Manusförfattare: Howard J. Ford & Jonathan Ford
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Brian Murphy - Rob Freeman Daniel Dembele - Prince David Oseia
Polischefen - David Dontoh Dan Ryder - Ben Crowe
James - Dan Morgan James fästmö - Julia Scott-Russell
Löjtnant Frank Greaves - John Dunton-Downer Brians fru - Katy Richardson

Ett mystiskt virus sprids snabbt över hela Afrika, och med virusets hjälp förvandlas alla smittade till levande döda; d.v.s. zombies. Den amerikanska löjtnanten Brian Murphy från flygvapnet är på väg hem till USA, men evakueringsplanet kraschar och Brian är den enda överlevande. Nu är han plötsligt ensam i vildmarken tillsammans med en hel grupp blodtörstiga zombies. Den afrikanska soldaten Daniel Dembele, som söker efter sin son, kommer till Brians undsättning; och därefter fortsätter de resan tillsammans.

Det råder knappast någon brist på zombiefilmer någonstans i världen, men The Dead lyckas ändå att åstadkomma någonting förhållandevis nyskapande av en välbekant genre. Jag uppskattar miljön och uppskattar dessutom den här återgången till gamla hederliga zombiefilmer utan moderna nymodigheter. Jag uppskattar också den lågmälda stilen helt befriad från övertydlighet, som mer fokuserar på obehagsstämning än på otäcka skrämseleffekter. Det är bara vid enstaka tillfällen som det blir riktigt otäckt och man hoppar till, och annars går det inte längre än till en närmast minimalistisk krypande obehagsstämning. Det fungerar bra i sammanhanget, och gör att filmen får en känsla och stämning som inte är så vanligt nuförtiden. Det var dock bara ett par gånger jag faktiskt blev skrämd, och mer än så borde man kunna förvänta sig av en skräckfilm. Men ser man på filmen som ett drama med vissa rysarinslag fungerar det bättre.

Som film betraktat blev jag dock tyvärr inte alltför imponerad över The Dead, fastän det inte är en dålig film. Filmteamet har tyvärr gjort det alltför vanliga misstaget att börja med handlingen på en gång, utan någon form av introduktion eller karaktärsbeskrivning. Därför vet man i stort sett inget om huvudrollerna, och får ingen direkt anledning att bry sig om dem. Till en början känns filmen därför ganska oengagerande, men allt eftersom filmen fortlöper får man veta mer om de båda huvudrollerna och då börjar man känna för dem. Då blir filmen också mer engagerande, och efter en väldigt tråkig första halvtimme börjar det ljusna. Det är stämningsfullt, obehagligt och det mesta håller ihop logiskt. Jag uppskattar också den avskalade stilen, som mer känns gammaldags i sitt upplägg och inte förlitar sig på billiga skrämseleffekter.

Men tyvärr är det också en väldigt långsam film, som periodvis upplevs riktigt seg. Det blir ganska repetitivt, och egentligen händer inte alltför mycket. Trots en speltid på bara 1 timme 41 minuter upplevs filmen mycket längre än så, och det är ett tecken på att allt inte är som det ska. Slutet lämnar också en hel del övrigt att önska, och ger en mycket antiklimaktisk känsla. Inte heller får vi någon form av förklaring till zombieutbrottet eller vad allt beror på, och vi får inte heller veta om det är begränsat till enbart Afrika eller inte. När sluttexterna börjar rulla har man därför fler frågor än svar, och det känns inte helt lyckat. Det förekommer också en hel del klichéer, och jämställdheten ska vi inte ens tala om - det finns faktiskt inte en enda kvinnlig rollfigur i hela filmen med någon form av relevans för handlingen.

Fotot är snyggt, och jag uppskattar att filmteamet fokuserat på "naturliga" effekter utan att ta till datoranimation och dylikt. Det är också en trevlig omväxling med förhållandevis okända skådespelare, som man inte redan sett i femtioelva andra filmer. Skådespelarinsatserna är dock bara hyfsade, och ingen sticker ut som något utöver det vanliga. Det är inga direkt dåliga skådespelare, men heller inga jag skulle kalla för riktigt bra. Det största problemet med ensemblen är egentligen Rob Freeman i huvudrollen, som visserligen inte är direkt dålig men framstår som onormalt stel och lugn utifrån den situation han befinner sig i.

The Dead är en hyfsad film, som är välgjord och har en ovanlig miljö; men som tyvärr också blivit ganska seg och med några logiska luckor. Det känns som outnyttjad potential då det hade kunnat bli så mycket bättre, och dessutom hade filmen vunnit på att kortas ner rejält. Men genom den utmärkta stämningen duger det ändå som underhållning för stunden, med i alla fall lite djup. Men ska man se filmen bör man vara pigg och utvilad, för den är väldigt långsam; och första gången jag såg filmen somnade jag mycket riktigt ifrån den. Men efter en misslyckad första halvtimme blir det trots allt hyfsat engagerande och stämningsfullt, och därför väljer jag efter moget övervägande en mycket svag femma i betyg.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är förhållandevis lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, om än med enstaka översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast speciellt förvånande för en sådan här lågbudgetfilm som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 7 augusti 2014
Senast uppdaterad: 8 augusti 2014

Recensionen har lästs 3435 gånger av 1843 personer, sedan den 7 augusti 2014