Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Oliver - Craig Roberts Jordana - Yasmin Paige
Jill (mamma) - Sally Hawkins Lloyd (pappa) - Noah Taylor
Graham - Paddy Considine Chips - Darren Evans
Mark Pritchard - Osian Cai Dulais Zoe Preece - Lily McCann
Jordanas mamma - Melanie Walters Jordanas pappa - Sion Tudor Owen
Kim-Lin - Gemma Chan Mr. Davey - Steffan Rhodri

Den brittiska komikern och skådespelaren Richard Ayoade har för många framförallt blivit känd för sina roller i brittiska komedieserier som The IT Crowd. Han har även regisserat en del musikvideor, och har nu tagit steget över till att regissera och skriva manus till en spelfilm. Hans debutfilm blev den brittiska dramakomedin Submarine, som bygger på Joe Dunthornes succéroman med samma namn från 2008, som mig veterligen ännu inte översatts till svenska. Filmen vann pris för bästa manus på Britisk Independent Film Awards, och har nu släppts på DVD.

15-åriga Oliver Tate är en mobbad och ensam tonårskille i en brittisk kuststad. Han har en otrolig fantasi, och lägger ner mycket tid åt att fundera på hur hela världen skulle sörja om han skulle dö. I verkligheten är han inte lika omtyckt, men är förälskad i klasskompisen Jordana som kanske rentav har känslor för honom också. Och Jordana är nästan helt perfekt, förutom en viss förkärlek för att vilja tutta eld på allting... När Olivers mammas ex-pojkvän Graham flyttar till kvarteret blir Oliver orolig för hans föräldrars äktenskap, och något drastiskt måste göras för att de inte ska skiljas.

Grundstoryn är måhända inte särskilt ny, men filmen Submarine som sådan är en udda och originell film som inte liknar något man tidigare sett. Det är egensinnigt, annorlunda, charmigt och intelligent. Och framförallt är filmen riktigt rolig. Särskilt under den första halvan är det periodvis otroligt roligt, med sin annorlunda brittiska humor som är näst intill omöjligt att inte falla för. Jag gapskrattade vid många tillfällen, och hade oerhört roligt åt de fantasifulla och annorlunda situationerna. Det är väldigt charmigt och underhållande, och filmen engagerar och fängslar med enkla medel.

Det är lågmält och finstämt, och filmen har en slags annorlunda tidlös känsla över sig som gör det svårt att placera in exakt när den ska utspelas. Det fungerar riktigt väl, och filmen har också intressanta och lagom skruvade rollfigurer som är lätt att känna för. Både Oliver och Jordana är omöjliga att inte tycka om, trots att det verkligen inte rör sig om världens mest sympatiska och normala personer. Filmen är också lagom tillspetsad och skruvad, så att det förblir någorlunda realistiskt samtidigt som det är udda och charmigt.

Men tyvärr är filmen också lite ojämn, vilket drar ner helhetsintrycket. Det börjar mycket starkt, och den första halvtimmen är snudd på genial. Och ganska länge är det en väldigt rolig och underhållande film, som man ganska sent kommer att glömma. Men tyvärr lyckas manusförfattarna inte att behålla samma vassa stil hela vägen ut, utan efter ett tag blir filmen mindre rolig för att istället fokusera alltmer på ett väldigt skruvat drama. Den sista halvtimmen skrattar man inte mycket alls, och då börjar också Oliver att bete sig lite väl korkat så att det blir allt svårare att kunna sympatisera med honom. Det går helt enkelt lite för långt, och den tidigare perfekta balansen mellan charm och originell skruvad stil går lite för långt så att det blir för tillspetsat och skruvat. Det gör inget om det bara är roligt, men när en stor del av humorn försvinner och de stora gapskratten övergår till försiktiga småfniss så fungerar det inte riktigt.

Filmen är indelad i tre olika delar, som förutom att de har olika handling och fokus tyvärr även har olika kvalitet. Den första delen är fullkomligt lysande, och är fantastiskt rolig och charmig. Om man bara tycker om den lite udda humorn, så är den delen snudd på mästerverk. Den andra delen är riktigt bra, men når inte alls upp i samma skyhöga nivå som den andra delen. Den tredje delen fungerar betydligt sämre, och där försvinner nästan all humor varför det inte alls blir lika underhållande och engagerande längre. Det är fortfarande helt okej, men inte alls lika minnesvärd som de tidigare delarna. Under den delen tycker jag också att fokuset skiftar för mycket, då Jordana hamnar i skymundan och allting börjar kretsa kring Olivers besatthet kring hans föräldrars äktenskap. Förvisso kanske förståeligt, men det är inte alls lika roligt att se på. Dessutom känns mammans ex-pojkvän Graham som en ganska svag och ointressant rollfigur, vilket ytterligare förtar en del av filmens tidigare så fantastiska stämning. Slutet av den tredje delen och den avslutande epilogen räddar ansiktet lite grand, och känns återigen lite bättre; om än fortfarande långt ifrån lika bra som den första delen.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett originellt och udda bildspråk med en del intressanta bildlösningar i kombination med ett fantastiskt sinne för detaljer och estetik. Mycket bättre än så här kan det inte bli, och hela de visuella aspekterna imponerar stort. Musiken är också bra, och filmen har genomgående passande och stämningsfull nyskriven akustisk musik gjord av den brittiska sångaren Alex Taylor. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Craig Roberts är riktigt bra som Oliver, och spelar övertygande och starkt i en minnesvärd roll. Sally Hawkins är som vanligt utmärkt som Olivers mamma, och Noah Taylor är också mycket bra som pappa. Men den kanske bästa insatsen står Yasmin Paige för, som gör en fantastisk insats som Jordana. Hon gör en fantastiskt minnesvärd insats av en på papperet säkerligen inte alltför intressant rollfigur, och gör det omöjligt att inte falla pladask för Jordana; hur hon än beter sig.

Submarine har i bildspråk och berättarteknik en del likheter med Wes Anderson, men när filmen är som bäst överträffar den de flesta av Wes Andersons filmer. Det är annorlunda, lagom skruvat, charmigt och oerhört roligt. Filmen har också en perfekt balans mellan mörker och ljus, så att det aldrig blir vare sig sentimentalt eller alltför dystert. Alla lär inte tycka om denna ganska annorlunda lågmälda brittiska humor, men trots att jag brukar ha svårt för brittiska komedier så blev jag inledningsvis oerhört imponerad av Submarine. Tyvärr är den andra halvan dock inte alls lika lyckad som den första, och därför sänks betyget till en sjua; trots att filmens första del absolut förtjänar ett betydligt högre betyg än så. Men fortfarande är det en mycket sevärd och underhållande film, som i sina bästa stunder är oerhört rolig och dessutom har imponerande vass dialog.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på svenska och finska, men det finns ingen engelsk text alls. Någon text för hörselskadade finns heller inte. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter visas en språkvalsmeny. Direkt därefter kommer man till huvudmenyn, som är enkel och engelskspråkig.

Efter filmens slut uppstår tyvärr Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk, trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Den här gången går det dock att spola på bild förbi varningstexterna, och då blir det inte lika illa trots att det tyvärr inte går att trycka på menyknappen för att hoppa förbi allt. Det enda extramaterial som finns är två trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny. Det är visserligen ganska okända filmer som förtjänar att uppmärksammas, men det är väl mycket tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial. Lite mer än så tycker jag att man borde kunna vänta sig av en prisbelönad film som denna.

Recensionen skriven: 2 januari 2012
Senast uppdaterad: 3 januari 2012

Recensionen har lästs 3132 gånger av 1715 personer, sedan den 2 januari 2012