Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Farmor Annie - Betty White Gertrude - Malin Åkerman
Mr. Gilbertson - Denis O'Hare Ramone - Oscar Nuñez
Styrelseordförande Bergen - Michael Nouri Chuck - Michael Mosley
Jill - Anne Fletcher Bob Spaulding - Aasif Mandvi
Styrelsemedlem Malloy - Gregg Edelman Jim McKittrick - Dale Place

Sandra Bullock & Ryan Reynolds

Amerikanska Anne Fletcher har under merparten av sin karriär varit en framgångsrik koreograf för en lång rad filmer och TV-serier, men är även skådespelerska med ett dussintal små eller halvsmå roller i bagaget. 2006 debuterade hon som regissör för dansfilmen Step Up, och nu senast såg vi henne i 27 Dresses (båda tidigare recenserade här). När tiden nu är mogen för Annes tredje film som regissör håller hon sig till samma tema som tidigare, nämligen romantiska komedier. I Sverige gick den upp på bio i somras, och har nu släppts på DVD. Margaret Tate är chefsredaktör på en bokförläggare i New York, och styr över stället med järnhand. Hon tvekar inte att avskeda de flesta för minsta lilla, och behandlar sin assistent Andrew mer eller mindre som slav. Problemet är bara det att Margaret kommer från Kanada, och på grund av misstag med pappersarbete riskerar hon nu att bli utvisad ur landet. Det ser mörkt ut, och att hon dessutom har en övernitisk tjänsteman från Immigrationsverket efter sig gör sannerligen inte saken bättre. Men så kommer Margaret på en enkel och effektiv lösning - hon ska helt enkelt gifta sig med assistenten Andrew, för att på så sätt få uppehållstillstånd i USA. Vad Andrew tycker om saken spelar mindre roll, och efter vissa övertalningsmetoder går Andrew med på det. För att allt ska verka trovärdigt inför immigrationshandläggaren reser Andrew och Margaret den långa vägen till Alaska, för att hälsa på hans familj och berätta nyheten om förlovningen för dem. Där finns såväl Andrews föräldrar som hans ovanligt livliga 90-åriga farmor Annie och dessutom hans ex-flickvän Gertrude. Då de flesta är smått excentriska blir det en minnesvärd och kaotisk helg som väntar, och allt eftersom börjar det bli allt svårare för paret att fortsätta låtsas...

The Proposal lär inte gå till filmhistorien som något unikt och nyskapande mästerverk. Här handlar det nämligen om en ganska traditionell romantisk komedi som följer genrens gängse mallar, och inte erbjuder några stora överraskningar. Men ibland behövs det inte heller, och det här är trots allt en riktigt lyckad film som är ovanligt välgjord och genomarbetad. Då jag alltid tyckt mycket bra om romantiska komedier hade jag höga förväntningar inför The Proposal, och de infriades till fullo. Är man kritiskt lagd finns det visserligen mycket att klaga på. Något större djup erbjuds inte, och trots en hyfsat allvarlig grundpremiss så är det en lättsam och underhållande film . Det är också en förutsägbar film, där utgången är ganska given och det bara handlar om vad som händer på vägen som räknas. Fast å andra sidan kan väl detsamma sägas om de flesta romantiska komedier, och som med de flesta filmer i genren är det trots allt resan som är viktigare än slutdestinationen. Det finns också gott om klichéer och en och annan stereotyp karaktär. Grundstoryn är heller inte direkt unik, och delar bl.a. en hel del likheter med handlingen i den klassiska fransk-amerikansk-australiensiska dramakomedin Gifta på låtsas från 1990; fast samtidigt råder det ingen tvekan om att The Proposal är bättre än den filmen.

Framförallt är det här en ovanligt rolig film, som innehåller rikliga mängder humor och där jag skrattade vid ett stort antal tillfällen. Det är visserligen ganska långt mellan de riktigt klockrena poängerna, men det kompenseras att att det är riktigt roligt nästan hela tiden, och det är närmast omöjligt att se filmen utan att skratta högt ganska ofta. Det är också en riktigt charmig film, där det är lätt att sympatisera med rollfigurerna och man hela tiden bryr sig om vad som ska hända. Fastän Margaret inledningsvis inte direkt är en trevlig person, så lyckas man ändå att sympatisera med henne och hon framstår som fullt mänsklig. De två huvudrollerna har blivit någorlunda mångbottnade och genomarbetade, och dessutom har inte minst farmor Annie åtminstone en del nyanser. I övrigt är många tämligen endimensionella, men det spelar faktiskt ingen större roll i en film som denna, då de trots allt är huvudrollerna som är A och O. Dock hade jag gärna velat se mer av Andrews ex-flickvän Gertrude, som är en ovanligt mänsklig och intressant karaktär, men som gömts undan i en ganska liten roll. Men det jag främst hakar upp mig på är att The Proposal bitvis blivit lite väl överdriven och tillskruvad, och vid de tillfällena sjunker trovärdigheten avsevärt. Att en del av rollfigurerna är kraftigt överdrivna gör inte så mycket, då det samtidigt lockar till skratt och filmen trots det förblir någorlunda realistisk. Men vid några tillfällen har manusförfattaren gått över gränsen för vad som kan anses vara överkomligt, och somliga scener är ganska onödiga. Bl.a. finns det en lång och poänglös scen om en indianceremoni som inte tillför någonting till handlingen, utan känns bara tillskruvad för sakens skull. Några scener har även blivit längre än nödvändigt, och filmen hade nog vunnit på att kortas ner en smula.

