Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Sara - Minka Kelly Rebecca - Leighton Meester
Stephen - Cam Gigandet Tracy - Alyson Michalka
Irene - Danneel Harris Professor Roberts - Billy Zane
Jason - Matt Lanter Kim - Katerina Graham
Maria - Nina Dobrev Marias väninnor - Lauren Storm / Elena Franklin
Alison (Rebeccas mamma) - Frances Fisher Jeff (Rebeccas pappa) - Tomas Arana

Den danska regissören och producenten Christian E. Christiansen regidebuterade med dramat Råzone (som mig veterligen aldrig kommit till Sverige), och blev omtalad när hans kortfilm Om natten blev nominerad till en Oscar för bästa kortfilm. Efter det blev Christian erbjuden projekt i USA, och efter flytten till USA blev ungdomsthrillern The Roommate hans första amerikanska produktion. Manuset är skrivet av debutanten Sonny Mallhi, och i Sverige släpps filmen direkt på DVD.

Sara Matthews ska börja studera på ett universitet i Kalifornien, och drömmer om att jobba inom modebranschen. Hon får snabbt en ny bästa vän i partytjejen Tracy, och inleder ett förhållande med trummisen Stephen. Som rumskamrat i hennes studentrum blir hon tilldelad överklasstjejen Rebecca Evans, och de blir snabbt vänner. Rebecca verkar visserligen lite överbeskyddande över Sara och beter sig ibland lite underligt, men trots Tracys varning att något är skumt med Rebecca är det inget som Sara vill kännas vid. Men allt eftersom börjar Rebecca att bete sig alltmer underligt och våldsamt, och när Sara väl inser att hennes rumskompis inte är så charmig som hon först verkade kan det vara för sent...

The Roommate är sannerligen ingen originell film, och man har sett nästan allt förut. Framförallt har filmen väldigt stora likheter med Ensam ung kvinna söker, fast moderniserad och förflyttad till collegemiljö. Jag vet inte huruvida likheterna är avsiktliga eller ett tecken på dålig fantasi hos manusförfattaren, men det finns i alla fall ingenting originellt med The Roommate. Det kryllar av klichéer och en och annan stereotyp rollfigur, och det är också väldigt förutsägbart.

Men storyn är genomarbetad och intressant, och collegemiljön gör att den här bekanta storyn faktiskt fungerar bättre än vanligt - i studentrum finns trots allt ingenstans att ta vägen, och det handlar om små rum för två personer utan väggar emellan, varför det är lätt att föreställa sig mardrömmen då ens rumskompis visar sig vara spritt språngande galen. Storyn håller också ihop logiskt utan nämnvärda logiska luckor, och det är en trevlig omväxling. Visserligen beter sig inte alla rollfigurer helt logiskt och periodvis framstår Sara som lite väl naiv som inte misstänker att något är skumt med Rebecca tidigare, men det är inget som inte kan bortförklaras.

Tyvärr har dock filmen vissa problem med tempot, och går ibland alldeles för snabbt framåt. Det mest uppenbara är att karaktärsbeskrivningarna och introduktionerna sker väldigt snabbt, och manusförfattaren verkar vilja presentera rollfigurerna så snabbt som bara möjligt så att själva handlingen kan komma igång. Det gör att vissa trovärdighetsproblem uppstår, då det är lite svårt att tro att någon ska bli god vän med någon efter ett enda kort samtal. Även senare går det ofta lite väl snabbt framåt, och upplösningen sker snabbt och lite onaturligt. Vid ungdomsfilmer är det förståeligt att vilja förkorta filmer, och inom den här genren tror jag inte många skulle vilja se en tre timmar lång film, men det borde finnas någon gyllene medelväg och ett sätt att presentera rollfigurerna på ett lagom snabbt och mer trovärdigt sätt.

Det förekommer också vissa sidohistorier som inleds, men som aldrig egentligen leder någonstans. Det mest uppenbara är en kort scen där Rebecca stöter på "vänner" från hennes förflutna, som verkar allt annat än förtjusta i henne, men det leder ingenstans och vi får aldrig veta mer om detta. Somliga rollfigurer går också upp i rök under filmens gång, och framförallt saknade jag Tracy som försvinner helt halvvägs in i filmen. Tyvärr har Rebecca blivit lite väl endimensionell, och vi får egentligen ingen bakgrundsinformation om henne. Det brukar man förstås heller inte få i filmer av det här slaget, men det hade genast gjort filmen djupare än den nu blivit. Däremot har Sara blivit en ganska mångbottnad rollfigur, som känns äkta och ganska intressant.

