Manusförfattare: Patrick Sisam & Rick Velleu, baserad på noveller av Ethan Canin
Christopher - Jimmy Fallon Anne - Lucy Liu
Jane (Chris mamma) - Sharon Stone Ron (Chris pappa) - Tom Arnold
Chris som ung - Chase Ellison Christine Jacobson - Illeana Douglas
Nickie - Tony Hale Kim - Jordana Spiro

Jimmy Fallon & Lucy Liu

I världen görs det varje år många independentfilmer med minimal budget och utan färdigt distributionsavtal; inte minst i USA. För många filmmakare är visningar på diverse filmfestivaler den största chansen att hitta distributörer, och en av de populäraste filmfestivalerna i det avseendet är prestigefyllda Sundance Film Festival vid skidanläggningen med samma namn i den amerikanska delstaten Utah. Ibland är det inte ens så lätt att hitta en distributör trots framgångsrika visningar på Sundance; något den halverfarna amerikanska kortfilmsregissören Patrick Sisam bittert fick erfara vid sin långfilmsdebut The Year of Getting to Know Us. Filmen spelades in under våren 2007, men har i skrivande stund ännu inte visats eller släppts någonstans i världen, förutom vid några filmfestivaler - detta trots att den producerats av den erfarna Hollywood-producenten Holly Wiersma med ett flertal ganska stora titlar i bagaget. I Sverige släpps den direkt på DVD, vilket för ovanlighetens skull blir den första DVD-releasen i världen. I centrum står Christopher Rockett, som växt upp i ett allt annat än normalt hem i ett litet samhälle i Florida. Som enda barnet till en pappa som älskar golf mer än allt annat på jorden och en måttligt stabil och smått galen mamma har han som vuxen fått många problem. Han är numera en framgångsrik frilansjournalist i New York, men hans privatliv är inte lika stabilt. Han har bott ihop med sin flickvän Anne i tre år, men har svårt att binda sig eller att bygga en stabil relation till någonting i livet. En dag får han beskedet att hans pappa drabbats av ett slaganfall, och nu ligger i koma på sjukhus. Då hans föräldrar nu varit skilda i många år och pappans senaste fru också stuckit, så finns ingen annan än Chris att ta hand om situationen. Så med viss tvekan reser han tillbaka till sin barndomshem i Arcade i Florida, och Anne erbjuder sig att följa med. Det visar sig finnas en hel del barndomsminnen och upplevelser som Chris ännu inte har bearbetat...

I grund och botten tar The Year of Getting to Know Us inte upp några nya och revolutionära ämnen, och liknande teman har vi sett ett flertal gånger förut. På sätt och vis påminner filmen också om andra independentfilmer, och kanske är det anledningen till att filmen ännu inte fått någon internationell eller inhemsk distribution. För trots allt är det här faktiskt en riktigt bra film, som visserligen inte lär förändra världen men som tar upp bekanta ämnen på ett nytt och smart sätt. Grundstoryn förblir trots allt intressant och engagerande från början till slut, och det är ett fascinerande ämne som behandlas på ett bra om än ooriginellt sätt. Chris föräldrar har blivit ganska rejält tillskruvade, vilket påverkar trovärdigheten. Samtidigt kan dock överdrivna situationer vara ett effektivt sätt att få fram budskap på ett lyckat sätt, och därför är det inte helt och hållet negativt. Ibland hade dock manusförfattarna kunnat tona ner situationen lite, för somliga situationer och repliker är allt annat än normala. Eller vad sägs om Chris mamma, som anser att Josef Stalin blev ond för att han drack för mycket mjölk som barn...? Jag förstår avsikten och tanken är god, men ibland skadar det trots allt inte att tona ner karaktärer och få fram budskap på lite mer subtila sätt. Övertydlighet är dock inte enbart av ondo, utan det här gör också att vi lätt kan sätta oss in i Chris situation, och det dröjer inte länge innan man utan tvekan förstår hur han kunnat bli som han är. Chris och Anne är båda två intressanta och någorlunda mångbottnade rollfigurer, och därför griper filmen lätt tag i en. Föräldrarna har dock blivit mer stereotypa och endimensionella, och där får vi ingen större förståelse. Mamman Jane får i alla fall mot slutet ett visst djup, men pappa Ron förblir ytlig och platt. Jag hade också föredragit om vi fått se fler situationer av Chris i New York innan han reser till Florida, för att få en ökad förståelse för hur han tänker och känner; inte minst i situationerna med Anne. The Year of Getting to Know Us har en lyckad blandning av drama och komedi, med ungefär lika stora delar vardera. Det är en riktigt rolig film, där jag skrattade vid ett stort antal tillfällen och där de överdrivna karaktärerna hjälper till att locka till stora skratt. Samtidigt är det ett ganska seriöst drama, som tar upp allvarliga och viktiga ämnen på ett lättsamt sätt, och har blivit förvånansvärt djup.

