Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Regi: Ross Katz
Manusförfattare: Ross Katz, baserad på en tidningsartikel av Michael Strobl
Mike Strobl - Kevin Bacon Stacey Strobl - Paige Turco
Nate Strobl - Nicholas Art Olivia Strobl - Ruby Jerins
Charlie Fitts - Tom Aldredge Chris Phelps - Blanche Baker
Gary Hargrove - Guy Boyd Tom Garrett - Gordon Clapp

Det har alltid varit vanligt med krigsfilmer av olika slag, och därför är det knappast förvånande att det då senaste åren blivit allt vanligare med filmer som handlar om det pågående Irak-kriget. En mer ovanlig sådan film är den amerikanska TV-filmen Taking Chance, som i Sverige bara släppts på DVD. Här kretsar handlingen kring löjtnanten Michael Strobl, som själv bara suttit bakom skrivbord på senare år. När han får höra att den blott 19-åriga marinsoldaten Chance Phelps från hans egen hemstad dött under striderna i Irak, så erbjuder han sig att föra hem hans kvarlevor.

Det är trevligt att se en "krigsfilm" med en annorlunda skildring, och det är absolut intressant att få följa eskorter av soldater som dött under tjänstgöring; ett ämne som många inte tänker på, och få se hur det går till rent praktiskt. Så tanken bakom Taking Chance är säkerligen god, och till viss del kan det kompensera för den tunna story. För det här är utan tvekan en mycket tunn film. Handlingen kan lätt beskrivas med en enda mening, och vore man kritiskt lagd skulle man kunna säga att det knappt finns någon story alls. Det här är ett långsamt drama, helt utan spänning och nästan helt utan konflikter. Därmed följer filmen heller inga traditionella dramaturgiska principer, och det finns inte mycket till vare sig konflikt eller upplösning.

Med en sådan film är det oundvikligt att åsikterna kommer att gå isär, och många lär uppleva filmen som ourhärdligt tråkig. Jag skulle dock inte gå alls så långt, utan kan trots den för tunna storyn uppskatta filmens skildring och finkänslighet. Trots att det går ganska segt framåt, så förblir filmen intressant. Vid några tillfällen lyckas Taking Chance också att beröra, och vid enstaka tillfällen blir det rentav gripande.

Däremot har filmen blivit lite överdrivet patriotiskt, och det är uppenbart att den är riktad till amerikaner i första hand. För oss andra kan det lätt uppfattas som för överdrivet, och när hela världen tycks stanna upp när eskorten går förbi och alla gör honnör åt en likkista så känns det bara allmänt löjeväckande och irriterande. Kanske går det verkligen till så här med militärbegravningar i USA - och möjligen även i resten av världen - men det känns ändå för mycket. Det gör att filmen periodvis inte alls blir lika engagerande som det säkerligen varit meningen, och det blir snudd på påfrestande vid vissa tillfällen.

Filmen känns även lite förenklad och romantiserad om marinkårssoldater, och vid vissa tillfällen kan man med all rätt ställa sig frågan om den amerikanska marinkåren varit med och sponsrat filmen. Förvisso behåller sig filmen hyfsat neutral om just kriget som sådant, och den tar inte någon tydlig ställning där. Men detsamma gäller inte marinkåren i största allmänhet, som återspeglas på ett mycket okritiskt och näst intill sockersött sätt. Jag saknar någon lite mer kritisk dimension, för att få dramat att bli lite djupare och verkligen kännas som en verklig film. Jag saknar även någon form av ställningstagande om Irak-kriget, vilket helt lyser med sin frånvaro här. Istället har Taking Chance blivit en smula menlöst, utan vare sig ställningstagande, konflikt eller egentligt djup. Man kan nästan tycka att filmen snarast fått en propagandakänsla över sig, trots att jag inser att det inte alls är menat som en propagandafilm.

De flesta rollfigurer har också blivit tämligen endimensionella, och den enda som fått något egentligt djup är Mike Strobl. Han får vi visserligen lära känna ganska väl, men jag tycker att hans emotionella ärr har porträtterats lite väl förenklat och har inte fått det utrymme som jag hade önskat. Däremot är det absolut en intressant och finkänslig film, som behandlar soldater med respekt och som tar upp intressanta aspekter som inte skildrats på film förut. Överlag är det engagerande och berörande, och då är det lätt att ha överseende med åtminstone en del av de tydliga bristerna.

