Anna Tate-Garcia - Linda Cardellini Rafael Olvera - Raymond Cruz
Samantha Garcia - Jaynee-Lynne Kinchen Chris Garcia - Roman Christou
La Llorona - Marisol Ramirez Patricia Alvarez - Patricia Velasquez
Fader Perez - Tony Amendola Inspektör Cooper - Sean Patrick Thomas
Donna - Irene Keng Mr. Hankins - John Marshall Jones
Carlos - Oliver Alexander Tomas - Aiden Lewandowski

Året är 1973, och i Los Angeles tar änkan Anna ensam hand om sina två barn Samantha och Chris, efter att hennes man som var polis blivit dödad i tjänst. Hon jobbar som socialarbetare, och hennes senaste fall är att se till varför den latinamerikanska kvinnan Patricia Alvarez - som tidigare misstänkts för barnmisshandel - har hållit sina barn hemma från skolan en längre tid. Anna besöker deras hem, och upptäcker ett låst rum som Patricia varnar henne för och säger att hon absolut inte får gå in. Då det finns varningstecken är hon så illa tvungen att ändå öppna rummet, och upptäcker till sin fasa att Patricias båda söner har hållits inlåsta där. De har också brännmärken på händerna, och blir därför omhändertagna av socialen.

Det borde ha varit slutet på berättelsen, men natten därpå har de omhändertagna sönerna blivit dränkta i en närliggande sjö. Patricia misstänks för dådet, och det enda hon kan säga är att La Llorona (den gråtande kvinnan på spanska) har gjort det. La Llorona är en gammal folksägen från Mexiko av okänt ursprung, om en bedragen kvinna som sjuk av svartsjuka dränker sina egna barn; för att sedan tillbringa evigheten med att hitta sina barn och kidnappar och dränker andras barn på kuppen. När sedan Annas båda barn själv råkar ut för en gråtande kvinna och blir brännmärkta av henne inser hon med fasa att legenden är verklighet; och den enda hjälp hon får är av den mystiska shamanen Rafael Olvera som tidigare varit präst men sedan länge lämnat den katolska kyrkan...

Det kan inte vara lätt att göra originella skräckfilmer i dagens läge, när i stort sett varenda tänkbart koncept redan har använts både en och två gånger. Mycket riktigt är The Curse of La Llorona heller inte speciellt originellt, och bl.a. finns en del likheter med Exorcisten och en rad andra filmer. Men glädjande nog fungerar det bra ändå, och det har blivit en riktigt bra och lyckad film. Historien är intressant, och det är ett lyckat och smart drag att den här gången utgå ifrån en riktig mexikansk legend/folksägen - en folksaga som berättats av mexikaner i hundratals år, och som ingen i dagens läge vet huruvida det finns någon verklighetsbakgrund bakom eller inte. Oavsett hur det ligger till med den saken är det i alla fall ett tacksamt ämne för en film, och gör att filmen får en liten annan krydda än de flesta skräckfilmer.

Det är spännande och fängslande, och trots att intrigen må vara något tunn så sitter åtminstone jag som klistrad i biofåtöljen hela tiden utan att ens våga släppa blicken från duken. Här finns en tacksam atmosfär och stämning, och därför lever man sig in i handlingen på ett föredömligt sätt. Jag uppskattar också att manusförfattaren fokuserat på rollfigurerna, så att man får lära känna de flesta ordentligt och där nästan alla hinner få ett visst djup. De flesta har blivit mångfacetterade, och därför är det lätt att känna för Anna, Sam och Chris; som alla är sympatiska och personer man verkligen känner för. Dock är det lite sämre ställt med Rafael, som visserligen fått en del nyanser och både bra och dåliga sidor, men som också upplevs något stereotyp och med en och annan kliché.

Det viktigaste med en skräckfilm är förstås att lyckas att skrämma publiken, och på den punkten har The Curse of La Llorona verkligen lyckats. För det här är en av de mest otäcka skräckfilmer jag sett på åratal, och man blir verkligen mörkrädd av den här otäcka filmen. Man hoppar till ganska ofta, och däremellan finns en övertygande psykologisk skräckstämning. Jag uppskattar att filmteamet valt att fokusera på psykologisk skräck hellre än på våld och blod, och därigenom är filmen nästan helt befriad från sådant. Det fungerar riktigt väl, då det har blivit en riktigt obehaglig film som inte kommer lämna någon oberörd. Det är genuint otäckt och läskigt, och inte blev det mindre läskigt av det faktum att jag såg filmen helt ensam i den största biosalongen i Skellefteå... Det är också spännande och med en tacksam intensitet, där det händer något hela tiden men man åtminstone hinner slappna av och andas ut lite mellan hemskheterna.