Men de flesta av bristerna kompenseras av att The Proposal har ett så gediget hantverk och är riktigt välgjord. Fotot är förstklassigt, och filmen erbjuder många vackra vyer över "Alaska", trots att det som ska föreställa vara Alaska i själva verket är inspelat i delstaten Massachusetts långt ifrån Alaska (med inlagda specialeffekter för att få det att se ut som Alaska). Det ser ändå förvånansvärt realistiskt ut, och ibland är det omöjligt att inte bli berörd av det imponerande fotot. Filmen har även passande musik och är snyggt klippt. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Sandra Bullock är lysande som Margaret och lyckas att både framstå som hård och elak men samtidigt mänsklig och naturlig. Det är en mycket svår balansgång, men Sandra klarar det med bravus. Ryan Reynolds spelar också mycket bra som Andrew, och gör en ovanligt naturlig och stark rollprestation. De båda huvudrollerna har också övertygande personkemi, och båda har perfekt komisk tajming. Dessutom är Mary Steenburgen (mest känd från den alltför underskattade TV-serien Joan of Arcadia) och Betty White riktigt lyckade som Andrews mamma och farmor. Dessutom är Malin Åkerman som vanligt lysande, och gör en stark och trovärdig insats som ex-flickvännen Gertrude, även om hon tyvärr inte får alltför mycket att arbeta med. Överlag är The Proposal en riktigt bra och minnesvärd romantisk komedi, som visserligen inte är originell eller nyskapande, men som både är rolig, charmig och intressant. Därför blir det en trevlig filmupplevelse som väntar, så länge man inte har orealistiska förväntningar och tror att det här ska vara något filmtekniskt mästerverk. Jag kan varmt rekommendera filmen för de allra flesta, och fastän det inte är någon av de bästa romantiska komedierna som gjorts så är den definitivt över genomsnittet. I slutändan saknar jag dock någonting extra som får filmen att sticka ut mer från mängden, och därför nöjer jag mig med en stark sjua i betyg.

Sandra Bullock & Ryan Reynolds

DVD-utgåvan av The Proposal erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, där i synnerhet bilden imponerar med utmärkt svärta och levande färger. Filmen är textad på nio olika språk, däribland de fem nordiska språken. Det finns även två engelska textningar - både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade - vilket jag uppskattar. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska översättningen håller relativt hög klass, även om den ibland blivit lite väl nedkortad och fritt översatt. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk och en kort distributörsjingel. Därefter visas en reklamjingel för HD-formatet Blu-Ray. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stilren och effektfull, men som bara finns på engelska. Det visas inga trailers automatiskt, utan dessa nås istället från huvudmenyn.

Som extramaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören Anne Fletcher och manusförfattaren Peter Chiarelli. Det är trevligt att lyssna på och en del matnyttig information framkommer, men ibland märker man att de inte har tillräckligt mycket att säga. Därför blir det en del partier där för stor vikt läggs åt att beskriva innehållet i scenerna, vilket man förstås redan vet om man sett filmen. Därefter hittar vi två bortklippta scener, som totalt räcker tre minuter. De tillför inte särskilt mycket till filmen, men är trevliga och underhållande att se på. Därför är det förståeligt att de klippts bort. Det finns även kommentatorspår till de båda scenerna med regissören Anne Fletcher och manusförfattaren Peter Chiarelli. Det är värdefullt för att få en djupare insikt i de bortklippta scenerna, och är definitivt välkommet. Vidare återfinns ett alternativt slut, som är det ursprungliga slutet som spelades in och varar i drygt sex minuter. Det är riktigt roligt och underhållande, men det blir lite för överdrivet och tillskruvat så jag förstår att de valde att byta ut slutet efter att det spelats in. Även till det alternativa slutet finns kommentatorspår med samma två personer, som är intressant att lyssna på. Slutligen hittar vi ett inslag från inspelningen av filmen på drygt sex minuter, som både innehåller misslyckade tagningar samt diverse avsiktlig humor och en slags intervjuer under inspelningen. De misslyckade tagningarna är roliga att se på, men resten blir för löjligt och känns därför lite tråkigt. Där tar det roliga slut. Det extramaterial som finns är intressant, men jag kan inte förneka att jag hade väntat mig mer av en biovisad påkostad film som denna. Jag hittar dock inget som tyder på att det skulle finnas mer extramaterial på någon utländsk utgåva, så vi verkar åtminstone inte gå miste om någonting i Skandinavien. Allt extramaterial har svensk text (inklusive kommentatorspåren), vilket är glädjande. Under en tid när allt fler distributörer struntar i att texta extramaterial, så är det roligt att Disney fortfarande tillhör undantagen.

Recensionen skriven: 3 november 2009
Senast uppdaterad: 4 november 2009

Recensionen har lästs 5051 gånger av 2893 personer, sedan den 3 november 2009