Manusförfattare: Duane Adler & Melissa Rosenberg
Tyler - Channing Tatum Nora - Jenna Dewan
Mac - Damaine Radcliff Skinny - De'Shawn Washington
Miles - Mario Barrett Lucy - Drew Sidora
Rektor Gordon - Rachel Griffiths Brett - Josh Henderson
Andrew - Tim Lacatena Camille - Alyson Stoner

Efter att ha legat i dvala i många år, så verkar nu genren dansfilmer ha vaknat upp igen. De senaste åren har vi fått se ett flertal filmer inom denna genre, och nu är det dags för ännu en. Detta är också koreografen/dansaren Anne Fletchers regidebut, efter att hon tidigare koreograferat ett stort antal filmer, däribland mycket lyckade Bring it On, och TV-serier som Six Feet Under och Grosse Pointe. Tyler Gage har vuxit upp i en mindre attraktiv stadsdel av Baltimore, och bor i fosterhem med inte alltför ambitiösa fosterföräldrar (exakt vad som hänt med hans riktiga föräldrar verkar inte förtälja historien...). Han är visserligen talangfull, men är bråkig och har stora attitydproblem. Han umgås mestadels med sina kompisar Mac och Skinny, och roar sig med bilstölder, inbrott och diverse annan brottslighet. En dag bryter de sig in i Marylands konstskola, en mycket prestigefull och fin gymnasieskola som bl.a. lär ut dans - inte för att de vill stjäla något, utan bara "för skojs skull". Men inbrottet spårar ur, och kompisarna börjar snart att roa sig med att vandalisera och förstöra skolans teaterlokal. Kompisarna Mac och Skinny hinner visserligen smita, men Tyler har inte samma tur, utan åker fast. Han döms, ironiskt nog, till 200 timmars samhällstjänst i precis den skola som han just vandaliserat. Där får han mestadels jobba som vaktmästare, och städar lokalerna och annat. En av eleverna på skolan är den attraktiva tjejen Nora, som jobbar deltid som balettinstruktör för barn, och nu håller på att ställa samman hennes avslutande dansuppvisning (motsvarigheten till prov vid kreativa utbildningar). Men en dag råkar hennes danspartner Andrew råka ut för en olycka, och kan knappt gå längre - än mindre dansa. Hon försöker desperat att hitta någon att ta Andrews plats, åtminstone tillfälligt medan repetitionerna pågår; men det är lättare sagt än gjort. Tyler erbjuder sig då att hjälpa Nora, och fastän hon först är mycket motvillig, så låter hon sig till sist övertalas. Tyler är mycket duktig på att dansa, men är inte alltför ambitiöst lagd. Men med tiden utvecklas dansnumret och deras relation...