För att få veta mer om Chris uppväxt har regissören tagit till det klassiska begreppet med tillbakablickar, och detta till en helt ny nivå. Här växlas hela tiden nutida scener med tillbakablickar av varierande längd från olika situationer och tidpunkter där Chris är i omkring tioårsåldern. Det är en enkel och beprövad metod för att förstå karaktärerna, men har kanske gått lite till överdrift här. Tillbakablickar är över dussinet till antalet, och ibland leder det till en lite fragmentarisk känsla. Det vore bättre att begränsa till ett mindre antal tillbakablickar, och istället om nödvändigt förlänga dessa. Trots allt har filmen blivit förvånansvärt engagerande, men jag kan inte låta bli att känna att den sannolikt vore ännu mer fängslande och gripande om tillbakablickarna blivit färre. Det är en välgjord film, med snyggt foto och ett effektivt men måttligt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och i synnerhet Jimmy Fallon och Lucy Liu är mycket lyckade som Chris och Annie. De är riktiga fynd, och spelar båda övertygande och trovärdigt. Jimmy Fallon har aldrig tillhört någon av mina favoritskådisar, men här gör han en ovanligt nedtonad roll där tyngdpunkten ligger på en seriös rolltolkning och inte på humor. Det visade sig vara ett smart drag, för Jimmy är utan tvekan bättre som dramaskådis än som komiker. Tom Arnold och Sharon Stone spelar i grund och botten också bra som Chris föräldrar, men får ärligt talat inte alltför mycket att arbeta med och lyckas heller inte till fullo att väcka liv i sina platta rollfigurer. Sharon gör i alla fall ett tappert försök, medan Tom Arnold verkar ha bestämt sig för att satsa mer på komik än på en riktig rolltolkning. Tony Hale spelar bra som Nickie, men jag önskar att vi fått se lite mer av honom då vi aldrig får något egentligt grepp på hans rollfigur. Dessutom tycker jag om Jordana Spiro (som hade en av huvudrollerna i en av mina gamla favoritserier One World), som alltid spelar bra och så även här; om än i en lite väl liten roll. Sammanfattningsvis är The Year of Getting to Know Us en charmig och underhållande film, som tar upp vettig sensmoral på ett lättsamt sätt. Med hjälp av rikliga mängder humor och lite väl tillskruvade rollfigurer är det lätt att leva sig in, och filmen blir både ganska djup och samtidigt lätt att se och engagera sig. Det är i grund och botten ingenting vi inte sett förut, men det har samtidigt gjorts på ett smart och någorlunda originellt sätt. Med ett mer finslipat manus och större erfarenhet som regissör kan Patrick Sisam gå långt i framtiden, och det här är utan tvekan en riktigt bra och fullt sevärd film, som kan rekommenderas för de allra flesta. Jag bara hoppas att filmen snart släpps över hela världen; för det förtjänar den.

The Year of Getting to Know Us släpps på DVD i Sverige som första land i Sverige genom SF. DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen utnyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och det finns bara engelskt ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade och döva. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, som följs av en språkvalsmeny och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer upp. Dessa går att hoppa över genom att gå till nästa kapitel upprepade gånger, men av någon outgrundlig anledning fungerar det inte att trycka på menyknappen för att direkt gå till menyn - åtminstone inte på de två DVD-spelare jag testat på. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är rörlig och stilren, men som tyvärr bara finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls. Det är tråkigt, men samtidigt knappast förvånande när det rör sig om en film som inte släppts på DVD i något annat land tidigare. Därför har jag full förståelse för att utgåvan inte har något extramaterial, men samtidigt hade det ju varit trevligt om det gått att ordna någonting. Exempelvis vet jag att det arrangerades en frågestund (så kallad Q&A) om filmen på Sundance Film Festival med regissören och skådespelarna, och jag är övertygad om att den bör ha filmats och bör ha varit möjlig att licensiera för DVD-utgåvan.

Recensionen skriven: 31 juli 2009
Senast uppdaterad: 31 juli 2009

Recensionen har lästs 4174 gånger av 2257 personer, sedan den 31 juli 2009