Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Maia - Conchita Campbell Shawn - Patrick Flueger
Kyle - Chad Faust Lily - Laura Allen
Richard - Mahershalalhashbaz Ali Danny - Kaj-Erik Eriksen
Nikki - Brooke Nevin Dennis Ryland - Peter Coyote
Orson Bailey - Michael Moriarty Carl Morrissey - David Eigenberg
Linda Baldwin - Lori Triolo

Under de senaste 60 åren har 4400 människor från hela världen försvunnit spårlöst - de första försvann 1946, och de sista för bara något år sedan. Det enda alla har gemensamt är att ingen någonsin sett skymten av någon av dem igen. Fram tills nu, då helt plötsligt ett gigantiskt ljusklot (!) kraschar i bergen utanför Seattle, och alla 4400 människor dyker upp helt oskadda. Ingen av dem kommer ihåg vart de varit under alla dessa år, och ingen har åldrats en dag - alla ser ut precis som den dagen de försvann. Det här är upptakten till den amerikanska kabelkanalen USA Networks prisbelönade science-fictionserie The 4400, vars tredje säsong just avslutats i USA och snart ska inledas i Sverige. På DVD släpptes säsong 1 i våras i Sverige, och det är alltså den säsongen som vi ska titta närmare på här. I centrum står analytikern Diana Skouris och den hittills tjänstledige agenten Tom Baldwin, som varit ledig ända sedan hans son Kyle hamnade i koma för tre år sedan samtidigt som hans systerson Shawn försvann. Men nu när Shawn plötsligt dykt upp igen, börjar Tom om att jobba igen. Diana och Tom jobbar på Homeland Security (federal myndighet för inrikes säkerhet i USA), och blir av sin chef Dennis Ryland ombedd att ansvara för utredningen av vad som egentligen hänt. Och medan utredningen pågår om var dessa 4400 personer egentligen varit, måste de själva börja återgå tillbaka till livet - och det är inte det lättaste. Och inte blir det lättare av att åtskilliga av dessa personer, nu har börjat att utveckla övernaturliga krafter och förmågor. Vi får bl.a. lära känna 8-åriga Maia Rutledge, som var den första att bli bortförd, och nu är helt ensam - hennes föräldrar och släkt är givetvis döda sedan decennier tillbaka. Nu har hon fått förmågan att se in i framtiden, och ser syner av vad som kommer att hända. Något som inte är helt uppskattat av alla - däribland hennes fosterföräldrar, som inte gärna vill börja få detaljerade redogörelser för hur och när de kommer att dö... En annan av de återvändande är Lily Moore, en helt normal tjej i 30-årsåldern; förutom den lilla detaljen att hon nu är gravid, fastän hon inte var det när hon försvann och heller inte har en aning om hur hon blivit gravid. Toms systerson Shawn, en kille i sena tonåren, har det heller inte lätt. Hans lillebror är plötsligt samålder med honom, och han tycks också ha fått en del märkliga förmågor - eller vad sägs om det faktum att han i pilotavsnittet tar upp en död fågel från marken, som sekunder senare börjar leva igen...?

Science-fiction har aldrig tillhört min favoritgenre, och därför hade jag inte särskilt höga förväntningar första gången jag såg denna serie. Dessutom kan ingen förneka att grundstoryn låter väldigt extrem - en sådan handling kan väl ingen producent lyckas få ihop till en realistisk serie...? Dessbättre visade det sig att mina farhågor var helt felaktiga. Det här visade sig vara en riktigt lyckad och intressant serie, och på något mirakulöst sätt känns serien hör och häpna ganska verklighetstrogen och realistisk (!). Under de ynka fem avsnitt som den första säsongen räcker, hinner vi med både spänning, humor och gripande drama. Och mer än så kan man väl inte förvänta sig...? Fastän många karaktärer står i centrum, och ännu fler syns till i enstaka avsnitt, så har producenterna lyckats undvika att få serien att kännas rörig - därför känns den sammanhängande och konsekvent, och det är inga större problem att hänga med i handlingarna. De flesta av avsnitten har en avslutad huvudstory, men är samtidigt sammanhängande såtillvida att många grundhandlingar flätas ihop under flera (eller rentav alla) avsnitt. De allra flesta skådespelare spelar också mycket övertygande, vilket är positivt. Främst vill jag dock framhäva den fullkomligt lysande 11-åriga barnskådisen Conchita Campbell i rollen som Maia, som gör en strålande insats med otrolig utstrålning och spelar bättre än många vuxna filmstjärnor. Henne hoppas jag att vi får se mer av i andra filmer och serier. Sammanfattningsvis är det här en riktigt lyckad serie, som lyckas med konststycket att kännas relativt realistisk och jordnära, trots den extrema storyn. Serien är mycket välgjord, med snyggt foto, bra skådespelarinsatser och vacker musik (ledmotivet tillhör exempelvis en av de bästa låtar jag hört på länge). Även om avsnittens kvalitet givetvis varierar, så är alla de fem avsnitten i säsongen absolut sevärda - t.o.m. mer än en gång. Visst finns det bättre serier här i världen, men det här är ändå en mycket lyckad och originell serie, som åtminstone jag ser fram emot alla kommande avsnitt av. Det gör att en svag åtta känns som det mest rättvisa betyget.

Recensionen skriven: 28 augusti 2006
Senast uppdaterad: 28 augusti 2006

Recensionen har lästs 4278 gånger av 2345 personer, sedan den 5 december 2007