Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Charlie Countryman - Shia LaBeouf Gabi Ibanescu - Evan Rachel Wood
Nigel - Mads Mikkelsen Darko - Til Schweiger
Karl - Rupert Grint Luc - James Buckley
Kate - Melissa Leo Victor Ibanescu - Ion Caramitru
Bill - Vincent D'Onofrio Bela - Andrei Finti
Felicity - Vanessa Kirby Vandrarhemsföreståndaren - Bogdan Farkas

Den svenska regissören Fredrik Bond har huvudsakligen varit verksam i USA och Storbritannien, och har framförallt regisserat en lång rad reklamfilmer genom åren; för vilka han också vunnit flera priser. Han har även regisserat ett par kortfilmer, och 2013 gjorde han sin debut som långfilmsregissör. Detta genom den rumänsk-amerikanska filmen The Death of Charlie Countryman, vars manus skrivet av Matt Drake länge legat på den så kallade svarta listan över de bästa ouppköpta filmmanusen. Filmen premiärvisades på Sundance, och nominerades senare till Guldbjörnen i Berlin. I Sverige släpptes filmen direkt på DVD.

Den unga killen Charlie Countryman bor i Chicago och blir förkrossad när hans mamma dör. Strax efter hennes död söker hon upp Charlie, och ber honom att åka till Bukarest i Rumänien; fast utan att egentligen förklara varför. Sagt och gjort kastar Charlie sig på ett flygplan till Rumänien, och på planet kommer han i kontakt med den äldre rumänska mannen Victor - på väg hem efter att ha sett på baseboll i Chicago. När Victor plötsligt dör börjar även hans spöke att prata till Charlie, och ber honom att överlämna en hatt som gåva till Victors dotter Gabi. Efter att planet landat träffar Victor den vackra Gabi på flygplatsen, och blir blixtförälskad. Då hon spelar cello i Bukarestoperan följer han med henne dit, och blir då inblandad i en livsfarlig kamp med Gabis våldsamma f.d. make Nigel; som inte har några som helst planer på att låta någon annan än han prata med Gabi.

The Death of Charlie Countryman är en ovanlig och förhållandevis nyskapande film, som inte riktigt liknar något man tidigare sett. Det är udda och en svårdefinierad film, som blandar genrer hej vilt. Det är både drama, thriller, romantik och action; allting i en enda salig blandning. Det låter egendomligt, och det är det i och för sig också. Men det funkar ändå riktigt bra, och resultatet är en stark och välgjord film. Det är charmigt, romantiskt och hyfsat spännande, samtidigt som det finns ett visst djup och ovanligt många bottnar. Det är också intensivt, och med ett lagom högt tempo. Filmen har en slags surrealistisk stil över sig, samtidigt som det är ganska realistiskt. Rollfigurerna är intressanta och åtminstone Charlie och Gabi har blivit nyanserade personer som känns äkta. Det är glädjande med mänskliga karaktärer, som man lätt kan relatera till och som känns som helt vanliga människor. Alla som någon gång varit kär kan därför lätt förstå Charlie och hans motivation. Det finns också en viss lågmäld humor som hjälper till att lätta upp stämningen.

Filmen är också ovanlig i sin uppbyggnad, då den åtminstone periodvis inte följer traditionella dramaturgiska mallar. Vid ett fåtal tillfällen gör det att filmen kan upplevas rörig, men till allra största delen fungerar det bra. Allt detta bidrar till en både originell och underhållande film, med många udda rollfigurer och beståndsdelar. Till största delen håller det också ihop logiskt, och det är glädjande med en film som inte bara lägger till actionscener för sakens skull utan där det faktiskt fyller en funktion och har ett syfte. Det är dessutom en fängslande och fascinerande film, där man snabbt dras in i handlingen och sedan sitter klistrad. Det är dessutom ganska oförutsägbart, och med en del överraskningar. Att den dessutom är relativt lågmäld, och undviker allt vad övertydlighet heter, gör knappast saken sämre. Dialogen är också genomarbetad och trovärdig, vilket ytterligare förhöjer helhetsintrycket.

Allt detta låter bra, och det är det också. Under drygt två tredjedelar av filmen var jag väldigt förtjust i The Death of Charlie Countryman, och var fast besluten att ge den en åtta i betyg. Problemet är att den åtminstone till viss del spårar ur under den sista halvtimmen. Vid ett par tillfällen börjar Charlie bete sig mer än lovligt korkat, vilket orsakar en del trovärdighetsproblem. Det känns uppenbart att manusförfattaren valt att kompromissa med logik och realism i ett desperat försök att få filmen att bli mer spännande, och det känns som fel väg att gå. Mot slutet förekommer också ett par lite väl utdragna actionsekvenser, och det börjar nästan kännas som en slags parodi på James Bond. Förvisso en smula ironiskt med tanke på regissörens efternamn, men knappast ett smart drag...

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och originellt bildspråk. Här finns många vackra vyer, en genomarbetad bildkomposition och periodvis rentav en aningen psykedelisk känsla. Det märks att Fredrik Bond huvudsakligen jobbat med reklamfilmer, för ytan är verkligen utomordentligt vacker. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Shia LaBeouf är riktigt bra i huvudrollen som Charlie, och gör en stark och trovärdig rollprestation helt utan överspel eller konstlade manér. Evan Rachel Wood är som vanligt strålande som Gabi, och hon gör en mycket minnesvärd insats. Jag är dock lite kluven till hennes (fejkade) rumänska brytning, som visserligen till största delen låter hyfsat trovärdigt men som inte alltid övertygar till 100%. Mads Mikkelsen är som vanligt bra, och gör en imponerande och obehaglig insats som den måttligt charmige Nigel. Även i övrigt är det bra skådespelare, och den alltid lika talangfulla Melissa Leo gör vad som går av den begränsade rollen som Charlies döda mamma.

The Death of Charlie Countryman är en ojämn men överlag riktigt bra film, som engagerar och berör med en fin stämning och ett fantastiskt foto. Det är charmigt, spännande, fartfyllt och dessutom med en trovärdig romantik som för en gångs skull aldrig blir översentimental eller överromantiserande. Tyvärr tappar dock filmen en del av sin charm och logik mot slutet, då det uppstår ett par logiska luckor och ett lite väl stort fokus på action. Det är tråkigt, då filmens första dryga timme är väldigt lyckad och minnesvärd. Den sista halvtimmen drar ner helhetsintrycket lite grand, men det är ändå en så bra och välgjord film att den är väl värd att se för de flesta, och som helhet därför får en stark sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men är ändå ganska lättläst. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stilren.

Som bonusmaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 20 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, manusförfattare, producenter och skådespelare. Det är hyfsat intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Det är också intressant att se hur en actionscen spelades in, vilket är det enda riktiga "bakom kulisserna"-filmmaterialet som förekommer. Men lite för stort fokus läggs på att beskriva rollfigurerna, och periodvis förekommer lite väl mycket ryggdunkande om hur fantastiska skådespelarna och regissören är; som om någon någonsin verkligen skulle ämna till att säga motsatsen... Slutligen finns även fem trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl gränsfall om det verkligen kan klassas som extramaterial. Tyvärr har inget av bonusmaterialet någon som helst textning, utan återges uteslutande på engelska, vilket är beklagligt.

Recensionen skriven: 31 juli 2014
Senast uppdaterad: 1 augusti 2014

Recensionen har lästs 3310 gånger av 1966 personer, sedan den 31 juli 2014