Filmen erbjuder ett fullt funktionellt foto, som fyller sin funktion utan att sticka ut från mängden. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Kevin Bacon spelar övertygande och trovärdigt i huvudrollen. I övriga roller varierar det, allt ifrån mycket bra till skapligt, men ingen imponerar som något direkt utöver det vanliga.

Man kan misstänka att Taking Chance i första hand riktar sig till amerikaner som har förlorat anhöriga i krig, eller åtminstone känns någon som har det. För sådana personer lär filmen upplevas som mycket stark och gripande, och då lär många inte ens reagera över de uppenbara bristerna. För oss andra gör de sig påminda lite väl ofta, och ibland känns det uppenbart att filmmakarna valt att spela på varenda tänkbart känslostrå i ett försök att manipulera fram en gripande stämning. Det borde inte vara nödvändigt vid ett ämne som denna, och filmen borde ha kunnat bli betydligt bättre utifrån samma story. Dessutom är det svårt att komma ifrån att handlingen är för tunn, och det hade behövts någonting mer för att riktigt lyckas att engagera fullt ut. Men fortfarande är det en intressant och välgjord film, som är fullt sevärd och godkänd, men som saknar det där lilla extra för att verkligen bli minnesvärd. Därför stannar betyget vid en svag sexa, och det är tråkigt att en film om ett så pass intressant ämne inte kunnat bli bättre.

Bilden på DVD-utgåvan är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men inget utöver det vanliga. Det finns text på ett dussintal språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade, men det finns tyvärr ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 10 sekunder, och därefter kommer vi direkt till huvudmenyn som är stillastående och engelskspråkig. Avsaknaden av någon språkvalsmeny gör att man måste gå in och välja språk under huvudmenyn för att få någon textning överhuvudtaget, vilket inte känns alltför användarvänligt; i synnerhet för de som inte kan engelska särskilt väl. Efter filmens slut visas (som vanligt när det gäller Warner) varningstexter på 50 olika språk och 10 sekunder per språk, vilket innebär att det visas varningar i hela fem minuter innan man kommer tillbaka till huvudmenyn. Ganska irriterande och märkligt att inte Warner kan göra som alla andra distributörer och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt sett filmen på. I det här fallet går det dock att hoppa förbi varningstexterna, och då blir det inte alls lika farligt som vanligt. En annan irriterande egenhet är att det under uppspelning av filmen inte visas något räkneverk i displayen alls, och går alltså inte att se vare sig hur mycket man sett eller hur mycket som återstår av filmen. Jag vet inte riktigt vad det här beror på, men det har förekommit på ett fåtal DVD-filmer jag sett genom åren.

Som extramaterial hittar vi först en minidokumentär vid namn "Bearing Witness", som presenterar den riktiga Chanse Phelps och i mindre utsträckning den riktige Mike Strobl. Det har skett med hjälp av intervjuer med anhöriga och marinkårskollegor, och till viss del är det ganska intressant att bl.a. få träffa Chance Phelps familj. Men det blir snabbt allmänt irriterande, då inslaget blivit alldeles för sockersött och överromantiserat, och mest verkar gå ut på att hylla marinkåren till varje pris. Visst är det förståeligt att anhöriga till soldater kan tänkas bli lite okritiska mot marinkåren, men när de anhöriga näst intill tycker det är positivt att Chance dött så har det gått alldeles för långt. De säger visserligen inte så rakt ut, men om man läser mellan raderna är det känslan man får, vilket bara känns allmänt smaklöst. Nästa inslag heter "The Real Chance Phelps", och är i princip ännu en variant av det föregående inslaget - visserligen med nytt innehåll, men samma känsla och upplägg. Därefter återfinns en bakom kulisserna-dokumentär om filmen, som fokuserar på överföringen av den tidningsartikel som Mike Strobl skrev till film. Det är ganska intressant, men går inte in tillräckligt på djupet. Slutligen återfinns även en bortklippt scen, som är småtrevlig att se på men som egentligen inte tillför något till filmen. Där tar det roliga slut, men om man betänker att Taking Chance är en TV-film så får man trots allt vara nöjd med så här pass mycket extramaterial. Tyvärr har bonusmaterialet ingen svensk text, men däremot finns engelsk text på allt som definitivt är bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 16 juli 2010
Senast uppdaterad: 16 juli 2010

Recensionen har lästs 3643 gånger av 1810 personer, sedan den 16 juli 2010