Steve Addington - Matthew McConaughey Danni - Alexie Gilmore
Eddie Zarno - Jeffrey Nordling Jack Mayweather - Woody Harrelson
Stacy - Sarah Wright Brillo Murphy - Zachary Knighton
Vic Hayes - Todd Stashwick Baker Smith - Nathan Phillips
Lupe La Rosa - Ramon Rodriguez Alister Greenbough - Scott Glenn
Farmer Bob - Willie Nelson Mr. Simons - Nolan North

Filmer med sporttema tillhör inte direkt ovanligheterna någonstans i världen, men en sport som äverlag inte är överrepresenterad på film är surfing. Det har visserligen gjorts några filmer om surfing i världen (oftast i USA) och dessutom ett par TV-serier, men det tillhör fortfarande ett fåtal. Det har kameramannen S.R. Bindler försökt ändra på, i sin andra långfilm som regissör och den första fiktiva (hans första film var en dokumentär från 1997). Här kretsar handlingen kring den framgångsrika surfaren Steve Addington, som efter att ha rest jorden runt och surfat nu kommer hem till Miami i Florida. Steve tillhör dock inte världens mest ansvarsfulla människor; han knarkar regelbundet, tar lätt på tillvaron och slösar pengar på det mesta. Därför är han nu pank, och saken blir heller inte bättre när han upptäcker att hans sponsorer stuckit och istället överlåtit sponsringsavtalet på den f.d. surfaren och hårda affärsmannen Eddie Zarno. Eddie vill inte alls fortsätta med det tidigare sponsringskontraktet, utan vill att Steve ska medverka i hans dokusåpa om surfare och dessutom hjälpa till att producera ett virtual reality-spel om surfing. Steve låter sig inte övertalas så lätt, utan vägrar att bli inblandad. Men Eddie har många sätt att få sin vilja fram, och saken kompliceras dessutom av att det av någon outgrundlig anledning helt slutat blåsa i Florida och det går månader utan några som helst vågar; något som gör en surfare som Steve mycket rastlös...

Tycker någon att det låter som en djup och komplicerad storyline...? Det är det inte heller. Men i och med att jag brukar älska komedier, så hade jag åtminstone väntat mig en rolig och underhållande film för stunden. Men tyvärr blev jag riktigt besviken. För det första är Surfer Dude helt enkelt inte rolig. Jag skrattade inte en enda gång under filmen, och längre än till några få småroliga repliker som lockade till ett och annat leende gick det aldrig. Jag vet ärligt talat inte om det funnits komiska poänger som jag inte uppfattade så att jag helt enkelt inte har rätt slags humor, eller om det felaktigt har marknadsförts som en komedi. Tyvärr fungerar filmen heller inte som drama; framförallt då storyn är oerhört tunn. Den första timmen händer i stort sett ingenting, och filmen står och stampar på samma ställe. Därefter hinner allting avslutas och lösas inom loppet av 10 minuter, vilket känns abrupt och onaturligt. Att slutet också har logiska luckor och helt saknar trovärdighet gör heller inte saken bättre. Det är sällan jag varit med om filmer med så tunn story som detta, och ibland kan man misstänka att den här recensionen är längre än hela filmmanuset. Därför blir det också under långa perioder ganska tråkigt och segt, även om jag måste medge att det finns ljusglimtar och vissa scener är minnesvärda. Trots att sluttexterna börjar rulla redan efter 1 timme 13 minuter, så känns det som alldeles för länga med den här handlingen. Karaktärsporträtten lämnar också en del övrigt att önska, och alla rollfigurer har blivit mer eller mindre endimensionella och platta. Steve har också blivit en allmänt osympatisk rollfigur, och man lyckas aldrig att komma honom in på livet. Hur mycket man än tycker om att surfa, så känns det ju knappast som en meningsfull sysselsättning att sitta på en strand i ett par månader och bara vänta på att vågor ska komma... Den enda sympatiska och någorlunda intressanta rollfiguren är Danni, men även hon har inte blivit tillräckligt genomarbetad för att framstå som levande.

Det mest intressanta med Surfer Dude är relationen mellan Steve och Danni, men det handlar tyvärr bara om ungefär fem av filmens dryga 80 minuter. Dialogen är också allt annat än trovärdig, utan har blivit alldeles för överdriven och konstlad. Dock är filmen trots allt inte värdelös. Grundstoryn är intressant, och filmen lyckas att förmedla en fin stämning på ett avslappnat och lättsamt sätt. Därför har det också blivit en ganska realistisk och lågmäld film, som passar bra till temat. Innerst inne finns det också ett bra och genomtänkt budskap, även om det är väl förtäckt. Det är också en välgjord film, med snyggt foto och ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Matthew McConaughey, Alexie Gilmore och Sarah Wright spelar alla övertygande och trovärdigt. Tyvärr är det inte lika gott ställt med Jeffrey Nordling som Eddie Zarno, som spelar lite konstlat och periodvis spelar över. Ärligt talat blev jag förvånad över detta, då Jeffrey generellt sett är en bra skådis, som gjort betydligt bättre ifrån sig i TV-serierna 24 och Dirt. De flesta andra fyller sin funktion och spelar fullt godkänt, men gör inte direkt minnesvärda rollprestationer. Men tyvärr räcker dessa fina egenskaper inte till att få en sevärd och underhållande film - en komedi som helt saknar humor och dessutom nästan helt saknar handling kan helt enkelt inte bli särskilt bra. Jag kan heller inte skylla på att jag inte är tillräckligt intresserad av surfing för att uppskatta filmen, för även surfare lär tröttna då antalet scener som faktiskt innefattar surfing lätt kan räknas på ena handens fingrar. Jag fick ungefär samma känsla av Surfer Dude som av svenska Farväl Falkenberg, då båda två erbjuder en fin stämning men inte har tillräcklig handling för att hålla som film. Därför kan jag tyvärr inte ge Surfer Dude mer än en stark trea, men skulle filmen visas på TV och man har absolut ingenting att göra så kan det möjligen vara värt att ge den en chans. Om man ser filmen är det värt att påpeka att filmen fortsätter efter alla sluttexter, med ytterligare en scen på ett par minuter.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket i klartext innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV medan det på 4:3-TV blir smala svarta fält upp- och nedtill. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den något ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och kan bli lite svårläst på mindre TV-apparater. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. I likhet med de flesta andra nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen normal huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Det finns heller inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Enligt uppgift har filmens utländska DVD-utgåvor en hel del extramaterial, och därför är det beklagligt att Nordisk Film inte kunnat eller velat licensiera det materialet även till den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 14 augusti 2009
Senast uppdaterad: 14 augusti 2009

Recensionen har lästs 3745 gånger av 2076 personer, sedan den 14 augusti 2009