Octopus - Samuel L. Jackson Silken Floss - Scarlett Johansson
Ellen Dolan - Sarah Paulson Polischef Dolan - Dan Lauria
Morgenstern - Stana Katic Pathos, Phobos, m.fl. - Louis Lombardi
Pain Rich - Paz Vega Lorelei - Jaime King

© Lionsgate & Odd Lot Entertainment
Bildkälla: Sony Pictures Releasing

Den amerikanska serieskaparen Will Eisner (1917 - 2005) är av många ansedd att vara en av de främsta skaparna av tecknade serier genom tiderna, och den som utvecklat seriekonsten mest. Hans mest kända verk hette Spirit, och skapades 1940 där den därefter publicerades i ett drygt decennium. I Sverige har serien levt en relativt anonym tillvaro, men har bl.a. publicerats i gamla Serie-Nytt och Fantomen. Serien handlade om en f.d. polis vid namn Denny Colt, som efter att ha dött återuppstått för att bekämpa brott. Nu har även den serien gått samma öde till mötes som de flesta andra och har blivit till film. 2008 års sista serietidningsfilmatisering har den forna serietecknaren Frank Miller skrivit och regisserat, som tidigare bl.a. blivit känd genom 300 och Sin City. Här får vi lära känna superhjälten Spirit, som tidigare var polis och hette Denny Colt, men som sedermera dött och återuppstått som en form av halvodödlig människa. Någon som genomgått en liknande förvandling är ärkefienden Octopus, men han har inte fullt lika nobla avsikter som Spirit. Octopus vill istället jämna hela staden Central City med marken, och vill inget hellre än att bli helt odödlig. Som om Spirit inte haft fullt upp med annat, så dyker dessutom hans gamla flickvän Sand Saref, från den tiden när han var levande, upp. Kan hon ha någonting att göra med Octopus planer...?

Låt mig börja med att inflika en liten brasklapp: jag har aldrig läst serien Spirit, och har heller inte för avsikt att göra det. Faktum är att jag fram tills förra veckan aldrig ens hört talats om serien. Antagligen är jag för ung för det, då det mestadels verkar vara äldre generationer som känner till serien. Ett problem för oss som inte känner till förlagan är att filmen inleds rakt in i handlingen, utan någon större introduktion av vare sig Spirit eller andra karaktärer. Tids nog får vi visserligen reda på det mesta, men det tar ett tag innan man får lära känna rollfigurerna tillräckligt väl för att bry sig om något. Det hade verkligen varit önskvärt att inte förutsätta att alla redan känner till allt, utan inleda med en ordentlig presentation av rollfigurerna. De som sett tidigare filmer av Frank Miller känner genast igen sig, och visuellt bär filmen tydliga kännetecken av honom. Det visuella är också det mest positiva med filmen, där både foto och scenografi håller hög klass. I synnerhet användningen av kontraster och ljus är mycket imponerande och effektfullt, och gör att filmen känns unik och originell. Grundstoryn har också mycket potential, och det är en annorlunda och intressant story där i synnerhet några av rollfigurerna är intressanta. Men ärligt talat blev jag besviken över The Spirit, som hade haft potential att bli mycket bättre än den faktiskt blivit. Alltför många scener har blivit sega och utdragna, och scener som inletts mycket starka fortsätter flera minuter längre än det faktiskt funnits någon anledning till. Det hade absolut varit önskvärt om filmen kortats ner med minst en kvart. En del av rollfigurerna är också mycket endimensionella, och exempelvis ärkefienden Octopus får vi inte veta tillräckligt mycket om för att orka bry sig. Det finns också en del omotiverat våld, och utdragna skjutscener som inte leder någonstans. Dialogen har också blivit allt annat än trovärdig, och periodvis rentav löjeväckande. Replikerna känns som typiska serietidningsschabloner, och ska en film bli levande så måste det till mer realistisk dialog än så. Dessutom har Spirits monologer (hans tankar i form av speakerröst) fått för stort utrymme, och blivit alltför utdragna. Monologer och berättarröster kan rätt använt vara ett utmärkt dramaturgiskt hjälpmedel, men här har man gått till överdrift och lagt in Spirits tankeröst nästan hela tiden. Att Spirits monologer dessutom alltför ofta är skrattretande löjliga gör heller inte saken bättre. Allt detta gör tyvärr att filmen blivit ganska oengagerande, och det är svårt att fängslas av handlingen. Filmen verkar också ta sig själv på lite för stort allvar, och mycket till humor finns inte. I synnerhet Octopus kommer med några fyndiga one-liners, men mer än så går det aldrig. Filmer som bygger på serietidningar borde rimligen ta tillvara på tillfället, och behandla källmaterialet med glimten i ögat. Här görs det istället på fullaste allvar, och det gör ironiskt nog att det blir svårt att ta filmen på allvar. En del av rollfigurerna och scenera känns också allmänt onödiga, och i synnerhet dödsängeln Lorelei har ett antal utdragna och intetsägande scener, som inte tillför någonting alls. Den rollfiguren hade lätt kunnat skrotas helt och hållet. Skådespelarinsatserna var överlag bra, och Gabriel Macht gör en stark och bra insats som Spirit/Denny. Eva Mendes och Sarah Paulson spelar också bra, och gör det bästa av det svaga manuset och de lite endimensionella karaktärerna. Samuel L. Jackson och Scarlett Johansson är som vanligt lysande i de två största skurkrollerna. Skådespelarinsatserna och den unika estetiska stilen gör att jag kan förlåta en del av filmens många brister - såsom endimensionella rollfigurer, sega och onödiga handlingar och en allmänt oengagerande storyline. Därför ger jag trots allt filmen en svag femma, trots att handlingen och manuset inte förtjänat mer än en fyra. Trots allt har The Spirit blivit en skaplig film, och är utan tvekan sevärd. I mina ögon är den dock inte värd att se på bio; det tycker nog de flesta är slöseri med pengar. Men när den släpps på DVD är den absolut värd att hyra, och jag är övertygad om att en del kommer att älska filmen. Jag tillhör dock inte den kategorin, men heller inte de mest inbitna sågarna. Kort sagt hade det kunnat bli en betydligt bättre film utifrån samma grundstory. Det här är den första filmen där Frank Miller både varit regissör och manusförfattare (tidigare har han bara varit antingen eller), och ärligt talat vore det nog önskvärt om det också blev den sista...

Recensionen skriven: 30 december 2008
Senast uppdaterad: 31 december 2008

Recensionen har lästs 3672 gånger av 1991 personer, sedan den 30 december 2008