Pappa Rudolf - Morgan Alling Mamma Karin - Anja Lundkvist
Håkan Bråkan - Julius Jimenez Hugoson Anna - Hanna Elffors Elfström
Sabina - Julia Dufvenius Pontus - Erik Johansson
Sophie - Kajsa Halldén Linda - Anna-Maria Dahl
Ralf - Gustav Levin Idol-Lisa - Madeleine Barwén Trollvik
Fille (babyn) - Angelos Platellas Guiden - Ann-Charlotte Franzén

De svenska författarna Anders Jacobsson och Sören Olsson har främst blivit känd genom de barn- och ungdomsböckerna i serierna om Sune och Bert, som båda två även filmatiserats och blivit TV-serier. Bokserien om tjejtjusaren Sune inleddes 1984, och hittills har det blivit 28 böcker fram t.o.m. 2011. Det har även bl.a. resulterat i julkalendern Sunes jul 1991 och långfilmen Sunes sommar 1993. Nu är det dags för en ny långfilm om Sune, den här gången baserad på boken Sune i Grekland från 2009. Bakom regi och manus står Hannes Holm, som senast låg bakom Himlen är oskyldigt blå 2010.

Det börjar närma sig sommar, och Sune har under våren skolkat från alla simlektioner i skolan genom att låtsas ha brutit benet. För familjen Andersson brukar sommaren innebära en måttligt spännande fiskevecka i Myggträsk. Men Sune, Håkan, storasyster Anna och mamma Karin blir alla chockade när pappa Rudolf istället har bokat in en all inclusive-resa till Grekland under semestern. Rudolf har nämligen blivit ombedd att resa till Grekland för jobbet, och kan därmed ta med hela familjen gratis. Men allt går inte som planerat då jobbresan ställs in i sista minuten, och Rudolf istället själv måste punga ut med alla pengar för resan. För Sune kunde sommaren också ha börjat bättre, då flickvännen Sophie plötsligt vill "ta en paus" från deras förhållande under sommaren. Men väl framme i Grekland glömmer Sune snabbt Sophie, då han blir blixtförälskad i den söta Hedda - men Hedda råkar vara dotter till en av mamma Karins gamla klasskompisar från gymnasiet, som dessutom är sambo med precis den simlärare som Sune skolkat från under hela våren. Hedda är heller inte det minsta intresserad av Sune, vilket får honom att undra om han har tappat sin "tjejtjusarkraft"...

Som barn och tonåring tyckte jag om Sune i både bok- och filmform, men det var runt 15 år sedan jag senast såg någon av filmerna eller TV-serierna och betydligt längre sedan jag läste någon av Anders Jacobsson och Sören Olssons böcker. Därför visste jag inte vad jag skulle förvänta mig inför Sune i Grekland, men filmteamet har gjort en fin insats i att anpassa Sune till 2000-talet samtidigt som stora delar av 1990-talscharmen bibehållits. Jag tror inte att jag läst just den här boken i och med att den är så ny, men storyn är intressant om än tämligen traditionell. Det är en charmig och underhållande film, som hela tiden är förutsägbar men som ändå engagerar och roar.

Det är en ganska rolig film, och jag skrattade vid ett flertal tillfällen. Det är visserligen långt mellan de klockrena poängerna och någon stor skrattfest är det sannerligen inte, men det är småroligt väldigt ofta och vid några tillfällen väntar större skratt. Helt okej för att vara en komedi med andra ord, om än långt ifrån någon internationell klass. Men nu tror jag inte att någon utanför Sverige är intresserad av Sune, och då kan man väl inte heller förvänta sig någon Oscarsklass direkt.

Dock lider filmen av en del stereotyper och klichéer, och de flesta rollfigurer känns tämligen stereotypa på ett eller annat sätt. I det här fallet även Sune, som jag tyvärr upplever mer osympatisk än tidigare. Det är helt enkelt lite svårt att verkligen känna för en kille som i stort sett bara fokuserar på att få alla (och då menar jag verkligen ALLA) tjejer att falla för honom, vare sig det finns anledning till det eller inte. En del av den charm som alltid genomsyrade Sune som person är borta, och här känns han lite mer påfrestande; även om det blir bättre mot slutet. Men jag vet ärligt talat inte om Sune som karaktär förändrats sedan tidigare, eller om det bara är min smak som ändrats under de gångna 15 åren. Håkan har blivit ännu mer endimensionell, vars enda syfte i den här filmen verkar vara att oavbrutet försöka stjäla chipspåsar. Storasyster Anna får tyvärr inte mycket till utrymme i den här filmen, och Sunes flickvän Sophie ännu mindre. Det var istället främst Hedda som jag faktiskt kunde känna för och sympatisera med, och hon är den enda som inte upplevs som helt stereotypt.

