Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Diane Johnson & Stanley Kubrick, baserat på en roman av Stephen King
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Jack Torrance - Jack Nicholson Wendy Torrance - Shelley Duvall
Danny - Danny Lloyd Hallorann - Scatman Crothers
Grady - Philip Stone Ullman - Barry Nelson
Lloyd - Joe Turkel Spökflickorna - Lisa Burns / Louise Burns

Den aspirerande författaren Jack Torrance får anställning som vaktmästare på det ensligt belägna Overlook Hotell uppe i Klippiga bergen, där han ska ta hand om hotellet i ett halvår medan det stänger för vinterhalvåret. Jack störs inte av chefens varning att den förre vaktmästaren tio år tidigare mördade sin familj för att sedan begå självmord, men han avstår att berätta den lilla detaljen för sin fru Wendy och sin son Danny. Men Danny som har telepatiska förmågor anar snart oråd, och något skumt pågår på hotellet och kanske framförallt på rum 237...

Pinsamt nog har jag faktiskt inte sett denna klassiker förrän nu, och jag är nog en av fåtalet som inte gjort det. Jag hade ganska höga förväntningar när jag satte mig framför TV:n, och till största delen infriades dem men ändå inte helt. The Shining är helt enkelt en riktigt bra film, som håller förvånansvärt väl än idag. Historien är enkel men samtidigt komplex, och känns genomarbetad. rollfigurerna är också intressanta, även fast jag hade velat veta mer om Wendy.

Stämningen och atmosfären är utmärkt, och filmen lyckas förmedla en obehagsstämning som få andra filmer lyckas med. Periodvis är det också riktigt otäckt, även fast det med facit i hand finns mer otäcka filmer av nyare datum. Det är underhållande, småroligt och riktigt spännande, och det stora ensliga hotellet fungerar utmärkt som miljö. Med intressanta rollfigurer, en intressant miljö och en kuslig stämning kommer man helt klart långt.

Men det är också en ganska invecklad film, som är svår att riktigt få något grepp om. Givetvis avsiktligt, men jag hade föredragit att få lite fler ledtrådar till hur man ska tolka saker och ting, istället för att behöva gissa sig till allt. Det finns också en del logiska luckor, och jag lyckas inte få allt att hålla ihop logiskt. Plus att det dyker upp personer från tomma intet, som aldrig riktigt förklaras; och sidohistorier som helt rinner ut i sanden. Dessutom blir filmen mer förutsägbar än det sannolikt var meningen, i och med skådespelares ageranden som väcker tydliga varningssignaler från första början. Wendy framstår också som onödigt passiv och undergiven, vilket särskilt med dagens mått mätt ger filmen en negativ kvinnosyn.

Fotot är utmärkt, medan skådespelarna varierar en hel del. Jack Nicholson är utmärkt som Jack, och trots att han balanserar på gränsen till överspel ger han ett starkt och effektivt intryck som förstärker handlingen på ett elegant sätt. Men Shelley Duvall imponerar inte alls som Wendy, och ger ärligt talat ett ganska onaturligt och opersonligt intryck som upplevs konstlat. Då hon spelat mycket bättre i andra sammanhang kan jag bara förmoda att det åtminstone delvis måste bero på Stanley Kubricks regi. Danny Lloyd placerar sig någonstans mitt emellan, som spelar helt okej men inte jättebra.

The Shining är en riktigt bra film, som har klarat tidens tand förvånansvärt väl - åtminstone med undantag av Wendy och några andra aspekter. Det är stämningsfullt, obehagligt och ganska otäckt, men här finns också en del logiska luckor och en del svårbegripliga detaljer. Och exakt hur man ska tolka en del av aspekterna är nästintill omöjligt att bli klok på... Möjligtvis kanske filmen hade upplevts ännu bättre om man sett den medan den fortfarande var lite nyare, men för mig som ser den för första gången nu stannar betyget på en stark sjua. Men stark och minnesvärd är den helt klart, och bör även hålla att ses om åtminstone en gång.

Alla DVD- och Blu-Ray-utgåvor i Norden är tyvärr kraftigt nedklippta, då de ursprungliga 2 timmar 26 minuter har klippts ned till 1 timme 59 minuter. Enligt uppgift ska den nya utgåvan på Ultra-HD Blu-Ray vara oklippt, men utan tillgång till den kan jag inte bekräfta det. Således kan jag alltså bara bedöma den nedkortade (så kallade europeiska) versionen av filmen.

Recensionen skriven: 10 mars 2020
Senast uppdaterad: 10 mars 2020

Recensionen har lästs 2788 gånger av 1092 personer, sedan den 10 mars 2020