På gott och ont har The Curse of La Llorona gjorts för att passa in i The Conjuring-universumet, och föga förvånande är det också James Wan som producerat filmen. Det medför att filmen fått tydliga likheter med flera andra filmer i serien, och är bl.a. ganska lik The Nun i stil och känsla. Uppenbarligen har det dock främst gjorts i marknadsföringssyfte, och den enda egentliga kopplingen till de andra filmerna är att fader Perez - som vi såg i Annabelle 2014 - förekommer i en liten biroll i den här filmen; komplett med ett par snabba tillbakablickar från just den filmen. Det är kanske ett nödvändigt ont för att dra en större publik till den här filmen, inte minst då titeln kanske inte lockar alltför många spontanbesökare.

Men nackdelen är att det blir något repetitivt, då filmen bibehåller samma stil och känsla som de övriga filmerna i filmserien, och därmed inte lyckas åstadkomma så mycket nytt. Särskilt originellt blir det alltså inte, och nog kan jag tycka att en så intressant folksägen som denna hade förtjänat en lite mer unik behandling istället för att "tvingas" in i en befintlig mall. Här finns också ett lite för stort fokus på "hoppa till"-effekter, som det förekommer lite väl mycket av; plus att några av birollerna känns lite för underutvecklade. Men till skillnad från exempelvis The Nun tappar i alla fall den här filmen aldrig fokuset på rollfigurerna och handlingen, och därför blir det aldrig lika tunt som där och spårar inte ur på samma sätt. Det uppskattar jag, och det finns heller inga nämnvärda logiska luckor utan filmen lyckas att någorlunda hålla ihop logiskt.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk som kanske inte är speciellt nyskapande men som icke desto mindre fyller sin funktion och bidrar till en effektiv klaustrofobisk stämning. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Linda Cardellini (kanske mest känd från kultserien Nollor och nördar på 1990-talet) är utmärkt i huvudrollen som Anna, och gör en stark och minnesvärd rollprestation som övertygar in i minsta detalj. Det är trevligt att Linda äntligen fått en huvudroll att bita i, efter att hon på senare år mest har gömts undan i diverse biroller samt medverkat som röst i en del animerade serier. Jaynee-Lynne Kinchen är också riktigt bra som hennes dotter Sam, som övertygar förvånansvärt väl för sin ålder. Roman Christou är inte riktigt lika bra som Chris, men gör en stabil och fin insats även han. Raymond Cruz (mest känd från TV-serierna The Closer och Major Crimes) är tyvärr inte lika bra som Rafael, utan känns lite stel och opersonlig, där han inte riktigt lyckas att väcka liv i rollfiguren.

The Curse of La Llorona utgår ifrån en fascinerande mexikansk legend, som berättats i århundraden och som i Latinamerika huvudsakligen används av föräldrar som en ursäkt för att deras barn inte ska gå ut på kvällar och nätter. Anknytningen till den folksägnen gör att filmen får en lite annorlunda krydda och prägel, och dessutom är det en mycket spännande och otäck film som verkligen lyckas att skrämma publiken. Man sitter på helspänn, och filmen blir både engagerande och obehaglig. Men särskilt nyskapande blir det alltså inte, och förutom att den "demoniska" varelsen är ett vitklätt spöke istället för en svartklädd nunna blir det ganska likt The Nun på många sätt. Jämför man med den filmen är dock The Curse of La Llorona betydligt bättre, och överträffar The Nun på nästan alla sätt; då den här aldrig spårar ur och dessutom har en mer omfattande berättelse som aldrig glömmer bort rollfigurerna. Trots vissa brister är jag därför ändå nöjd med den här filmen, som är väl värd att se för alla som uppskattar skräckfilmer, och som förtjänar en stark sjua i betyg.

Den svenska texten håller en relativt hög klass, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel. Av någon märklig anledning är det dock bara den engelskspråkiga dialogen som har översatts - de förvisso relativt fåtal repliker som förekommer på spanska har inte översatts alls, så när rollfigurer talar spanska får man ingen översättningstext överhuvudtaget. I skrivande stund vet jag inte om det här är avsiktligt och om filmen återges på samma sätt i engelskspråkiga länder, eller om det är ett misstag och/eller en bieffekt av att översättaren inte talar spanska.

Recensionen skriven: 17 april 2019

Recensionen har lästs 205 gånger av 129 personer, sedan den 17 april 2019

Film/serie * * * * * * *