Dessutom verkar manusförfattarna vara lite väl förtjust i billig slapstick-komik av gammaldags slag, som utgör en del billiga poänger av filmens humor. Det gör heller inte saken bättre att pappa Rudolf känns som ännu mer överdriven och "tapig" än tidigare, och hans beteende påfrestade mitt tålamod under en del scener. Det blir helt enkelt lite för mycket av allting, och i tidigare filmer och böcker kunde man i alla fall på sitt och vis tycka om Rudolf trots hans överdrivna beteende; men det är närmast omöjligt här. Då har mamma Karin fått några fler nyanser, även om det också spetsats till lite för mycket.

Jag ställer mig också lite frågande till vilken målgrupp man egentligen riktat in sig mot i Sune i Grekland. En del av humorn och i synnerhet den billiga slapstick-komiken är uppenbart inriktad på yngre barn, och uppskattas sannolikt inte av en äldre publik. Men samtidigt innehåller filmen också en del mer vuxna teman och komiska poänger, därav exempelvis alla skämt som handlar om alkoholism och dylikt, som yngre barn knappast förstår poängen med. Men det medför å andra sidan att filmen blivit förhållandevis bred, och går bra att ses av både barn och vuxna; bara båda parter är underförstådda med att antingen inte förstå allt eller bli irriterad över barnsliga skämt. Jag kan heller inte förneka att det fortfarande finns en hel del charm, och överlag lyckas filmen att engagera även om några scener går lite för långt mot det smaklösa hållet.

Fotot är snyggt, och filmen innehåller en del vackra vyer i Grekland i kombination med ett effektivt men föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är ganska bra, även fast det är lite irriterande att alla skådespelare bytts ut gentemot tidigare. William Ringström är helt okej i huvudrollen som Sune, men lyckas inte riktigt att förmedla samma charm och känsla som gamla goda Andreas Hoffer. Det var förstås ett nödvändigt ont att byta ut honom, då Andreas är fullvuxen i dagens läge, men det borde ha gått att hitta någon bättre. Julius Jimenez Hugoson känns tyvärr lite för opersonlig som Håkan, och hans inlevelse är inte heller den bästa; men å andra sidan heller långt ifrån den sämsta jag hört av barnskådespelare i den åldern. Morgan Alling är bra som pappa Håkan, och där är jag faktiskt tacksam över att den tidigare skådespelaren Peter Haber bytts ut - Peter förknippas i dagens läge nästan enbart för rollen i Beck-filmerna, varför det vore svårt att vänja sig vid honom i den här rollen. Därför är Morgan ett bra val, som inte blivit känd genom enstaka roller på samma sätt utan gör en mer neutral prestation på ett bra sätt. Anja Lundkvist är bra som Karin; varken mer eller mindre. Jag uppskattar Feline Andersson, som är riktigt bra som Hedda och gör en av de bättre rollprestationerna i filmen.

Sune i Grekland är en helt okej och smårolig film, som underhåller för stunden men utan att erbjuda något större djup. Det är charmigt och kul, men den kommer inte upp i samma klass som Sunes sommar och förmedlar heller inte riktigt samma charm och känsla genom den överdrivna användningen av billig slapstick samt mer eller mindre stereotypa rollfigurer. Men som underhållning för stunden duger det gott, och det är absolut ingen dålig film. För mig stannar betyget vid en stark sexa, men då jag störde mig över en del av de billiga och barnsliga skämten så är det mycket möjligt att barn uppskattar filmen mer - tyvärr hade jag ingen i lämplig ålder att ta med till pressvisningen.

Recensionen skriven: 24 december 2012
Senast uppdaterad: 25 december 2012

Recensionen har lästs 5827 gånger av 3537 personer, sedan den 24 december 2012