Logan - Hugh Jackman Mariko - Tao Okamoto
Yukio - Rila Fukushima Jean Grey - Famke Janssen
Viper - Svetlana Khodchenkova Shingen - Hiroyuki Sanada
Yashida - Hal Yamanouchi Noburo - Brian Tee
Harada - Will Yun Lee Yashida som ung - Ken Yamamura
Professor Xavier - Patrick Stewart Magneto - Ian McKellen

Serietidningen X-Men om ett antal muntanter som genom genförändringar fått övernaturliga krafter, skapades ursprungligen av Stan Lee och Jack Kirby 1963 och har därefter gett upphov till bl.a. en långkörande tecknad TV-serie under 1990-talet. För de flesta är konceptet i dagens läge troligen mest känt genom långfilmen X-Men 2000 och dess två uppföljare. 2009 kom X-Men Origins: Wolverine, som började om på ny kula och introducerade X-Men-karaktären Wolverine på nytt; en figur som i Sverige hette Järven i serietidningsform. Ordet "Wolverine" betyder också järv på svenska, men särskilt många likheter till djuret lär man inte kunna hitta. Nu är det dags för en andra "solofilm" med Wolverine, utan de andra medlemmarna i X-Men, och detta genom filmen The Wolverine som regisserats av James Mangold.

James Logan har isolerat sig i en stuga i ett litet samhälle i Kanada, för att han inte ska behöva ta till sina övernaturliga krafter och kanske döda någon av misstag. Det faktum att han är osårbar gör också att han i stort sett inte kunnat leva något normalt liv, utan istället är han ensam och fantiserar mest om sin döda flickvän Jean. En dag stöter han på den rödhåriga samurajtjejen Yukio, och hon insisterar på att han ska följa med henne till Japan - detta för att hinna träffa Yashida, en f.d. soldat som Logan räddade livet på under andra världskriget, då han nu ligger för döden. Yashida erbjuder Logan/Wolverine att avlägsna hans förmåga att självläka, så att han skulle kunna bli en vanlig dödlig och leva ett vanligt liv, men Logan hinner inte svara innan den gamla mannen dör. Hans begravning blir dock inte så lugn som släkten väntat sig, då maskerade man börjar attackera och skjuta Yashidas dotterdotter Mariko. Logan tvingas nu fly med Mariko långt därifrån, för att samtidigt också försöka att lista ut vilka som ligger bakom attacken.

X-Men Origins: Wolverine var en ganska bra film, om än lite för tunn och utdragen. Glädjande nog är nya The Wolverine en bättre film, och resultatet är riktigt lyckat. Storyn låter kanske inte så jättemärkvärdig, men det är intressant och fascinerande. Filmen förblir engagerande, och jag uppskattar det lagom höga tempot. Det blir aldrig segt eller tråkigt, men går heller inte för snabbt framåt utan filmen håller sig på en lagom nivå med en lagom intensitet. Jag uppskattar också att det långt ifrån blivit någon traditionell actionfilm, utan trots vissa actionsekvenser så är det här lite mycket ett drama och en thriller. Filmen hinner också få ett tydligt djup, och det blir därmed inte samma lättsamma underhållning som man skulle kunna tro. Det är också hyfsat oförutsägbart, och även fast filmen inte direkt åstadkommer några nya grepp så finns det en del oväntade vändningar och intressanta sidohistorier. Det är underhållande, charmigt och ganska spännande. Trots en ganska lång speltid på lite drygt två timmar blir det aldrig segt eller tråkigt, utan det händer något hela tiden.

Logan/Wolverine har också blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur med viss karaktärsutveckling. Bland övriga hinner Yukio och Mariko få ett visst djup och i alla fall en del nyanser, medan övriga blivit ganska endimensionella. Det största problemet med övriga rollfigurer är Viper, som ser ut att dyka upp från ingenstans och aldrig får någon egentlig presentation. Hon har visserligen varit med i vissa andra inkarnationer av X-Men, men såvitt jag kan minnas aldrig i någon av spelfilmerna. Även i övrigt lider The Wolverine av vissa problem genom sin koppling till serietidningarna; exempelvis genom det faktum att Jean Grey såvitt jag kommer ihåg faktiskt inte varit Wolverines/Logans flickvän i någon tidigare spelfilm. Det verkar som att manusförfattarna främst tänkt på kontinuitet med serietidningarna, som gör att inte allting verkar hänga ihop logiskt jämfört med X-Men Origins: Wolverine eller ens X-Men-trilogin. För mig som aldrig läst någon av serierna, utan bara förknippar X-Men med den tecknade TV-serien och filmerna, så blir det lite problematiskt. Ser man på The Wolverine som en fristående film, utan att börja jämföra alltför mycket med tidigare produktioner, så fungerar det bättre.

