesta av hans skämt missar helt målet. Då han dessutom verkar vara inkapabel att faktiskt vara seriös, och försöker skämta (med tyngdpunkten på försöker...) om precis allt, blir inslaget efter ett tag ganska påfrestande att titta på. Till sist hittar vi en ursprunglig biotrailer för den här filmen och en trailer för en annan film, vilket är precis så spännande som det låter. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, och ibland kan det ställa till med problem även för oss som kan bra engelska då somliga inte talar alltför tydligt.

Recensionen skriven: 14 oktober 2015
Senast uppdaterad: 15 oktober 2015

Recensionen har lästs 3027 gånger av 1715 personer, sedan den 14 oktober 2015