Med en story som denna borde det bli en ganska otäck rysare, men så är inte fallet med The Roommate. På gott och ont är det här istället en ganska renodlad dramathriller, som överlag är riktigt spännande och bitvis obehaglig, men som aldrig blir minsta lilla otäck. Jag hade gärna velat se vissa slags rysarinslag, men den intensiva thrillerdelen fungerar ändå ganska väl. Ibland visar filmen dock lite för lite, och man märker att filmteamet haft vissa problem att tona ner filmen för att den ska kunna få 13-årsgräns i USA (så kallad PG 13). Något större djup finns heller inte, men som lättsam och spännande underhållning fungerar det ändå riktigt väl.

Fotot är fullt funktionellt och har ett effektivt bildspråk, men sticker inte ut på något sätt. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Minka Kelly är bra som Sara, och spelar övertygande och trovärdigt, men känns ibland en smula opersonlig. Men filmens klart bästa insats står Leighton Meester (mest känd som Blair i Gossip Girl) för, som gör en fantastisk insats som Rebecca och lyckas på ett övertygande sätt att både framstå som charmig och obehaglig. Det är trevligt att se Leighton i en roll man inte är van att se henne i, och hon visar stor potential inför framtiden då det här dessutom är en mycket svår roll. Cam Gigandet är helt okej som pojkvännen Stephen, men sticker intw ut nämnvärt. Aly Michalka är som vanligt utmärkt, men får inte mycket att arbeta med i en otacksam roll som försvinner nästan helt efter ett tag.

Det är lätt att avfärda The Roommate som en mer eller mindre ren kopia av Ensam ung kvinna söker, och det är allt annat än originellt och nyskapande. Men det är ändå en ganska välgjord och välspelad film, som håller ihop logiskt och förblir spännande. Det är inget större djup som erbjuds och filmen lär inte direkt vinna någon Oscar, men om man vet vad man ger sig in i blir man sannolikt inte besviken. The Roommate är ganska tydligt inriktad på tonåringar i första hand, och därför tycker man förmodligen bäst om filmen om det åtminstone inte var så länge sedan man var tonåring. Men trots att det var närmare 15 år sedan jag var tonåring hade jag fullt utbyte av filmen, och tycker den är helt okej och underhållande. Jag skulle inte vilja se om den, men kan ändå rekommendera att de flesta åtminstone hyr filmen en gång. För mig stannar betyget på en stark sexa, men om jag vore yngre skulle förmodligen betyget bli lite högre.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska textningen håller hyfsad klass. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och stillastående men engelskspråkig. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen, så visas först varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, och dessutom känns det lite malplacerat att lägga det precis innan själva filmen, men det är åtminstone tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer brukar envisas med.

Som extramaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören Christian E. Christiansen. Han har en del intressant att komma med och mellan varven är det matnyttigt. Men det blir lite för tunt, och det hade blivit betydligt bättre om även manusförfattaren eller någon annan kunnat göra honom sällskap. Ibland låter Christian också lite väl opåläst, då han vid flera gånger påpekar att han inte vet något om de amerikanska företeelser som tas upp i filmen då han kommer från Danmark. Jag tycker inte det borde vara för mycket begärt att en regissör gör tillräcklig research så att han faktiskt vet det mesta som hans film syftar på, även om man inte känner till företeelserna sedan tidigare... Det finns också ett flertal bortklippta scener, som är intressanta att se på men inte tillför särskilt mycket. Slutligen finns också några trailers för andra filmer; valbart som ett gemensamt block från menyn. Tyvärr har extramaterialet ingen svensk text, men däremot finns engelsk text på allt.

Recensionen skriven: 4 augusti 2011
Senast uppdaterad: 5 augusti 2011

Recensionen har lästs 3467 gånger av 1960 personer, sedan den 4 augusti 2011