Dessutom lider filmen av vissa logiska luckor, och jag fick inte allt att hänga ihop logiskt. Det förekommer också vissa outvecklade sidohistorier och rollfigurer som inte får tillräckligt med utrymme. Ibland går det också lite för långt, med detaljer och sidohistorier som inte längre känns som X-Men. Det gäller inte minst en robot, som känns som tagen från Transformers och inte riktigt hör hemma i det här sammanhanget.

X-Men-franchisen har alltid varit ovanligt jämställda, vilket jag uppskattar. Där har det alltid handlat om (övernaturliga) förmågor, utan hänsyn till kön, och kvinnorna är lika tuffa och kapabla som männen. I en genre som tyvärr fortfarande är alltför manscentrerad och "grabbig" är det en uppfriskande inställning, och det tycker jag om. Nu blir The Wolverine dock en smula mansinriktad genom att allt fokuserar på just Logan/Wolverine, men Yukio är i alla fall en tuff och stark kvinnlig rollfigur som jag verkligen uppskattar. Mariko känns tyvärr en smula för passiv, men är ändå intressant.

Tekniskt och visuellt är det en storslagen film, med utmärkt foto och ett väl fungerande bildspråk. Specialeffekterna håller toppklass, och det ser överlag riktigt verkligt ut. Det förhöjer onekligen helhetsintrycket, och gör att filmen trots den extrema storyn ändå känns någorlunda trovärdig. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Hugh Jackman gör en bra och stark insats som Logan. Han lyckas dock inte helt att göra rollfiguren till sin egen, utan ibland började jag jämföra med hans andra rollfigurer genom åren. Rila Fukushima är utmärkt som Yukio, och spelar trovärdigt och naturligt in i minsta detalj. Tao Okamoto är bra som Mariko, men får tyvärr inte riktigt lika mycket att arbeta med. Famke Janssen är bra som Jean, men får ännu mindre att arbeta med i och med att rollfiguren är död och bara medverkar i fantasier och drömmar.

Jag såg filmen i 3D-version, men kan tyvärr inte påstå att jag blev särskilt imponerad över 3D-effekterna. Man får en hyfsad djupkänsla och ett fåtal kameraåkningar är häftiga. Dessutom är en scen på ett tåg riktigt häftig, men mycket längre än så går det tyvärr inte och det är ont om häftiga 3D-effekter. Dessutom blir bilden lite för mörk med 3D-glasögonen på; för att inte tala om det faktum att det är jobbigt att ha på sig så tunga glasögon (åtminstone med den teknik som används i Skellefteå) under dryga två timmars tid. Har ni möjlighet att välja är 2D-versionen därför med största sannolikhet att föredra.

The Wolverine är en bra och underhållande film, som är spännande och engagerande; men som tyvärr lider av vissa logiska luckor och kontinuitetsproblem. Dessutom är några actionsekvenser lite i längsta laget, och filmen hade nog vunnit på att kortas ner en liten aning. Men tycker man om X-Men och/eller Wolverine är det ingenting att tveka på, och även om man inte är så jätteförtjust är det kanske ändå värt att ge filmen en chans. Den är klart sevärd för de flesta och överträffar X-Men Origins: Wolverine på nästan alla punkter, och därför förtjänar filmen en stabil sjua i betyg. Ser ni filmen på bio, se till att stanna kvar då filmen fortsätter med en till scen (som tydligt öppnar för ännu en uppföljare) ett par minuter in i eftertexterna.

Recensionen skriven: 25 juli 2013
Senast uppdaterad: 26 juli 2013

Recensionen har lästs 3685 gånger av 2216 personer, sedan den 25 juli 2013