Monte - Morgan Freeman Finnegan - Emma Fuhrmann
Charlotte - Virginia Madsen Willow - Madeline Carroll
Flora - Nicolette Pierini Henry - Kenan Thompson
Carl Loop - Ash Christian Karen Loop - Jessica Hecht
Joe Viola - Kevin Pollak Luke Ford - Boyd Holbrook
Al Kaiser - Fred Willard Mahmoud - Debargo Sanyal

Den rullstolsbundne författaren Monte Wildhorn har varit en framgångsrik författare av westernromaner, men sedan hans fru dött sex år tidigare har han inte kunnat skriva någonting. Faktum är att han inte kunnat göra mycket mer än att supa året om. Då han inte har några inkomster alls tackar han ja till att sköta om Dog Daves hus under sommaren i det lilla samhället Belle Isle - där får han bo gratis, under förutsättning att han tar han om ägarens hund Ringo. Sommaren blir dock inte som planerat, när han kommer i kontakt med den ensamstående grannen Charlotte och hennes tre döttrar Willow, Finnegan och Flora. Han blir intresserad av Charlotte, men tillbringar mest tid med hennes mellandotter Finnegan, som vill lära sig allt om fantasi och skriveri...

The Magic of Belle Isle är inte direkt någon originell eller nyskapande film, men det är ändå en bra film som underhåller och berör med enkla medel. Storyn är av gammalt klassiskt snitt, men är intressant och fascinerande. Det är en mycket finstämd film, med en imponerande stämning. Det är charmigt och mysigt, och det gör att filmen hela tiden engagerar trots en enkel story. Det är också berörande, och det är lätt att bry sig om rollfigurerna. Monte har blivit förvånansvärt mångbottnad, och fastän han är en bitter alkoholist känner man för honom. Jag blev också intresserad av Finnegan, som är en mycket intressant och nyanserad rollfigur. Hennes mamma Charlotte hinner få några nyanser, men känns annars lite mer stereotypt. Willow hinner tyvärr inte få alltför många nyanser, utan känns mer endimensionell. Flora däremot är en charmig och intressant karaktär med fler bottnar än det ser ut som vid en första anblick.

Att kategorisera det här som en dramakomedi, som görs på omslaget, är en sanning med modifikation. Visst finns det viss humor, och man får skratta lite grand åt småroliga poänger och repliker. Men det rör sig nästan uteslutande om småfniss, och de klockrena poängerna lyser helt med sin frånvaro. Man småfnissar då och då, och på sin höjd väntar något enstaka lite högre skratt, men annars stannar det vid leenden. Lite mer än så brukar jag förvänta mig av en komedi, men som drama betraktat fungerar The Magic of Belle Isle betydligt bättre. Den komedi som finns räcker för att lätta upp stämningen, men räcker inte om man förväntar sig en rolig film.

Men som drama är det en fängslande och berörande film, som håller intresset vid liv hela tiden och där man bryr sig om vad som ska hända. Det är fint och mysigt, och jag uppskattar verkligen den fina stämningen och atmosfären. Det är också en lagom lågmäld film, som inte känns övertydlig men som heller inte är några problem att hänga med på. Allting är gjort med värme och hjärta, och det märks. Jag uppskattar också den ovanligt lyckade dialogen, som är både intelligent och genomarbetad samtidigt som den känns helt trovärdig. Det är en ganska realistisk och jordnära film, och jag tycker verkligen om rollfigurerna. Jag uppskattar också den ovanligt lyckade kvinnosynen, med starka och intressanta kvinnliga rollfigurer som aldrig hamnar i skymundan.

Men tyvärr är storyn i tunnaste laget, och egentligen händer inte mycket alls. Det är en långsam film, där allting lunkar på i sakta mak hela tiden. Här finns inga direkta överraskningar och tempot är lågt. Det är enkelt och tunt, men genom den fina stämningen och de intressanta rollfigurerna hålls intresset vid liv ändå. Men jag hade verkligen önskat att lite mer kunnat hända, och att en film som räcker 1 timme 49 minuter faktiskt känns längre än så är inget gott tecken. Bitvis har det också blivit lite väl tillrättalagt och sockersött, och dessutom är historien lite väl förutsägbar. Det är ingen större konst att förutspå det mesta som kommer att hända, och jag satt länge och hoppades att allting inte skulle sluta precis så uppenbart som jag hade väntat mig - förhoppningar som tyvärr var förgäves...

Fotot är utmärkt, och filmen har ett enkelt men effektivt bildspråk kombinerat med oerhört vackra vyer. Det är oerhört vackert och stämningsfullt, vilket bidrar till att höja helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är mycket bra. Morgan Freeman gör en stabil och bra insats, och även fast det här inte tillhör någon av hans bästa rollprestationer, så spelar han trovärdigt och naturligt. Emma Fuhrmann är mycket bra som Finnegan, och gör en stark och naturlig rollprestation av den kanske mest intressanta rollfiguren i filmen. Emma har alla förutsättningar att komma långt inom filmbranschen. Virginia Madsen gör en bra insats som Charlotte, men gör inte lika stort väsen av sig. Stabilt, men utan att sticka ut; om man så vill. Madeline Carroll är som vanligt mycket bra som Willow, och gör allt som går av den tyvärr lite väl platta rollfiguren. Nicolette Pierini är riktigt bra som Flora, och att hon dessutom är så söt och charmig gör knappast saken sämre.

The Magic of Belle Isle är en finstämd, berörande och engagerande film. Den är kanske inte alltför mycket för världen och är inte alltför minnesvärd, men det är hela tiden intressant och charmigt. Med en viss humor, intressanta rollfigurer och rikligt med charm kommer man långt, men tyvärr är filmen i tunnaste och långsammaste laget plus att det blivit lite för tillrättalagt; t.o.m. för mig som uppskattar den här genren. Det är ändå en bra och fullt sevärd film, väl värd att se för de flesta, men jag hade väntat mig lite mer än så här måste jag medge. Det når ändå upp till en sjua, och det är ju verkligen inte fy skam, men det är samtidigt tråkigt då filmen haft potential att bli så mycket bättre utifrån samma story. OCh efter Rob Reiners riktigt lyckade Flipped är jag besviken över att hans senaste film tyvärr är ett litet steg i fel riktning.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, finska och norska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr ganska smala kantlinjer vilket gör det lite svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. Översättningen är relativt bra, men tyvärr förekommer ett fåtal onödiga grammatikfel och i vissa fall rena slarvfel. Eller vad sägs om att översätta "McClaws is not for sale" med "Luke är inte till salu"...? När man matar in BD-skivan möts man av en språkvalsmeny, distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns bara på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt men inte alltför förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 12 maj 2013
Senast uppdaterad: 13 maj 2013

Recensionen har lästs 3236 gånger av 1897 personer, sedan den 12 maj 2013