Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Professor Carlock - David Strathairn Professor Shanklin - David Born
Moster Ann - Catherine O'Hara Morbror Mike - Michael Crabtree
Alice (rumskompisen) - Melissa Farman Marcia - Cherami Leigh
Nancy - Tamara Jolaine Billy - Charles Baker
Don Michaels - Richard Dillard Ellen - Blair Bomar
Randy - Barry Tubb Temple som barn - Jenna Hughes

Den amerikanska professorn och författarinnan Temple Grandin (född 1947) har blivit uppmärksammad för sin högfungerande autism, och har länge varit verksam som konsult för human skötsel av djur på slakterier och bondgårdar. 2010 blev hennes liv till en TV-film, producerad av den amerikanska kabel-TV-kanalen HBO och regisserad av Mick Jackson. Filmen bygger på två av Temple Grandins självbiografier, och har i Sverige inte visats på TV men har nu istället släppts direkt på DVD.

Handlingen tar sin början 1966, då Temple tillbringar sommaren hos sin moster på landet. Hon har haft det bra på gymnasiet med en tacksam lärare som lyssnat på henne, men ser inte fram emot att nu börja på högskola till hösten. På college går mycket riktigt inte allt så bra, då lärarna inte bryr sig om hennes behov och det heller inte blir bättre av att Temple är mycket känslig för beröring och inte klarar av att röra människor. Hon uppfinner en "kram-aparat" för att kunna få beröring på hennes sätt, men det uppskattar inte skolledningen.

Storyn verkar kanske inte så märkvärdig och heller inte särskilt originell, och jag hade mina farhågor inför Temple Grandin. Men det visade sig faktiskt vara en riktigt bra film, som tar upp ett fascinerande levnadsöde på ett realistiskt och finstämt sätt. Filmen lyckas med enkla medel att engagera och skapa intresse, och trots vissa förenklingar i storyn fungerar det riktigt bra. Autism är ett intressant och viktigt ämne att ta upp, och allting har skildrats på ett trovärdigt och äkta sätt. Såvitt jag förstås håller sig filmen också väldigt väl till de verkliga händelserna och Temple Grandins liv, även om ordningen på vissa händelser flyttats runt och andra liknande lösningar för att kunna korta ner tiden. Då den riktiga Temple också varit inblandad i produktionen av filmen, så förutsätter jag att hon inte hade godtagit alltför stora variationer från verkligheten.

Visserligen har vi sett filmer om autism förut, men genom verklighetsskildringen och inte minst att det utspelas under 1960- och 1970-talet - då autism inte alls var lika välkänt som i dagens läge - så upplevs det ändå förhållandevis nyskapande. Trots att storyn egentligen inte är så märkvärdig, så har filmen blivit mycket berörande och engagerande. Tiden går snabbt, och en del scener är så gripande att det är nästan omöjligt att hålla tårarna borta. Samtidigt blir det aldrig för becksvart, utan filmen lyckas att hitta en fin balans så att man alltid känner ett visst hopp. Det fungerar riktigt bra, och jag uppskattar också att manusförfattarna blandat in viss subtil humor så att det blir småroligt och underhållande vid många tillfällen.

Däremot är jag inte lika förtjust i filmens återkommande tidshopp framåt och bakåt, då vi framförallt under scenerna på högskolan förflyttas bakåt i tiden och får vi tillbakablickar från både barndomen och Temples tid på gymnasiet. De korta tillbakablickarna från Temple som 4-åring fungerar utmärkt, och gör att vi får en fin inblick över Temple på ett snabbt och enkelt sätt. Och scenerna från high school (gymnasiet) är också väldigt intressanta och berörande, och innehåller några av de vassaste scenerna i filmen. Problemet är bara det att det känns lite malplacerat att mitt under Temples måttligt trevliga tillvaro på college lägga långvariga tillbakablickar från gymnasiet på ungefär en halvtimme. Vid det tillfället vill man mer se vad som kommer att hända härnäst, och de tillbakablickarna hade passat betydligt bättre tidigare under filmen - föreslagsvis under de inledande sommarscenerna; i synnerhet som lärare och annat från gymnasiet kommer på tal då. Övergången mellan "nutid" på högskolan och dåtid på gymnasiet fungerar inte riktigt fullt ut, och det uppstår vissa irritationsproblem som hade undvikits om regissören och manusförfattarna för de delarna valt en mer linjär (kronologisk) berättarteknik, eller åtminstone att få se det mest väsentliga från gymnasiet innan vi kommit till högskolan.

Under scenerna på högskolan stör jag mig också över att vare sig personal eller studenter verkar ha varit förvarnade minsta lilla om Temple som person eller hennes autism. Givetvis var autism ett förhållandevis främmande begrepp på den tiden och knappast många som visste mycket om det, men jag ställer mig frågande om inte hennes mamma hade upplyst skolpersonalen någonting om henne innan hon började där. Kanske hade så skett, men det får vi i alla fall inte se några tecken på. Jag betvivlar heller inte att allting i filmen stämmer överens med verkligheten, men det borde i så fall ha kunnat berättas på ett bättre sätt utan att man börjar sitta och irritera sig på detaljer. Därför upplevs scenerna på college som de svagaste filmtekniskt sett, trots att handlingen där egentligen är den mest intressanta under hela filmen. Mot slutet tycker jag att det börjar fokusera för mycket på Temples uppfinningar för mer human hantering av boskap på slakterier, och även om det givetvis är önskvärt att djur behandlas humant, så känns det helt enkelt inte alls lika intressant som Temple som person eller hennes uppväxt. Trots allt handlar det ju fortfarande om slakt, som åtminstone jag anser per definition aldrig kan bli 100% humant. Där förekommer också några märkliga repliker, som gör att jag upplever en liten del av dialogen som konstlad och inte helt naturlig. Men genom den överlag mycket fängslande, berörande och gripande historien kan jag förlåta en del snedsteg, och jag kan inte förneka att det är en viktig och tänkvärd film.