Är det någon mer än undertecknad som tycker att grundstoryn låter bekant...? Även fast det är upplagt på ett delvis lite annorlunda sätt, så har vi ändå i mångt och mycket sett samma grundstory flera gånger förut. En av filmens manusförfattare är Duane Adler, som tidigare skrivit manus till Save the Last Dance för några år sedan. Han har uppenbarligen lite bristande fantasi, då dessa båda filmer har ganska mycket gemensamt. Step Up är också mycket förutsägbar, och det är knappast någon större konst att vid ett relativt tidigt skede lista ut vad som kommer att hända. Men i ärlighetens namn kan man väl säga detsamma om de flesta filmer här i världen... Trots förutsägbarheten och det inte särskilt originella manuset, blev jag dock ändå imponerad av filmen. Den är trots allt charmig och välgjord, och innehåller både romantik och snygga dansnummer - mycket skickligt koreograferat och ihopsatt av Anne Fletcher. Att musiken också är passande och ganska stämningsfull gör inte saken sämre. Skådespelarna är till största delen relativt okända sådana, men de flesta gör en bra insats. Jag blev framförallt mycket imponerad av Jenna Dewan, som vi tidigare sett i den också något snarlika filmen Take the Lead. Hon spelar trovärdigt och bra, och personkemin mellan henne och Channing Tatum är också imponerande. Channing gör ett något stelt intryck, men spelar ändå relativt bra. Jag är inte lika imponerad över Damaine Radcliff och De'Shawn Washington som Tylers kompisar - de spelar ganska stelt och endimensionellt, och lyckas inte ge något vidare djup till sina respektive rollfigurer. Det hjälper heller inte till att dessa två rollfigurer inte är särskilt välutvecklade i manuset. Vi får egentligen aldrig lära känna dem särskilt väl, utan de slutar som platta och endimensionella karaktärer. De övriga skådisarna är det dock bättre ställt med, och alla medverkande dansar helt själva i filmens scener. Det bidrar givetvis till att filmen känns så välgjord och charmig, och det är en hel del riktigt imponerande dansnummer som bl.a. Jenna Dewan och Channing Tatum visar upp. Det kompenserar åtminstone till viss del för den förutsägbara storyn, lite väl många klichéer och det faktum att vi redan sett liknande filmer. Därför stannar mitt betyg - trots alla brister - vid en sjua; detta trots att de flesta andra recensenter verkar ha som favoritsysselsättning att såga filmen till varje pris. Kanske har dem helt enkelt andra förväntningar än jag, då jag heller aldrig har förväntat mig något storslaget epos. Filmen kommer heller inte alls upp i samma klass som 1987 års mästerverk Dirty Dancing, för övrigt en av mina absoluta favoritfilmer; men det hade jag heller aldrig förväntat mig. Tar man däremot Step Up för vad den verkligen är, och inte förväntar sig någon originell storfilm, så blir man trots allt knappast besviken.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1, och engelska ljudspår i både 5.1 och stereo. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr ingen engelsk text. Undertexter för hörselskadade finns heller inte. Ljudet håller hög kvalitet, men tyvärr kan detsamma inte sägas om bilden. Visserligen är bildkvaliteten i sig relativt god, men färgerna känns "urblekta" och svärtan är allt annat än bra. Tydligast märks det på de svarta fälten upp- och nedtill (som i och med formatet 2,35:1 syns även på en Widescreen-TV), som är närmare mörkgråa än svarta. Värst blir det på vanliga 4:3-TV, eftersom det innebär att de svarta fälten som är del av bilden (för att få Widescreen-formatets 1,78:1 ut till 2,35:1) är en helt annan färg än den letterbox som DVD-spelaren själv lägger till (från 4:3 till 16:9) - medan det förstnämnda som sagt är närmare grå, så är den sistnämnda alltid helt svart. Det kanske inte låter så farligt, men det blir snabbt ganska irriterande. DVD-utgåvan inleds med SF-vinjett och språkvalsmeny, innan vi direkt kommer till huvudmenyn (som dock är på engelska) - inga påtvingade trailers, den här gången.

Som extramaterial erbjuds först och främst en bakom kulisserna-dokumentär vid namn "Making the moves", som koncentrerar sig på dansscenerna i filmen. Hyfsat intressant, men hade gärna fått vara lite längre och mer uttömmande. Därefter återfinns ett flertal bortklippta scener, som är intressanta att se men inte tillför särskilt mycket till handlingen. Därefter återfinns resultatet av en danstävling som arrangerats på webbsajten Myspace.com som marknadsföring till filmen, vilket består av några scener där vi ser finalisterna dansa danser från filmen samt ett inslag om juryns arbete. Det sistnämnda är halvintressant, men själva dansscenerna känns ganska poänglösa - det skiljer helt enkelt för lite gentemot filmen och är inte särskilt originellt; varför jag inte anser att det ger särskilt mycket. Slutligen finns också bloopers, d.v.s. misslyckade tagningar (rätt roligt, men för kort); och ett par musikvideor (tillför inte särskilt mycket, men går att se). Såvitt jag kunnat läsa mig till är extramaterialet identiskt med den amerikanska region 1-utgåvan, och de flesta andra utgåvor av filmen, men med ett viktigt undantag. Här saknas det kommentatorspår med regissören och de två huvudrollsinnehavarna, som tydligen ska finnas i andra utgåvor av filmen. Mycket tråkigt att inte SF lagt med även det, när de trots allt lagt ner tid och pengar på att få med allt annat extramaterial - i synnerhet som jag misstänker att kommentatorspåret säkert är det roligaste av allt extramaterial. Dessutom fortsätter SF med sin traditionella språkdiskriminering, vilket innebär att extramaterialet bara är textat på danska och finska, men saknar både svensk och norsk text. Varför vet jag inte, men irriterande är det i alla fall, och vi har sett exakt samma problem på väldigt många SF-utgåvor. Dock är dansk text onekligen bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 20 april 2007
Senast uppdaterad: 20 april 2007

Recensionen har lästs 3897 gånger av 2187 personer, sedan den 5 december 2007