Fotot är snyggt men enkelt, och på sätt och vis märks det att det är en TV-film gjord med liten budget. Bildspråket är traditionellt men effektivt, och musiken är bitvis något övertydlig. Skådespelarinsatserna är däremot mycket bra, och på just den punkten känns det ovanligt välgjort och påkostat för att vara en TV-film. I synnerhet Claire Danes är helt fantastisk i huvudrollen som Temple, och lyckas att göra en oerhört svår rolltolkning på ett finstämt och trovärdigt sätt. Claire är till råga på allt riktigt lik den riktiga Temple Grandin, och påminner mycket om henne till både utseende och beteende. Bättre än så här kan helt enkelt inte skådespeleri bli, och fastän jag varit förtjust i Claire Danes ända sedan den alltför kortlivade serien Mitt så kallade liv så blev jag ändå överraskad över hennes helt makalösa rollprestation i den här rollen. Att hon vann både en Emmy och en Golden Globe för den här rollen är mycket förståeligt och rättvist. Julia Ormond är också riktigt bra som hennes mamma, och Catherine O'Hara gör en fin om än något begränsad insats som mostern Ann. David Strathairn är också mycket bra som gymnasieläraren Carlock. Melissa Farman är också utmärkt som Temples blinda rumskompis Alice, men jag hade velat se betydligt mer av henne - det är en intressant karaktär, och Melissa gör allt som går av den lite väl begränsade rollen.

Temple Grandin är en fascinerande, engagerande och berörande film om en fascinerande verklig person och ett intressant ämne. Det är både underhållande och välgjort, och trots att det är en film gjord för amerikansk kabel-TV så överträffar den många biovisade storfilmer. Men även om regi och skådespelarinsatser är i toppklass och filmen både berör och engagerar, så hade manuset vunnit på att finslipas lite; framförallt vad gäller scenerna på college samt tidshoppen som inte riktigt fungerar fullt ut. Det drar ner helhetsintrycket lite, och därför nöjer jag mig med en mycket stark sjua i betyg. Men åttan är inte långt borta, och det här är absolut en film väl värd att se för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen har textning på de fyra skandinaviska språken, engelska för hörselskadade plus några andra språk. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Bild- och ljudkvaliteten är bra, i synnerhet om man beaktar att det trots allt rör sig om en TV-film. När man matar in DVD-skivan möts man av engelskspråkiga varningstexter i 5 sekunder, innan en distributörsjingel visas. Direkt därpå kommer vi till en stilren men engelskspråkig huvudmeny, och på den här filmen finns alltså ingen inledande språkvalsmeny. Det medför förstås vissa problem vad gäller användarvänligheten, då man i praktiken måste kunna engelska för att lyckas att slå på svensk text.

Efter filmens slut uppstår tyvärr Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk, trots att merparten av dessa inte finns med på skivan som vare sig tal eller text. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Den här gången går det dock att hoppa förbi varningstexterna genom att trycka menyknappen, så då blir det i alla fall inte lika illa som vanligt.

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår till filmen med den riktiga Temple Grandin, filmens regissör Mick Jackson och manusförfattaren Christopher Monger. Det är riktigt intressant, och vi får veta en hel del värdefullt; framförallt om hur filmen stämmer överens med verkligheten och hur det var på riktigt. Att få höra den riktiga Temple Grandin är mycket intressant, och framförallt genom hennes uttalanden blir detta ett av de bästa kommentatorspår jag någonsin hört. Det är sällan som kommentatorspår verkligen lyckas att hålla intresset vid liv hela tiden, men det här är ett undantag till regeln. Det enda problemet är väl hur många som verkligen orkar se om en hel film med kommentatorspåret påslaget... Därefter hittar vi en kortare bakom kulisserna-dokumentär, som berättar det allra nödvändigaste på relativt kort tid. Det är ganska intressant, men det känns lite dumt att vi där bara får se den riktiga Temple Grandin som hastigast. Där tar det roliga slut, men genom det förvånansvärt intressanta kommentatorspåret blir extramaterialet ändå långt över förväntan för att vara en TV-film. Tyvärr har extramaterialet dock ingen svensk text - bakom kulisserna-inslaget har åtminstone engelsk text, men till kommentatorspåret finns ingen text alls. Det ställer till med en del problem, då framförallt Temple Grandin ofta pratar väldigt snabbt, vilket periodvis gör det allt annat än enkelt att uppfatta allt som sägs.

Recensionen skriven: 2 december 2011
Senast uppdaterad: 2 december 2011

Recensionen har lästs 4131 gånger av 2222 personer, sedan den 2 december 2011